Jos is nu 7,5 maand en kan redelijk zitten. Hij gaat nog niet zelf zitten, maar zit al wel in de kinderstoel wat prima gaat en op de grond als ik hem neerzet bleef hij vanmiddag wel een kwartier zitten zonder om te vallen. Ik zou hem graag voorop de fiets meenemen naar het kdv als ik ga werken. Dat is zo'n 8 minuten fietsen (alleen over fietspaden). Zouden jullie dat al doen? Ik neem hem nu mee in de fietskar, maar vind dat zo'n onding. Hij past niet door de deur van de schuur, dus moeten we hem steeds inklappen en weer uitklappen en hij staat gigantisch in de weg. Ik zou de fietskar nog wel gebruiken voor de langere stukken maar het zou wel schelen als het voor mn werk niet nodig is. Zouden jullie hem al in het voorzitje zetten?
Nee. Ik nam mijn kind pas zo mee toen hij écht goed zelfstandig kon zitten... Dus echt zelf gaan zitten, en stevig blijven zitten. En ook niet meer zomaar omviel bij een klein duwtje...
nee zou het niet doen... zitten in fietsstoeltje is echt zwaar voor die kleintjes. onze dochter gaat nu week of drie zelf zitten en we hebben het weekend voor het eerst gefietst. na een half uur was ze hartstikke moe.
Ik zou zeker wachten tot 9 maanden, het gaat er namelijk niet alleen om of je zoontje het die 8 minuten volhoud, maar ook om zn ruggenwervel die allerlei hobbels moet stabiliseren. Met 9 maanden zou die dat aan moeten kunnen
Wij hebben zo'n baby mee en dat is ook een super oplossing. Vind de kar voor korte stukken ook een gedoe. Hem hem via mp gekocht
Je zegt het zelf al. Hij is 7.5 maand (en dus geen 9) hij kan redelijk zitten (dus niet goed en niet zelfstandig. geloof dat je t antwoord ook zelf wel weet
Ik zou het niet durven. Hier op het forum wel eens gelezen van een te jong kindje dat op die manier is overleden (nek gebroken, ouders dachten in eerste instantie dat het sliep ;() Geen idee of het echt is of een broodje aap, maar ik neem het risico niet. Het advies is negen maanden EN zelfstandig kunnen zitten.
Als hij echt goed zelf en stabiel zou kunnen zitten EN zichzelf daarbij zou kunnen corrigeren bij een klein duwtje of iets zou ik het zeker doen: dat is ook hetgeen zowel fysio als cb hier aanraden. Bij twijfels: niet doen. Onze oudste zat zo met 7,5 in het zitje: ze kon zelf gaan zitten, bleef stabiel en corrigeerde zichzelf. Op de fiets ging het ook meteen heel goed. De middelste deed dit met 9,5 maand, de jongste met 8,5 maand. Het verhaal van het gebroken nekje duikt constant overal op, maar ik heb er nog nooit een nieuwsbericht of iets van kunnen ontdekken en het zijn eigenlijk altijd via via verhalen dus geloof daar zelf niet zo in. Maar blijft wel gewoon zo dat ze goed stabiel moeten kunnen zitten en corrigeren waar nodig.
Je moet wachten tot je kindje zelf kan gaan zitten, dus niet tot een bepaalde leeftijd ofzo, het gaat erom dat hij zelf van lig naar zit kan! Mijn zoontje kan met 1 jaar dit nog niet en ik mag hem dus helaas nog niet meenemen op de fiets (kinderfysio advies) gewoon omdat het echt gevaarlijk is met de hobbels. Het vraagt teveel van ze. Echt even geduld nog!
Ik ben eigenwijs en heb het toch geprobeerd, het gaat heel goed, hij blijft prima zitten en trekt zichzelf zelfs nog naar voren om bij het scherm te kunnen. Hij zit nu op de grond ook een stuk steviger en kan zichzelf ook corrigeren, hij gaat alleen niet zelf zitten. Ik rem af bij randjes en grote hobbels. Ik gebruik het nu dus alleen echt voor naar mijn werk te gaan en niet voor langere stukken, dan pak ik de kar wel. De baby mee vind ik trouwens helemaal een eng wiebelding, ik heb al een zware fiets en dan nog dat ding, een Maxi-Cosi en baby van 10+kilo dat gaat veel te veel wiebelen. Daarbij zit mijn middelste zoontje nog af en toe achterop, dat zou dan niet meer kunnen. Ik denk ook dat de 9 maanden wordt aangehouden om te voorkomen dat mensen een half uur met zo'n kleintje gaan fietsen. Vanochtend liet ik hem nog op schoot zitten met zn voetjes naast mn benen, gezicht naar me toe. Hij bleef zo helemaal zelf prima zitten.
Hoi Cupcakes, Ik kan me zó voorstellen dat je de kleine man al meeneemt op de fiets, omdat het handiger en sneller is. Ik denk dat velen met jou hetzelfde doen. Toch is het niet verstandig, hieronder een uitleg over het waarom: Vanuit VeiligheidNL adviseren we altijd dat een kind pas vervoerd kan worden in een fietszitje, zodra hij/zij zelfstandig vanuit kruiphouding kan gaan zitten. Gemiddeld kunnen kinderen dit tussen 9 en 12 maanden. Veel kinderen van 6 à 7 maanden kun je al wel in zit neerzetten en dan blijven ze zitten, maar als je ze een duwtje geeft vallen ze om. Dan is het onverstandig om ze mee te nemen in een fietszitje. Dit advies is voortgekomen uit gesprekken van ons expertpanel kinderveiligheid, waaraan meerdere kinderartsen en een bewegingswetenschapper deelnamen. De belangrijkste reden dat een kind zelfstandig vanuit kruiphouding in zit moet kunnen komen, voordat het meegenomen kan worden voor op de fiets, is dat het belangrijk is dat een kind een goede, stevige zitbalans heeft. Rijdend op de fiets vinden er steeds verstoringen plaats in het evenwicht en die moet het kind kunnen opvangen/corrigeren. Een kindje dat alleen kan blijven zitten als je hem/haar in zithouding neerzet, maar nog niet zelfstandig kan gaan zitten vanuit kruiphouding, is nog niet in staat om die balansverstoringen op te vangen. Daarvoor is de motorische ontwikkeling nog niet ver genoeg. Het gevolg is dat het kind dan onderuit gezakt in het fietszitje zit en niet in staat is om schokken op te vangen. Dit kan in bepaalde situaties schadelijk zijn voor bijvoorbeeld de rug van het kindje, en dat kan pas op latere leeftijd merkbaar zijn. Uiteraard is het soms lastig om een directe link te leggen tussen klachten op latere leeftijd en het fietsvervoer op heel jonge leeftijd, maar aangezien voorkomen beter is dan genezen, is ons advies 'Wacht tot een kind eraan toe is. Groet, Angela VeiligheidNL
Als ik het zo lees gaat het niet lang meer duren voordat hij zelf gaat zitten! Nog heel even geduld? Loker was 7,5 maanden toen ze dat deed en vanaf toen heb ik haar wel meegenomen op de fiets. Mocht ook van het CB. Eerste maand alleen over asfalt en niet langer dan 15 min, gewoon voor m'n eigen gevoel. Madam is snel, ze is nu bijna 10 maanden en loopt achter haar babywalker door de kamer...