Hallo, Mijn dochter is nu 11 maanden en heeft al heel lang last van verstopping. Toen ze 3 weken was ben ik overgegaan van bv naar fv en dat ging niet goed. Steeds verstopt en toen ze een maand was zat ze al aan de lactulose. Toen ze 2 maanden was ben ik van kruidvat standaard overgegaan op kruidvat extra care en toen ging het goed. Maar sinds ze over gegaan is op nummer 2 is het weer bergafwaarts gegaan, ik zag op een gegeven moment gewoon de kloven er in springen! En ze zit nu al vanaf half maart weer aan de lactulose. 5-6 mililiter per dag. Hier ging het redelijk mee, het kostte haar wel moeite om te poepen, maar ze had 1 poepluier per 1-2 dagen. Sinds een paar weken kreeg ze tussen de middag een fles gewone melk en sinds dinsdag zijn we in overleg met het cb volledig over op gewone melk. Maar vanmiddag was ze steeds enorm verdrietig (en dat is ze normaal nooit!) en aan het begin van de avond had ze een poepluier. maar dit was zo hard dat ik het niet eens kon induwen!! Ook is haar anus helemaal opgezet.. (Misschien een begin van een aambei?) Kan dit een teken zijn van een koemelkallergie? Zo ja, wat kunnen we daaraan doen? Moeten we dan zelf alles met koemelk gaan uitsluiten of kan een huisarts hiervoor testen doen? Ik hoop dat je me advies kunt geven, want ik ben een beetje ten einde raad.. Groetjes Anntje PS: ik las dat problemen met luchtwegen ook een symptoom kunnen zijn van koemelkallergie. Mijn meisje heeft rond oud en nieuw een lichte vorm van het rs-virus gehad en sindsdien hoest ze nog regelmatig en krijgt ze daar soms ook een puf voor.
Hoi Anntje, Wat vervelend voor je dochter dat haar ontlasting al zo'n lange tijd moeizaam gaat. Dat is niet de bedoeling. Het is moeilijk om zo te zeggen of het een koemelkallergie is. Dit is vaak uitproberen. Op deze leeftijd zijn bloedtesten vaak nog niet helemaal betrouwbaar, maar kun je wel een eliminatie-provocatie-eliminatie test doen. Dit gaat in overleg met je huisarts/cb/kinderarts. Zij kunnen je hierbij begeleiden. Je gaat dan gedurende 4 weken een speciale melk geven (ook letten op de rest wat erbij gegeven wordt) waarvan de eiwitten volledig voorbewerkt zijn en kijken of de klachten duidelijk en zichtbaar afnemen. Na die 4 weken ga je dan evt weer gewone melk geven om te kijken als de klachten weg zijn gegaan weer terugkomen. Om er zo zeker van te zijn dat het met de voeding te maken heeft. Een speciale flesvoeding hiervoor is bijvoorbeeld FrisoPep 2, verkrijgbaar bij de apotheek. Succes! Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten. Groetjes Angelique