ik ben trouwens ook slank hihi. pco komt wel voor bij slanke dames hoor huisartsen hebben er niet zoveel verstand van. die leren van alles een beetje. ik woog 53 kilo.
catmommy, Je hebt een rommelige cyclus maar ik zou graag een cyclus willen al is het wat rommelig Padmee: Ik ben begonnen met acupunctuur in eerste instantie maar ik ga als er niks komt over een maand of drie/vier eens langs een dokter alleen voor wat duidelijkheid bv dingen uit te sluiten enz en niet om direct aan andere hormonen ed te gaan.. tessel, ja dus dat zegt ook niet alles dik of dun whatever.. sprankel: pfff wat een verhaal! Daar wil ik niet graag aan beginnen zeg, nog maar wat extra geduld opbrengen?! haha ben ik al tijdje mee bezig lol Grtz
Hihi bedankt voor je uitleg ik hoorde ook dat als je pcos hebt ook gewoon zonder hormonen zwanger kunt raken en ook al heb je een lange cyclus kun je nog steeds een eisprong hebben. Kun je eigenlijk ook meerdere eisprongen hebben binnen 1 cyclus? Of is dat onmogelijk? Ik vind t ook wel gek dat ik nu ineens zon hele lange cyclus heb, die daarvoor waren zo erg nog niet (al was die menstruatie wel maar weinig en kort). Wel jammer dat ik toen geen ovu testen heb gedaan ofzo , maar wilde er toen nog niet echt mee bezig zijn.
nee helaas maar wel 1 eisprong. daardoor ook weinig kansen op een jaar in vergelijking met iemand die een normale cyclus heeft. die heeft 13 kansen in een jaar. en iemand met pcos vaak maar een stuk of 5. wat dus kan betekenen dat je er 2 jaar over doet ipv het gemiddelde een jaar, ovulatietesten hebben geen zin met pcos. als je pco hebt zijn ovulatietesten vaak altijd gekleurt. ovulatietesten reageren op lh hormoon. en als je pco hebt is je lh hormoon altijd verhoogd. vandaar dat je cyclussen lang zijn., omdat je lichaam contant denkt dat er een eisprong aan gaat komen. ( uiteindelijk kom er toch een klein piekje waardoor hij springt ) en treed je menstruatie 12 a 14 dagen daarna. maar met pco doet je lichaam er heel lang over om die piek te vinden. je lichaam is constant bezig. eigenlijk is pco een storing tussen je hersens en hormomen ik heb een artikel gelezen dat zelfs stress voor pco kan zorgen. ( maar hier willen de gyns niks van weten )
Oh jeetje das wel interessant.. Als je ovu testen niet kleuren, zou dat dan zeggen dat je geen pcos kunt hebben? Of is t nu ook weer niet zoo betrouwbaar? Ik heb twee x een ovulatie test gedaan maar die kleurden niet.
klopt dan heb je geen pcos. want met pco is je lh waarde altijd verhoogd. mijn ovulatietesten zijn nog nooit wit geweest wel kan je een andere een hele lichte vorm hebben van pco. dan zit de pco niet in je bloed maar enkel een klein beetje zichtbaar op de eierstokken. ( maar eigenlijk mag dat geen pco genoemd worden )
wat ik ook heb genomen destijds waren gojibessen en chiazaad. dat bevordert de cyclus ook. net zoals teunisbloed en tarwekiem. ik deed het dan door de joghurt bijvoorbeeld met wat museli.
Ok, dan ga ik toch nog eens zon ovu test proberen, als die ook wit is, kan ik er een beetje vanuit gaan dat ik misschien geen pcos heb? Dan is het misschien toch nog ontpillen bij mij.. Er zijn trouwens ook dames die altijd een onregelmatige cyclus hebben zonder dat er wat mis is. Of je kan ook cycli overslaan. Zal eens kijken of ik dat hier kan vinden, goeie tip. Al vraag ik me af of het goed is om meerdere dingen te slikken/nemen.. Soms denk ik pff ik hou het wel alleen bij foliumzuur en misschien een vitamine preparaat speciaal voor zwangere vrouwen of zwanger willen worden..! Je leest nl zooveel dingen en dubbele dingen. Erg lastig hoor
Sorry voor het inbreken dames, maar ik lees hier wat dingetjes over pcos. Even voor de duidelijkheid. Twee van de drie volgende symptomen dienen aanwezig te zijn om de diagnose te kunnen stellen: 1. Oligo- of anovulatie (verminderde of ontbrekende eisprong). 2. Hyperandrogenisme: te veel aan lichaamsbeharing, acne, kaalheid, of een te hoog vrij-testosteron gehalte in het bloed. Voor het laatstgenoemde zijn laboratoriumtests beschikbaar. 3. De aanwezigheid van meerdere cystes, met behulp van echografie vastgesteld. (Wikipedia) Over het LH-gehalte: Het is gebleken dat vrouwen met PCOS VAAK een hoog LH-gehalte hebben. (Home | Freya) Je lh-gehalte hoeft dus niet verhoogd te zijn. Er zijn mensen met pco waarbij ovulatietesten goed werken. Je kunt dus niet zeggen wanneer de testen wit zijn, je geen pco hebt!
als je geen verhoogde lh hebt mogen ze niet de diagnose pco stellen.( het moet boven een bepaalde waarde zijn ) dan noemen ze het een broertje of zusje van pco. dit is wat mijn gyns mij verteld hebben. ik heb ook die 3 punten. verhoogd lh verminderede of geen eisprong is iets wat gyns beweren ( maar in de praktijk niet persee hoeft te zijn ) er zijn onderzoeken die het tegendeel bewijzen maar gyns wuiven die weg. maar zo heeft ieder zijn mening ik weet voor mezelf in iedergeval dat ik de mmm niet meer in wil. ik weet nu dat het zonder kan. ook al zijn er minder kansen per jaar omdat de cyclussen lang zijn het is wel mogelijk met wat geduld.
Ok.. hoe ben je van plan nu zwanger proberen te raken nu er wat minder kansen per jaar zijn voor jou? Dmv ovu testen of temperaturen? Ik hoop dat ik ook gauw duidelijkheid krijg over mn lichaam. Weet jij bij hoelang uitblijven van menstruatie je naar de HA terug kan gaan? Ik dacht dat ik ergens las vanaf 3 maanden/90 dagen
je kan gewoon aan de bel trekken wanneer jij wil bij de dokter jij betaald tenslotte zelf je ziektekosten verzekering bij een cyclus boven de 50 dagen doen de gyns al wel iets hoor. temperaturen werkt niet om zwanger te worden, dat is bedoeld om te zien of je eisprong is geweest,( dan heb je er dus niks meer aan ) als je temperatuur omhoog schiet gedurende een paar dagen dan kan je zeggen dat je eisprong mogelijk is geweest, ( als je aan de hormomen bent heeft temperaturen geen zin omdat hormonen de temperatuur ook kunnen beinvloeden) het enige wat je kunt doen met een lange cyclus is je cervix i n de gaten houden en zo nu en dan gemeenschap. en verder foliumzuur en gezond leven geen alcohol. ( als je echt bij het ziekenhuis terecht wil kan het in belgie zonder verwijzing) maar vaak als je er zelf op staat krijg je er bij de ha ook wel 1 hoor.
Ik woon in Spanje en weet niet precies hoe het hier gaat. Maar mocht het dus nog langer wegblijven de menstruatie, dan ga ik terug en dan vraag ik zelf gewoon om een doorverwijzing of verdere controle. Foliumzuur slik ik nu al sinds 2 maanden en daarbij dus nu teunisbloem olie (maar weet niet of dit wel nut heeft hihi).. Ben ook van plan om een vitamine preparaat te gaan slikken zoals davitamon mama plus. Verder eet ik vrij gezond en afwisselend en drink ik geen alcohol
klinkt gewoon goed teunisbloem kan nooit geen kwaad. is ook gelijk wat rustgevend.en het is natuurlijk. ik verwacht als je een afspraak bij de gyn zou krijgen dat ze eerst een edhografisch onderzoekje doet. daaruit kan ze eigenlijk al voor 90% op zien of je pco kan hebben. dan zal er een kralenkrans te zien zijn op beide eierstokken. verder doen ze altijd even een bloedonderzoekje om wat dingetjes uit te sluiten. mocht er blijken dat je pco hebt. gaan ze vaak beginnen met een lage dosis clomid.op de 3 dag na je menstruatie. op cyclusdag 10 krijg je dan meestal weer een echo om te kijken of het aan slaat. in nl houden ze een grens van ongeveer 22 dagen aan ze houden je dan dus in de gaten van dag 10 tot 22. ze zullen dan ongeveer om de 2 dagen kijken. als ze dan geen groeiend eitje zien breken ze de cyclus weer af met bijv primolut of provera.( je hoeft dus niet elke x je cyclus af te maken ) tenzij er wel een groeiend eitje is ( bij mij gebeurde het weleens dat op het moment dat ze mijn cyclus af wilde breken dat ik uit mezelf ineens toch een eisprong kreeg op dag 25... maar daar kwam ik achter omdat dan de provera niet aanslaat omdat de progesteronwaarde dag omhoogschiet ) ( en op een echo kunnen ze dat dan achteraf zien omdat er een leeg blaasje te zien is. mischien een beetje abracadabrartaal nu hihi is ook niet heel belangrijk 1 nadeel van vruchtbaarheidsbehandelingen is het risico op meerlingen. en miskraamkans is iets hoger. en de bijwerkingen zijn ook niet fijn.( alhoewel ik dat er wel voor over had ) en als je al wat op leeftijd bent. dan gaat je voorraad eitjes er hard doorheen. een kennis van mij is vervroegd in de overgang geraakt, ( maar die deed ivf ) die was half in de 30.. ( is ook wel uitzonderlijk hoor ) ik zelf heb anderhalf jaar in de mmm gezeten en in een rustmaand zwanger geraakt ( in spanje op vakantie hihi. mischien dat het klimaatverschil meewerkte en de rust ) nu is mijn zoontje 7 maanden. en ik heb na mijn bevalling ineens cyclussen van tussen de 22 en 45 dagen dagen. is niet regelmatig maar aanzienlijk korter! de ene x is mijn menstruatie heel heftig en de andere x minimaal. maar volgens de gyn is de kans nu op spontane zwangerschap gewoon goed. er is nu nog maar een lichte vorm van pco te zien. het kan dus verbeteren. ik zou proberen elke ochtend je temperatuur op te nemen. elke dag dezelfde tijd voordat je uit bed stapt. anders is het niet betrouwbaar meer.( dus meten meteen als je wakker word ( dus geen inspanning heb geleverd, ik zette mijn wekker ervoor op bijv 7 uur) papier op mijn nachtkastje en opschrijven en dan deed ik het in het programmatje fertilly friend uitwerken, als je dit 1 cyclus doet. dan kan je kijken of er een dal en piek is te zien. en of je mogelijk een eisprong hebt gehad. verder schrijf je in je grafiekje wanneer je denkt cervixslijm opgemerkt te hebben. of veranderingen in je afscheiding. achteraf kun je dan zien of er een patroon is geweest.
Dankjewel voor je uitgebreide info!! Ik heb ook al een tijdje zitten denken aan temperaturen. Maar aangezien ik deze maand zon lange cyclus heb weet ik nog niet wanneer en of ik er mee ga beginnen. Eigenlijk had ik me ook voorgenomen om er nog niet zo heel erg mee bezig zijn.. Maar toch blijf je er mee in je hoofd zitten! Maargoed, ik zit nu te denken om eventueel deze maand nog naar de HA terug te gaan en misschien vragen om een doorverwijzing/bloedtesten. Puur om het een en ander uit te sluiten.. Dan kun je altijd nog zien wat je ermee doet. OF je meteen aan de medicatie gaat (mocht dat nodig zijn) of zelf nog rustig proberen..
gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. probeer in iedergeval geen overhaaste beslissingen te nemen. temperaturen kan je het beste mee beginnen op dag 1 van je cyclus.. als je halverwege begint krijg je een vertekend beeld. verder gewoonbaf en toe gemeenschap ( wie weet is het perongelijk op het juiste moment) en doe tussendoor af en toe een zwangerschapstestje. ( gewoon van die goedkope dipsticks van 123 bijvoorbeeld.
Ok.. We doen het wel al die tijd al gewoon onveilig, meestal zon 3 x per week gemiddeld of soms 2 x. Kan best zomaar ineens raak zijn.. Aangezien je dus ook pas veel later in de cyclus een eisprong kan hebben :-D Heb wel besloten om terug te gaan naar de HA als ik deze maand nog niet ongesteld word.. Vind t eigenlijk niet leuk maar ja dit is ook niks..!
meer dan genoeg gemeenschap nee is inderdaad vervelend als je niet weet waar je aan toe bent. en dat het al zo lang uitblijft. hopelijk komt er snel verandering in.
haha als ik was gaan temperaturen zou ik dat dus al bijna 150 dagen gedaan hebben en wie weet hoeveel dagen nog meer.. zie dat niet zo zitten, dus ik zet het wapen geduld nog ff verder in Bij de acupunctuur zei ze dat mn pols al stukken beter/krachtiger voelt dus misschien na volgende week hoef ik niet meer elke week maar misschien om de paar weken langs te komen. Deze x bij de acupunctuur voelde ik toen er een naaldje in mn hand gezet werd echt een tinteling of stroming! Dat had ik eerder nog niet zo sterk gevoeld! Heel apart, dus t doet wel iets, maar onge ben ik nog steeds niet dus Alleen wel wat minder extreem moe, en kan s morgens beter uit bed komen. Normaal als ik bv vrij ben op maandag zou ik zo kunnen uitslapen tot half 11 ofzo en nu is het half 9 ofzo en ben ik echt wakker! Dusjaa maar het duurt wel ff he voor er iemand hier weer is onge is?! Nou grtzz