Al in het einde van de zwangerschap beginnen met kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Beitsche, 7 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hallo,

Ik heb even een vraagje. Bij mijn dochtertje is de borstvoeding niet zo gelopen zoals ik het graag had gezien. Mijn dochtertje sliep heel veel en was vaak niet goed wakker te krijgen. We hebben veel dingen geprobeerd. Luier verschonen, naakt voeden en voetje in koud water. Als ze dan eenmaal wakker was, dan was ze heel fel tijdens het aanleggen. We kregen haar met moeite aan de borst. En als ze dan eemaal aan de borst was, dan viel ze weer in slaap.

Na 2 (of 3???) dagen kreeg ik kloven, dus waarschijnlijk is ze niet goed aangelegd geweest?? Op de derde dag en de dagen erna kreeg ze uraten in de luier. Op vijfde dag zijn we op overgestapt op kunstvoeding. Ik kolfde nog en gaf dat als eerste aan haar. Hierna kreeg ze aanvulling van kunstvoeding.

Ik heb tot 3 maanden een deel gekolft. Ik heb zelfs weer geprobeerd te relacteren. Ik kolfde toen om de 2 uur en ook 'snachts ging ik er een aantal keer uit. Helaas lukte me dat niet.

Nu wil ik heel graag weer borstvoeding gaan geven, maar ik ben heel onzeker of ik wel genoeg heb. Mijn dochtertje was bijna uitgedroogd en kreeg dus niet genoeg binnen. Man mijn vraagt het zich af en mijn moeder geeft aan dat ze zelf al binnen een paar weken gestopt is omdat ze te weinig had. Nu ben ik bang dat deze stress(en die heb ik nu al, ben nu 16 weken) ervoor gaat zorgen dat ik daadwerkelijk niet genoeg zal gaan hebben. Nu bedacht ik me laatst dat ik het liefste al in de laatste weken wil gaan kolven, zodat ik kan zien wat eruit komt en het al vast wat kan opbouwen.

Is het mogelijk om eerder te gaan kolven? Als het kan, zitten daar ook nadelen aan? Ik wil zowieso richting week 25 van mijn zwangerschap contact op gaan nemen met een lactatiekundige hier in de buurt, zodat we dit samen kunnen gaan doen. Maar ik was nu eigenlijk al benieuwd of het eerder gaan kolven uberhaubt mogelijk is. Dus vandaar de vraag.

Het is inmiddels een heel lang verhaal geworden. Ik hoop dat u mij een antwoord kunt geven. Alvast heel erg bedankt.

Groet, Yvonne

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Het klinkt eigenlijk alsof de hele begeleiding vorige keer niet goed is verlopen.
    Bereid je nu weer goed voor: volg een Bv cursus, start opnieuw.
    IN de zwangerschap kolven zou ik echt niet gaan doen: maak geen probleem waar deze niet is ;)

Nieuw kindje nieuwe kansen!

Zoek in je zwangerschap al een LK, waar je goed contact mee hebt en al vroeg mee kan overleggen zonodig.

Te weinig voeding is meestal een gevolg van een verkeerde aanlegtechniek/drinktechtniek: dus de voeding gaat uberhaupt niet goed. Meestal zit de oorzaak niet in de aanleg van de borsten.
    Loopt dit eens door met een LK.

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hallo,

Bedankt coor uw reactie. Ik heb inmiddels contact gezocht met een lactatiekundige hier in de buurt. Met haar gaan we deze dingen doorspreken. Ook gaan we met z'n tweeen (man en ik) een cursus volgen.

Hopelijk lukt het deze keer wel.

Groetjes Yvonne

Deel Deze Pagina