Huisarts over zwangerschapstesten

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Vlinderkind, 9 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderkind

Vlinderkind Niet meer actief

Hai meiden,

Ik wist eigenlijk niet of ik hierover nou iets op het forum moet zetten, maar ik doe het toch maar.

Ik sprak gisteren met mijn huisarts en het kwam ter sprake dat mijn man en ik al ruim anderhalf jaar zonder blijvend succes zwanger proberen te worden. Dat doet er verder even niet toe, maar hij vertelde dat er tegenwoordig zwangerschapstesten bestaan die al enkele dagen na de ovulatie (en zelfs nog voor de innesteling!) kunnen aangeven of er sprake is van een bevruchting.

De huisarts vertelde dat het hele grote nadeel van die testen is dat ze dus in zowat 50% van de gevallen positief geven. Dat zijn géén valse positieven; er is weldegelijk vaak sprake van een bevruchting. De ellende is dat heel veel bevruchtingen uiteindelijk gewoon worden afgevoerd via de menstruatie, omdat het gewoon geen levensvatbare combi was.

Ik vond dat wel een opvallend verhaal. Sowieso knap dat de techniek het al toelaat om enkele dagen na de eisprong al te kunnen aantonen dat er HCG wordt aangemaakt. Jammer genoeg heb je dus alleen niet zo veel aan die tests omdat het overgrote deel van de bevruchtte eitjes niet levensvatbaar is.

Ik dacht dat het anderen misschien ook zou interesseren, dus daarom zet ik het hier even neer.

Groetjes!
    Anouk.

2. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Zeker interesse, maar zijn het niet gewoon bijv de matcare testen van de website en de kruidvat test en apothekers test die gewoon erg gevoelig zijn!?
    Of heeft ie het over anderen testen?

Liefs Mirre

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    klinkt wel intressant, alleen ik heb wel zo van stel dat je posi test voor de innesteling en je voor je volgende menstruatie, dan ben je hartstikke blij en word je straks alsnog ongi omdat het niet levensvatbaar zou zijn dan krijg je wel een hele klap te voorduren lijkt mij.
    ik zou die testen niet gaan kopen , alleen omdat je toch een teleurstelling kan krijgen

4. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Dat er testen bestonden die al zo snel een uitlag geven wist ik niet...maar echt zinvol lijkt het me niet. Dan staat heel het mk topic straks vol...Zo is er altijd dat risico om voor NOD te testen.

5. Irene

Irene Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.034
    0
    0
    Oh nee zou ik niet aan moeten denken! Dan zou ik superblij zijn en als het dan mis gaat wat natuurlijk een grote kans is dan zou ik helemaal van slag zijn en het gevoel hebben een MK te hebben gehad terwijl je dat eigenlijk niet zo moet zien! Ik denk zelf dat ik vorige maand zoiets had, ik denk dat de innesteling niet goed is gegaan ofzo, was echt mega ongesteld en rond de dag van de innesteling heb ik zo'n pijn gehad dat ik me echt zorgen maakte. Kijk en in zo'n situatie moet ik er dus niet aan denken dat ik dan al getest had!

6. Irene

Irene Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.034
    0
    0
    Maar wel leuk om te weten dat die testen bestaan! Dus bedankt voor de info!

7. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    en je weet dat er niks mis met je vruchtbaarheid is dan toch? Alleen dat het om andere redenen niet innesteld...

8. Tigger

Tigger Fanatiek lid

1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Dat is ook de reden dat men liever afraad om voor je NOd te testen, de kans dat je alsnog ongi wordt is wel degelijk aanwezig...
    Lijkt me dus geen ontwikkeling voor thuisgebruikers. Misschien wel handig in bepaalde medische gevallen.

9. Daantje82

Daantje82 Fanatiek lid

3 dec 2006
    3.812
    0
    0
    Huismama
    Arnhem
    Leuk dat zulke testen bestaan, maar lijkt mij niets.
    Dan ben je inderdaad blij en dan gaat het alsnog mis. Dat lijkt me nog erger als een gewone negatieve test.

10. Bianca84

Bianca84 Bekend lid

6 dec 2006
    813
    0
    0
    Lerares
    Misschien voor sommige mensen leuk. Ik moet er niet aan denken vanwege eventuele teleursatelling. Ik zou pas gaan testen als ik echt een paar dagen over tijd was. Aan mijn cyclus lijst kun je zien dat dat ook geen kwaad kan. Ik zou nu (na 28-28-28-en daarna oplopend tot 31) echt wachten tot dag 36 ofzo.

11. moonique

moonique Bekend lid

28 nov 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Ik heb ook eens zo'n stukje gevonden:

Zwangerschapstesten kun je beter op zijn vroegst pas doen vanaf de eerste dag waarop je overtijd bent en niet eerder.

Het nadeel van testen die al zo snel HCG in de urine kunnen meten (en dus al werken vóórdat je overtijd bent), is dat je bij een positieve zwangerschapstest toch niet zeker bent dat je zwanger zult blijven. Veel zwangerschappen redden het niet tot de verwachte menstruatie. Als je dan toch ongesteld wordt, lijkt het net of je een miskraam hebt gehad. En dat is dus niet zo, omdat de zwangerschap officieel nog in het 'subklinische' stadium was. Dus dat is een groot nadeel van een zeer vroege test.

12. Diana

Diana Bekend lid

27 jun 2006
    613
    0
    0
    Valkenburg

13. Diana

Diana Bekend lid

27 jun 2006
    613
    0
    0
    Valkenburg
    Tja en dan nog, ik had vorige maand toch echt gewacht tot 2 dagen na mijn NOD en was heel blij met een positieve test en na een week toch (heftig) ongi geworden :cry:
    Het word niet makkelijker op met zo'n gevoelige testen het is gewoon 9 maanden afwachten en hopen dat alles blijft goed gaan en je kleine hummeltje bij je hebt ;)

Deel Deze Pagina