Al fruithapje geven?

Discussion in 'Voeding' started by beauty2012, Jan 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Bedankt voor je reactie.
    Ik wil absoluut niet het idee wekken dat ik het alleen maar zou doen omdat 'ik het leuk vind' o.i.d.
    Ja het lijkt mij best leuk om te geven, maar het hoeft niet persé vandaag of morgen al.
    Als je bij mijn tijdlijn kijkt zie je dat mijn meisje nu 3 mnd, 2 weken en 6 dagen is.
    Zelf wist ik niet dat het veel verschil maakt als je een weekje eerder begint dan die 4 maanden. Maar dat weet ik nu dus dankzij reacties op dit onderwerp.
    Daarom wacht ik sowieso tot ze 4 maanden is en misschien wel iets langer.
    Ik sta echt niet te 'popelen' ofzo om haar te geven.
    Ik wil ook alleen doen wat goed voor haar is.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,740
    1,061
    113
    Het is ook leuk hoor om straks te gaan geven:D maar goed dat je even wacht!
    Enne tuurlijk ga ik er vanuit dat je alleen het beste met je meisje voor hebt hoor! Alleen soms mis je net die extra info en dan ist handig als je hier je vragen kunt stellen!

Geniet nog even van haar echt baby zijn, cliché maar het gaat zooooo voorbij..

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op borstvoeding.com staat een lijst met bijvoeding, en een volgorde die je daarin het beste aan kunt houden. Die lijst houdt rekening met de mate van allergeen-zijn van een product, en kan je mogelijk helpen om te bepalen waar je mee gaat starten.
    Bij eerdere problemen met de ontlasting zou ik zelf iig de eerste tijd met licht verteerbare dingen beginnen, dus iig geen bloemkool en bruine bonen, (gasvorming), en met fruit geen banaan (verstopping).

Verder geef je idd 3 dagen achter elkaar hetzelfde. Dat is omdat een kind op dag 1 (vrijwel) nooit al reageert op iets waar het allergisch voor is, maar dat dat pas op dag 2 of 3 gebeurt.
    Heb je op dag 3 nog geen reactie gezien, dan kun je een volgende smaak introduceren.

Kijken naar wat jij in je mond stopt, is geen signaal dat je kind toe is aan vast voedsel. Dit is gewoon de leeftijd waarop ze met grote interesse kijken naar alles wat jij doet.
    Grotere honger is wel een signaal. Heeft je kind (ruim) genoeg aan de melk, dan kun je dus ook gewoon nog een tijd wachten.

Bij Thirza heb ik bij 4,5 maand eens geprobeerd, omdat ze zich erg vaak begon te melden voor een voeding, maar toen taalde ze er nog niet naar. Bleek ze tandjes te krijgen en daardoor vaker de borst te willen.
    Toen ze een dikke maand later zich elke 1,5 uur overdag en elke 2 uur 's nachts ging melden, ben ik weer gaan proberen en toen rukte ze me de lepel uit m'n handen: grote honger!!! :D

4. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

Jun 20, 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Een week eerder is niks voor ons, maar voor zo'n kleine baby is het al heel wat meer. Leuk voor jou? Daar gaat het nou net niet om hé :) Belangrijkst is om te wachten tot zeker 4 maanden en dan inderdaad te kijken naar je kind. Ons zoontje had veel darmproblemen de eerste maanden en kreeg pas interesse in vast voedsel na 5.5 maanden. Ook kreeg hij volledige borstvoeding, dat maakt ook verschil blijkbaar. Wij zijn dus pas bij 6 maanden begonnen, CB en KA vond het prima.

5. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Lijkt wel of kv-moeders een stuk eerder beginnen met bijvoeding dat bv-moeders..?

6. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Ik ben een kv moeder maar begin pas met 6 maanden. Vond het verschrikkelijk te geven. Ze gooide het eten er alsmaar uit met die tong. De slabben waren niet aan te slepen. Kleding zat onder. Uiteindelijk was 4 maanden met die eerste te vroeg en stel ik de rotzooi nog lekker twee maandjes uit met de jongste.
    Het lijkt leuk maar is niet altijd zo hoor.

7. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    1,701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Ik ben wel met 3,5 maand begonnen. Maar puur omdat ik zo'n mama ben die het cb niet volgd en gewoon lekker doet wat ze zelf wil. Wat een van de rede was was dat mijn meisje flesvoeding kreeg en dit veranderd niet met je kleintje mee. En in je buik krijgt het wel alles wat jij binnen krijgt. Nou is mijn meisje met 41 weken geboren dus voor mijn gevoel kon het makkelijk.

Ze heeft nooit darmkrampen of allergieen gehad. En lust werkelijk alles. Ken meerdere moeders die pas met 6 maanden begonnen en die hadden alleen maar problemen met verstoppingen en kinderen die weigerde. Ze zijn toch een stuk wijzer vanaf 6mnd. Dus krijgen ze ook sneller voorkeuren.

Meis gewoon je gevoel volgen mijn mening is dat het zeker geen kwaad kan. En gaat het niet wacht je een weekje en probeer je het nogeens.

8. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0

Zou wel eens kunnen... Weet niet of dat per definitie zo is natuurlijk maar misschien komt dat doordat moedermelk toch t beste voor je baby is en je daarom dan liever nog wacht met bijvoeding. Wie weet als de bv bij mij wel gelukt was ik er anders over dacht (kan ik nu niet zeggen natuurlijk)

9. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,271
    50
    48
    Echt even wachten tot je kindje 4 maanden is en dan rustig opbouwen.

Wij zijn ook met 4 maanden begonnen met groente, maar zoonlief kreeg er wat krampjes van en begon na z'n melkflessen te spugen. Iets wat hij nog nooit had gedaan. Dus toen maar weer gestopt.

Na een week of 3 weer eens geprobeerd met groente. En een week later begonnen met fruit, en beide gaat goed. Fruit krijgt hij nog niet iedere dag, omdat hij dan slaapt en ik dan bijv. te dicht op de fles uitkom, maar groente krijgt hij wel elke dag.

Hij eet al met gemak de hoeveelheid van een half potje weg, maar dan wel als het vers gemaakt is. Als het echt potjesvoeding is, eet hij iets meer dan een kwart potje.

Vandaag voor het eerst broccoli gegeven. Hadden we zelf gemaakt, hoeveelheid iets meer dan een half potje. Hij hoefde niet te wennen aan de smaak, geen vies gezicht en het bordje was leeg!

O ja, als je het allereerste hapje gaat geven, vergeet niet de camera klaar te zetten, zo leuk!! :D

10. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Maar weet je wat ik me altijd af vraag he: als je nou pas met 6 mnd begint, dan weet je baby toch ook niet feilloos wat te doen, en heb je toch nog steeds die kliederboel die jij beschrijf, maar dan met 6 mnd, omdat ze dan nog moeten oefenen?

11. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    1,701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Mijn dochter heeft met bijna 17 mnd nog een veel ergere kliederboel. Omdat ze alles zelf wil doen. Gelukkig hebben wij een wasmachine:D

12. adi

adi Niet meer actief

Met 6 maanden is de baby haar zuigreflex kwijt (zuigreflex is een natuurlijke teken die aangeeft wanneer een baby er klaar voor iets om iets anders te doen als zuigen), en motorisch veel verder.
    Kindjes klakken dan niet meer met de tong, kunnen meestal rechtop zitten ( halfliggend eten is gewoon onnatuurlijk) en kunnen zelf eten grijpen en in de mond stoppen.

13. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    We zijn bij dochter een week voor 4 maanden begonnen, 1-2 keer iets gegeven, ging niet helemaal goed en dus een paar weken later poging 2. Toen ging het wel goed.

Met zoontje zijn we begonnen met 4 maand en 1 week. Op de derde dag at hij een halve banaan op! Nu eet hij met veel smaak een hele banaan, hele peer of hele (gekookte) appel weg. Als ik na een paar hapjes (half bakje) stop, gaat ie tekeer omdat hij meer wil. En dan krijgt hij het ongeveer 45 minuten na de bv, en na de groente of fruit drinkt hij ook nog een paar slokjes bij me.

Denk dat het vooral belangrijk is om je eigen gevoel er in te volgen. Ieder kind is ook weer anders, dus wat bij de een wel werkt, hoeft bij de ander niet te werken..

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Het is heel simpel, op deze leeftijd kan je er geen goed mee doen (darmen kunnen er niks mee en ze haalt er nog geen voedingsstoffen uit) maar je kan haar er wel kwaad mee doen (darmkramp, buikkramp, verstopping etc.)

Er hoeft niks mis te gaan maar waarom het risico nemen als nu al bijvoeden geen nut heeft. Vanaf 4 maand (ondergrens) kan je langzaam beginnen met opbouwen maar dat is echt de ondergrens. Ik zou wle het schema van borstvoeding.com eens goed bekijken en vooral ook met de groenten beginnen maar vooral als je kindje geneigd is naar darmprobleempjes (en omdat het over is betekent niet dat ze niet meer gevoelig is) zou ik voorzichtig zijn.

Wij zijn met 4,5 maand begonnen met 60 cc pap van een lepeltje (rijstebloem) en dat ging echt faliekant mis en mijn dochter was ook 41 weken bij de geboorte en was een flinke jongedame. vanaf 5 maand met groente begonnen toen ging het goed.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou ook echt wachten, om redenen die hier al zijn aangegeven.

Daarnaast zijn groenten zachter dan fruit. Je kan bijv. eens beginnen met een stukje gekookte aardappel of wortel.

Hier is de richtlijn ook 4 maanden, die 6 maanden geldt volgens mij uitsluitend voor borstvoeding. Met kv kan je met 4 maanden al prima starten met groente en fruit, maar je moet altijd kijken of je kindje eraan toe is.

16. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    Ik denk idd dat het verschilt per kind.
    Mijn meisje is al vanaf de dag dat ze geboren is een hongerig kind en ook nu ze 4 of soms 5 flessen van 180/6 krijgt lijkt het soms of ze nog wel meer op kan. Cb vindt 4 flessen genoeg dus dat probeer ik ook te doen, maar soms wordt ze een keer 's nachts hongerig wakker en dan heb je er toch gauw een 5e fles bij.
    Ook om die reden dacht ik aan een fruit/groente hapje.

Bedankt voor al jullie reacties.
    Ik wacht nog even in ieder geval tot ze echt 4 maanden is en dan kijk ik wel of het goed valt. Zo niet, dan wachten we gewoon nog wat langer.:)

17. adi

adi Niet meer actief

Je baby mag gewoon 5 flessen hebben hoor, ze groeit nog alleen op melk, ook met 4 maanden straks.
    En 'club vindt 4 flessen genoeg'?? Wat vind je dochter? (Cb mag je de richtlijnen vertellen (dat is 1liter per dag), en advies geven. Maar zij bepalen niet hoeveel honger jouw baby mag hebben)

18. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Is het ook :D. Wat ik wil zeggen is dat baby'tjes altijd wel naar papa en mama kijken en dingen interessant vinden. Je leest zo vaak ergens dat ouders denken dat kindjes er dan ook echt in geïnteresseerd zijn, en dat is niet het geval.

@Agter, ik heb 5 weken gekolfd en voor de rest dus KV en wij zijn ook erg laat begonnen met bijvoeden. Even uitgerekend, wij zin begonnen toen ze 8 maanden waren. Erg laat maar ze zijn ook extreem prematuur geboren. Ik vond melk veel belangrijker dan fruit. We hebben het eerder geprobeerd en dat ging niet lekker. Krampen en ik kwam in de knoei met de flessen. En op dat moment vond ik melk belangrijker omdat ze nog zo klein waren

19. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hier nog 5 flessen per dag 210 plus 6 en ik weet zeker dat hij nog niet op 4 flessen kan..... Jij bent vroeg op 4 flesjes ;)

Onze zoon krijgt vanaf week 10 denk ik 180 plus 6, ik ben alleen meer water erbij gaan doen omdat hij honger heeft..tenminste, hij blijft om de ong 3 uur komen en ik moet rekken om dat te halen.

Ja hier is het ook een kliederboel hoor met eten. Wij zijn begin deze week begonnen met wat hapjes groenten. Hij kreeg al wel regelmatig pap met de lepel, ook een zooitje ;)

Als ik de oudste niet stuur/begeleid met eten is dat ook een enorm zooitje hahaha...

Wasmachine is geduldig dus daar maak ik me niet druk om.

Hier kan zoontje een paar minuutjes ondersteund zitten in de kussens. Dus hij krijgt nog eten vanuit de wipper. Hij kan alleen echt niet meer gewoon in de wipper zitten, hij wipt eruit. Gisteren voor het eerst een paar min in de kinderstoel, schommelde van links naar rechts..

20. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

May 4, 2012
    3,184
    16
    38
    De laatste keer dat ik naar cb was, toen was ze 3 mnd en een week, toen zei die vrouw dat 4 flessen ook genoeg voor haar was omdat ze iets boven de lijn uitstak met gewicht. 5 flessen mocht ook maar was niet nodig volgens haar.
    't staat trouwens ook aangegeven op die nutrilon dozen hoeveel ze mogen met bepaald gewicht. En daar staat ook 4 flessen op met het gewicht dat mijn dochtertje heeft.
    Sjonge jonge je weet het tegenwoordig ook niet meer... de één zegt dit en de ander zegt dat!

Share This Page