Winter, wat aan snachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door winnythepooh, 25 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ik ben alleenstaande moeder en het is mijn 1e kindje. Ik woon in een hele oude flat waarbij de beheerder in de winter (vanaf oktober geloof ik) de kachel aanzet en ik enkel de knop om kan draaien voor aan en uit (ja ik meen het!) Nu wil ik graag weten wat mijn zoontje aan moet, als de winter ingaat is hij ongeveer 6 tot 9 maanden. Ik wil graag zo min mogelijk de kachel aanzetten en het raam op een kiertje laten staan voor frisse lucht. Ik heb een alecto babyfoon die alarm geeft wanneer het kouder is dan 15graden op de kamer (dan gaat uiteraard de kachel aan) Ik wil hem niet te koud en ook niet te warm kleden (had gelezen dat de meeste wiegendood in de winter voorkomen omdat mensen babys te warm aankleden) Ik dacht zelf aan: romper lange mouw, pyama, slaapzak korte of lange mouw, lakentje en dekentje bij een normale kamertemperatuur tussen 15 en 20 graden? Ik ben daar een beetje onzeker over en hoop graag op reacties van jullie...Alvast bedankt!

2. Mariya

Mariya Actief lid

3 jan 2009
    445
    0
    0
    Ik lees even nieuwsgierig mee!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ligt ook een beetje aan je kindje. Mijn zoontje is een warmbloedje, dus dan was een winterslaapzak zonder mouw, korte mouw romper, en pyamatrui wel genoeg.

Maar 15 graden is nog niet zo gek koud voor die leeftijd.
    Met een slaapzak korte mouw, romper (korte/lange mouw) en pyama (met/zonder broek) kun je al wat varieren om te kijken waarbij je kindje zich goed warm kan houden, maar niet te warm heeft.

Slaapzak korte mouw, omdat ze dan nog wat kunnen zweten. Lange mouw hebben we alleen gebruikt bij mijn ouders, daar was het 5-10 graden!

4. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

deepfreeze: bedankt voor je reactie. In zijn kamertje is het nu zo'n 20 tot 21 graden, hij slaapt snachts met een dun pyama pakje met voetjes een lakentje en dekentje en raam op een kiertje. Hij krijgt enkel koude handjes, omdat hij deze boven het lakentje/dekentje doet. Eerst had hij ook koude voetjes, vandaar dat ik nu een pyamapakje met voetjes aan heb gedaan en dan krijgt hij geen koude voeten, verder voelt hij dan niet koud aan en lichaamstemperatuur blijft netjes tussen 37 en 37,5 graden

De slaapzak wil ik bij hem aandoen vanwege het draaien, dat doet hij nu nog (net) niet, maar het zit er wel aan te komen. Dan denk ik bij een kamertemperatuur van 18 graden dat een romper lange mouw, pyama (broek/trui) en slaapzak zonder mouw genoeg is? Lakentje/dekentje wordt dan teveel ben ik bang, dat is dan echt voor als het kouder wordt in de kamer?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier is het 's winters ook zo'n 18 graden in de slaapkamer (dag en nacht raam op kier). En we hebben nooit een lange mouw romper gebruikt. Alleen winterslaapzak (niet idioot dik), pyama zonder broek en romper zonder mouw dus. En dan een laken en dekentje tot de middel toe om hem in te kunnen stoppen.

Dus als het kouder wordt, kun je nog die lange mouw romper toevoegen, de pyama broek, en het deken hoger toedekken. Evt nog een extra dekentje.. Nog genoeg mogelijkheden over.

En koude handjes en voetjes geven niet zoveel, als het nekje maar lekker warm is. Dat is de belangrijkste graadmeter.

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Bij mijn dochter op de slaapkamer kan het echt koud worden!
    Op haar ramen staat vaak de wind.
    Dus hier gaat de verwarming wel aan, anders is omkleden of een schone luier geven wel heel vervelend. Alleen s'nachts is de verwarming 'uit' (staat dan op 15 graden).
    Afgelopen winter bleef Valerie met slaapzak keurig onder de dekens. Maar nu gaat ze met slaapzak haar hele ledikant door.

Dus heb ik een combisleeper aangeschaft.
    Ik doe haar die aan, met een pyama en een korte mouw romper eronder.

Deel Deze Pagina