Hoe gaan je ouders/schoonouders genoemd worden als de baby er is?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Cindell, Apr 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cindell

Cindell Actief lid

Oct 20, 2010
    359
    0
    0
    pas afgestudeerd aan avondschool als grafisch vorm
    Belgiƫ, Limburg
    Mijn ouders worden oma en opa, want dit zijn ze al 3 keer.

Nu vraag ik regelmatig aan mijn schoonouders hoe ze genoemd willen worden. Zegt schoonmoeder: laat me maar mama zijn. Zo noemen ze me nu ook al :$
    Eerst stond ik even met mijn mond vol tanden, maar na een minuutje heb ik toch maar gezegd dat IK mama ben. "ah, ja", zei ze dan.
    Ik geef al tips: oma en opa, moeke en vake, omi en opi...
    Tja, als de kleine er is en ze hebben nog niets gezegd gaat het toch oma en opa worden, hoor...

En hoe worden oma en opa bij jullie genoemd?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Overleg je daarover?!? Ze zijn toch gewoon opa en oma, dus zo worden ze ook genoemd?
    Mama lijkt mij idd niet echt passend, ze is oma.
    Hier dus beide kanten gewoon opa en oma en ik heb er geen moment bij stil gestaan dat dat ook maar iets zou zijn waar iets anders op mogelijk zou (moeten) zijn.

3. Sjulie

Sjulie Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    1,998
    0
    0
    lerares biologie
    tussen eindhoven en tilburg
    Hier ook opa en oma. Al wil mijn schoonmoeder omi, maar daar ben ik het niet mee eens.
    Gewoon allemaal opa en oma

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben met mijn ouders inderdaad overlegd, vanwege de Friese achtergrond van mijn vader. Mijn ouders zijn dus "pake en beppe" geworden, ook al wonen we in het zuiden van het land. Mijn grootouders van moederskant zijn opi en omi geworden. Grootouders van vaderskant oerpake en oerbeppe.
    Mijn schoonouders zijn 'gewoon' opa en oma. Aan die kan heeft mijn zoontje geen overgrootouders.

Al met al hebben wij genoeg smaken hier. ;)

5. Carlien

Carlien Fanatiek lid

Feb 23, 2010
    2,133
    1
    36
    Twente
    Ik zou gewoon gaan voor opa en oma, maja.. ik woon in het oosten en volgens mij worden ze daar niet anders genoemd.

Ik zit wel met een ander probleem, ze zijn hier aan beide kanten gescheiden. Maar ik wil niet dat de aanhang ook opa of oma worden genoemd. Dus die worden bij voornaam genoemd (wat ik het liefst heb) of oom en tante denk ik dan maar. Maar voor de kleine zijn er straks 4 opa's/oma's, vindt ik meer dan genoeg.

Gr.
    Carlien

6. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

Jun 8, 2010
    2,558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Hier ook opa en oma, mijn schoonvader wou perse bij zijn voornaam genoemd worden, dus niet, het wordt gewoon opa en oma en mijn vader ook gewoon opa.

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hier ook opa en oma. Sm had in het begin weleens de neiging om mama te zeggen, maar godzijdank is dat er nu vanaf.

8. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    1,980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Hier ook gewoon opa en oma hoor :) en als ze wat ouder is misschien opa *en dan voornaam* en voor oma idem ;)

9. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Hier wordt het ook gewoon opa en oma aan beide kanten. Ik ga er ook niet naar vragen want wie weet wat voor gekkigheid ze verzinnen waar ik niets voor voel :p. Zal met de tijd wel 'opa en oma plaatsnaam' ofzo worden, maar daar komt nog wel iets op. Ik noemde de ene set grote opa en oma en de andere set kleine opa en oma, haha.

10. angel229

angel229 Niet meer actief

Opa en oma! De vriend van mijn moeder (vader leeft niet meer) zal gewoon bij zijn voornaam genoemd worden. Die heeft nooit kinderen gehad en vind het idee kleinkind ook zelf erg vreemd, hij ziet het meer als een kindje waar hij straks allemaal leuke dingen mee kan gaan doen.

11. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    #11 Marlous28, Apr 21, 2011
    Last edited: Apr 21, 2011
    Gewoon opa en oma. Wij hebben zelf aan beide kanten ook nog een oma en die worden door andere achterkleinkinderen superoma genoemd dus dat houden we er denk ik gewoon in.

12. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

Apr 18, 2010
    3,248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier is het een mengelmoesje, is eigenlijk vanzelf zo gegaan. Mijn stiefmoeder is chinees, mijn zoon noemt haar popo, dat is chinees voor oma. Wilde ze zelf graag. Mijn moeder is oma met haar naam erachter, vader is opa, schoonouders noemt hij vaak bij hun voornamen of opa en oma. Ach, zolang we maar weten over wie hij 't heeft denk ik dan!

Maar.. Ik vind mama wel heel raar, 't is jou kind!! Jij draagt t kindje 9 maanden in je buik en zorgt ervoor, die titel verdien jij dan ook! Zij niet..

:).. btje last van mn hormonen geloof ik maar ik krijg al kippenvel als ik dit zo lees..!

13. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Hier ook gewoon beide kanten opa en oma en als hij terzijner tijd een specifieke opa of oma bedoeld zal de plaatsnaam er wel achterkomen ofzo. Opa 'plaatsnaam'.. zoiets. De oma van mijn vriend noemen we superoma.. maar zo werd ze al genoemd door andere achterkleinkinderen en we vonden het wel leuk :)

14. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Bij ons worden mijn ouders gewoon opa en oma. Net als mijn eigen opa's en oma's.
    De ouders van mijn vriend worden nu Pake en Beppe. En Beppe wordt gewoon overgrootBeppe:)

15. Maedra

Maedra Fanatiek lid

Oct 29, 2009
    1,558
    0
    36
    Rotterdam
    Ahh, dit vind ik echt heel lief klinken. :)

Bij ons wordt het denk ik "gewoon" opa en oma en wat iemand hier ook schreef, misschien als ze wat ouder zijn opa/oma voornaam, we zien wel. Voor mijn ouders is het de eerste, mijn schoonouders hebben al twee kleinkinderen en die zeggen gewoon opa en oma geloof ik.

16. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hier is het ook opa / oma en dan met de voornaam erbij zodat Thijmen ook weet over wie het gaat.

17. Asteri

Asteri Lid

Jul 28, 2010
    5
    0
    0
    NULL
    Amstelveen
    Mijn ouders worden gewoon opa en oma genoemd, dat zeggen de kinderen van mijn broer ook tegen ze. Mijn schoonouders zijn Grieks, dus die worden vanzelfsprekend yiayia en pappou genoemd. (oma en opa in het grieks). Makkelijk en duidelijk!

18. Assje

Assje Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    1,440
    1
    0
    Opa en oma :) Waarschijnlijk met voornamen erbij als aangeduid moet worden welke bedoeld worden. Zo deed ik het vroeger ook, ik had 'opa en oma' en dan nog een 'opa voornaam'.
    Ik noem straks mijn ouders wel in bijzijn van m'n kind gewoon 'papa en mama'. Mijn ouders deden dat zelf ook en dat is voor mij nooit verwarrend geweest, dus ik ga zelf mijn ouders geen opa en oma noemen.

19. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Mijn ouders zijn opa en oma, dochtertje weet wel de voornamen en die roept ze ook af en toe (heben opa en oma zelf aangeleerd). Dit zijn de "echte" opa en oma. M`n vader wil graag dat hij opa "achternaam" genoemd wordt. Hij heeft zelf vroeg zijn vader verloren en mijn oma (zijn moeder) noemde we ook oma "achternaam". Hij vindt heel bijzonder om zo te heten.

Mijn opa en oma en oma van vriend zijn oude opa en oma.

Schoonouders (smoeder, svader en zijn vrouw) zijn opa en oma met voornaam.

20. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Wij noemden vroeger onze opa's en oma's 'opa en oma [achternaam]' en zo willen we ook dat onze kindjes het gaan doen.

Share This Page