Al het gekolfde melk geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Boomer2009, 6 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Omdat ik zoveel last heb van tepelkloven heb ik nu een elektrische kolf gehuurd en wil dus gekolfde melk via een flesje aan onze dochter van 1 week oud geven.

Nu had de kraamzorg vandaag nog aangegeven dat ze nu met 1 week meestal 70 a 80 cc per voeding drinken. Maar ik heb net gekolfd, beide borsten en er kwam 135 cc uit.

Mag ik dit allemaal geven of moet ik maar 80 cc geven? Ze slurpt zo heel die fles leeg als ik het haar geef. maar is dat wel goed?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik had het zelf niet met een fles gedaan vanwege eventuele speen tepel verwaring als je straks weer begind met de borst.

verder zou ik nog niet zo heel veel geven tuurlijk drinkt ze die fles zo leeg want ze hoeft er nu niets voor te doen. aan de borst moeten ze werken aan de fles niet

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou niet meer dan rond de 70/80cc geven, dat is echt voldoende en wanneer ze weer honger/trek krijgt kan je haar gewoon weer rond de 70/80cc geven. Door grote hoeveelheden te geven, rek je mi alleen onnodig het maagje heel erg op.

Verder zou je idd even goed moeten denken of je het idd wel met een fles wil geven ivm tepel/speen verwarring. Drinken aan een flessenspeen is een andere techniek dan drinken aan een borst, bij een fles heb je enkel een rubber ding in je mond waar de melk zo uit komt ookal doe je er geen moeite voor, bij een borst heb je een heel gedeelte van de borst/tepel in je mond liggen en moet je hard werken met kaken en tong om er melk uit te krijgen. Best kans dat je kindje die makkelijke fles gaat verkiezen boven het harde werken aan de borst ;)! Je kan het om die verwarring niet in de hand te helpen misschien beter met een cupje geven. (overigens hoeft die verwarring niet op te treden, het is aan jullie of je dat 'risico' wel of niet wil nemen).

En als laatst, zou ik eens een lactiekundige bellen, kloven krijg je mi namelijk alleen wanneer er verkeerd aangelegd word. Dat zal mi dan moeten worden aangepast/verbeterd zodat je kindje goed aan de borst ligt, een goede drinktechniek heeft en je dus geen kloven krijgt.

Succes!

Liefs, Hanneke!

4. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb nu maar 75cc gegeven, die had ze inderdaad zo leeg. Ze bleef toen ook echt bewegingen met haar mond maken, du heb ik haar toch ook maar weer aan de borst gelegd.

Maar voel me nu erg onzeker over hoe het nu dan wel moet. Wellicht toch een idee om morgen profesionele hulp hiervoor in te schakelen.

5. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Je kunt het allemaal wel geven, maar normaal gesproken drinkt het makkelijker uit een fles dan uit de borst. Nu is jouw kindje nog wel heel klein, dus dan gaat dat misschien niet helemaal op, maar toch zou ik dan maar wat minder geven. Als het niet genoeg is, merk je het snel genoeg.

Tepelkloven zijn heel vervelend (ik weet er alles van, bij de eerste tot bloedens toe...) maar je moet er wel door heen vrees ik... Door nu te gaan kolven en met de fles te geven loop je het risico dat je kindje straks de borst niet meer wil. Ik zou als ik jou was morgen even een lactatiekundige bellen om te vragen of zij even mee wil kijken. Misschien leg je Fenna niet goed aan en ontstaan daar de kloven door? Zou toch mooi zijn als het makkelijk verholpen kan worden en je gewoon door kunt met live voeden. Ook ben ik ervan overtuigd dat borstvoeding geven een proces is dat jullie allebei moeten leren. Jij maar ook je kindje moeten jullie draai erin vinden. En in het begin is het niet vreemd dat het pijn doet, dat er vaak gesuggereerd wordt dat het geen pijn mag doen, is naar mijn idee echt onzin. Je borsten zijn het niet gewend dat er ineens (minstens) acht keer per dag hard aan gezogen wordt, dat doet echt wel even zeer. Kloven is een ander verhaal, maar nogmaals; misschien is daar wel relatief eenvoudig wat aan te doen.

Veel succes en hopelijk geniet je snel van hoe prachtig (en handig) borstvoeding kan zijn! Gefeliciteerd met je dochter!

6. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik lees je reactie ook nu pas Hanneke, bedankt.

Het klinkt inderdaad logisch van die speen/tepel verwarring. Ik had ook wel zo'n spuitje waarmee we vingervoeding gaven, maar daar past maar 20 cc in en de kraamverzorgende adviseerde dus nu een flesje omdat we anders zo lang bezig zijn met 4 stuks spuitjes van 20 cc.

7. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik ga inderdaad een lactatiedeskundige bellen voor een afspraak. Die kloven zijn nl. de eerste nacht al ontstaan. En ze doen zo verrekte pijn dat ik telkens op zie tegen de volgende voeding. Vannacht was het ook zo aan het bloeden dat er bloed uit haar mondje kwam. Dat zag er ook erg eng uit. En als er nu verbetering in kwam, maar helaas wordt het alleen maar erger.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Geeft niet hoor, ik zag idd dat we tegelijk gepost hadden, dus dacht ze ziet het vanzelf. Maar een lactatiekundige bellen lijkt mij zoals je al las, zeker geen slecht plan.

Fingerfeeding is idd ook een optie naast het cupje. En tja jammer vind ik het eigenlijk dat je kraamverzorgster tijd al 'excuus' gebruikt (heeft). Wat is de tijd die je dan misschien extra kwijt bent aan het voeden van de kleine nou in vergelijking met het risico op tepel/speen verwarring ;)? Toch?

(Hoewel ik dus moet zeggen dat wij wel al vroeg met flesjes begonnen zijn en dit wel goed is gekomen. Eerste twee waren ong 7 weken toen we ermee begonnen. Jongste vanaf de geboorte ivm ontbreken van zuigreflex).

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Valt heel erg mee hoor, je maakt 2 spuitjes van 20cc klaar, en geeft die en dan vul je ze meteen weer. Als je meteen na het kolven geeft hoeft het ook niet opgewarmd.
    Er zijn trouwens ook grotere spuiten, waar 50cc in kan. Maar liever gewoon aan het aanleggen en die kloven werken, dan heb je dat allemaal niet nodig.

Vervelende van een flesje is dat het kloven juist in stand kan houden omdat het een verkeerde drinktechniek (waar je juist kloven van krijgt) bevordert.

10. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Tepel speen verwarring is niet altijd aan de orde idd. Net wat Hanneke zegt, maar de kans bestaat wel. En bovenal is het zo jammer als je om de 'verkeerde' reden zou beginnen met flesjes. Ik ben hier na twee weken al begonnen om af en toe een flesje te geven voor als ik weer zou gaan werken. Mijn dochter weigerde de fles heel lang, en dat wilde ik bij mijn zoontje voorkomen. Vandaar dat ik al na twee weken begonnen ben. Maar; hij dronk heel goed uit de borst en dan is het risico op verwarring kleiner.
    Heb je al een lactatiekundige gesproken?

11. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb de fles direct laten staan i.v.m. die mogelijke verwarring. Daarnaast vind ik het ook niet zo'n fijn idee dat een fles in 2 minuten op is.

Eergisteren in de nacht heb ik zoveel pijn gehad met het aanleggen dat ik besloten heb om 2 dagen rust te houden. Dus sinds gisteren kolf ik nu af en geef iedere keer de voeding met het 10cc spuitje en een vinger. Dat gaat goed. En de tepels smeer ik nu na het kolven goed in en laat ik dus rusten. Ze zijn nog niet hersteld. Hopelijk morgen. Dan ga ik het weer proberen. Ik weet hoe ik moet aanleggen, maar door de pijn werd ik zo bang.

Ik heb nog geen lactatiedeskundige gebeld, helaas was ik gisteren net 5 minuten te laat voor het spreekuur en wilde ze me niet meer helpen. :( Maar goed, ik kan maandag weer bellen.

12. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Wat ik me afvroeg? Is een tepelhoedje niet fijn? IK heb die ook gebruikt naar aanleiding van mijn kloven, werkte heel fijn. Dan kun je BV terwijl je kloven kunnen helen. Als ze heel zijn kun je het weer afbouwen. Misschien wel een idee? Kun je bij de drogist of de apotheek halen.

13. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Ik heb de eerste 3 weekjes net als sannaa ook met tepelhoedjes gevoedt, ondertussen steeds zonder proberen aan te leggen. Met week 4 waren de kloven over en eet hij sindsdien volledig van de borst.

14. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Toevallig heb ik net vanmiddag tepelbeschermers van Avent aangeschaft! Ik ga ze vanaf morgen proberen. Ben benieuwd. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Deel Deze Pagina