Kolven op tijd of op hoeveelheid?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marley, 29 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marley

Marley Bekend lid

2 jun 2011
    598
    37
    28
    Deze week begin ik weer met werken en nu vraag ik me af.. kolven jullie op tijd, bijvb half uur? Of tot je de hoeveelheid hebt bereikt die jullie kindje drinkt?
    En is het nodig een koeltasje aan te schaffen? Of hoe vervoeren jullie de melk en de kolf?

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik zou dit beide loslaten! Gewoon kolven het aantal keer dat je kindje normaal een voeding krijgt en dan je tsr afwachten (sommige zelfs een 2e of 3e keer), tot er geen melk meer komt. Daarna nog even wat na masseren (kan tijdens het kolven of los) en nog 1 keer nakolven.

Zo deed ik het altijd. Was een minuutje of 15 bezig (dubbelzijdige kolf).

Lekker rustig in een ruimte waar je niet gestoord wordt. Boekje/telefoon erbij, kopje thee en vooral niet druk maken over het aantal cc's/tijd enz. Werkt enkel averechts!!

3. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ik kolf tot het 'op' is, ene keer is dat na 10 min, andere keer 20 (dubbele kolf) ene keer heb ik in 10 min. meer dan in 20 min.

De hoeveelheid wisselt bij mij enorm, als ik een rustige dienst heb en genoeg drink, dan kolf ik 200 cc in 10 min. met wat geluk, denk ik wat minder goed aan mijzelf en heb ik het druk, dan is de hoeveelheid ook gelijk minder.

Ik heb een koeltasje van medela, en bij mijn kolf van medela zit een rugzak waar ik alles in doe (ook het koeltasje) en dat werkt voor mij prima. Ik zet de melk op mijn werk in de koelkast (die echt goed koel staat, dat scheelt) en neem het in het koeltasje mee naar huis. In het begin heb ik geklooid met het koelelement, maar ik ben met ong. 15 min. thuis en de temp is dan nog steeds rond de 5 graden, dus dat doe ik inmiddels niet meer.

Omdat ik dubbel kolf en voor mijn werk beide kanten leeg kolf, hoef ik maar een keer te kolven op mijn werk. Thuis maak ik dan op mijn gemak weer alles schoon en kolf dan, nadat de kleine heeft gedronken nog beide kanten na zodat ik niet met stuwing loop. Dit kolven vooraf doe ik omdat ik nooit weet wat de dag brengt qua drukte...dat hoeft natuurlijk niet ;)

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    Ik kolf tot t op is, kan na 8 minuten zijn of pas na 20 minuten, en doe op t einde vaak borstcompressie. Ik gebruik de tas, het koelelement en koeltasje dat bij mijn kolf in t pakket zat. Ik zet de melk in de koelkast en t element in het vriesvak. De motor zit in het aangewezen vakje van de tas, de slang in een zijvakje en de toeters, membranen etc in een hersluitbaar diepvrieszakje.

5. Nancy81

Nancy81 Actief lid

31 aug 2011
    151
    0
    0
    Ik kolf wel op tijd, maar dat is ook omdat ik er snel zat van ben. Ik moet van mezelf minimaal 5 minuten kolven per borst (enkelzijdige handkolf). Meestal heb ik dan wel tussen de 150 en 200 cc wat voor mijn dochter genoeg is voor een voeding. Als er na de 5 minuten nog wel steeds melk uitkomt kolf ik nog even door tot er niks meer komt. Maar bij 200 cc stop ik sowieso.
    Ik vervoer de melk+ kolf in een klein koeltasje zonder koelelement (ik ben met 15 minuten thuis). De melk zet ik in het koeltasje op het werk in de koeling.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik kolfde altijd gewoon op tsr zeg maar, tot het op was ;)

Had dubbelzijdige kolf, ik ging zo zitten dat de flesjes op tafel stonden en ik ze niet vast hoefde te houden. Kopje thee, laptop erbij en dan vooral niet naar de melk staren. Ik voelde mijn tsr en als ik het idee had dat het wat afnam deed ik aan borstcompressie.

Ik was 15 tot 20 minuten bezig, had dan tussen de 75 en 180 ml per borst, dus verschilde echt per keer.

Mijn kolfspullen (niet de motor) en flesjes zette ik in koeltasje met koelelementen in de koelkast. Voelde niet goed om de flesjes er los in te zetten, tussen de kaas en de sinaasappelsap.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik kolf altijd rond de tien minuten. Dan is het soms ook echt klaar, maar niet altijd. Maar goed, S krijgt ook poedermelk, dus ik kolf alleen maar om mn borsten te legen ;)

Bij M had ik heel erg veel stress: nooit genoeg mamamelk. Zij weigerde ook nog vaak de fles. Dus toen was ik wel vaak op hoeveelheid aan het kolven: tot de laatste druppel! Ik heb bij haar tot 12 maanden gekolft.

Bij T kolfde ik gewoon tot ik echt leeg was. Met 10 maanden gestopt met kolven.

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ga vooral niet naar het aantal ml zitten staren, want daar wordt het niet meer van is mijn ervaring! Ik kolf totdat er niets meer komt, maar doe daarbij niet aan borstcompressie. Is bij mij eigenlijk ook nooit nodig geweest. Gemiddeld kolf ik zo'n 200 ml (totaal) per kolfbeurt. In de eerste maanden groeide de voorraad in de vriezer, nu neemt hij langzaamaan af..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kolfde (net als anderen) tot de melk niet meer stroomde. Als ik dan vond dat het nog niet genoeg was, nam ik 5 min pauze en daarna kolfde ik opnieuw, ook weer tot het niet meer stroomde. Daarna eventueel nog eens pauze en opnieuw kolven en dan was het wel klaar.

10. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik was (wordt steeds minder) met een grote melktoevoer en had in 10 minuten zeker 200cc. Dus ik hield die 10 minuten aan voor kolven. Lekker snel klaar. Nu de melk minder wordt (kleine drinkt ook live minder) kolf ik wat langer, vaak tot de stroom ophoudt. Maar eigenlijk heb ik daar dan het geduld niet voor:p

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kolfde meestal tot er niets meer kwam.

12. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kolfde wel op hoeveelheid, ging altijd vrij moeizaam bij mij :( Ook veel borstcompressie.

Had een rol "pedaalemmerzakjes" in mijn kolftas, tussen de kolfbeurten snel alles naspoelen eerst koud dan heet en in zo'n zakje in de koelkast naast de melk tot de volgende kolfbeurt.

De koelkast had geen vriesvak en ik had lange reistijd dus ik had een koelbox op de auto-accu voor de terugweg.

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Dit inderdaad.

14. Mijn melk loopt heel langzaam, ben ong 25 min per borst kwijt en heb dan 100ml per borst. Dan zijn ze ook echt leeg.

Ben dus wel 2x per dag een uur van mijn plek af en daar baal ik wel een beetje van. Zou ook wel in 10 min klaar willen zijn.

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Een dubbelzijdige kolf scheelt zoveel! Maak je ook nog eens meer gebruik van je toeschietreflex! Verder eventueel iets warms op je borst voor en tijdens het kolven (heb je een magnetron op je werk? Dan kan een pittenzak een idee zijn, of een (elecktrische) kruik).

16. Ik vind het eerlijkgezegd zonde om nu nog een dubbelzijdige kolf te kopen.

Met warmte probeer ik wel, hou een kop thee tegen mijn borst aan, heb helaas geen magnetron. Kreeg dan wel even een toeschietreflex, maar snelheid liep weer heel snel terug. Heb nu neusspray en dat helpt wel iets.

Vannacht was ook weer mega onrustig. 23.30 01.30 04.30 5.30 en toen vervolgens wel weer om half 10, maar toen kwam ze net om 10.30 weer.

Deel Deze Pagina