Ha meiden, Jammer dat ik hier nog van niemand lees dat er een eind is gekomen aan het lange wachten op die menstruatie. Alleen maar een hoop onzekerheden. Ik ben vrijdag weer bij de gyn geweest. Zaadonderzoek van man was gelukkig helemaal goed. Bij mij daarentegen is een te hoog prolactine gevonden (hormoon dat betrokken is bij aanmaak van moedermelk). Dit zou een toevalsbevinding kunnen zijn, daarom is het gelijk nogmaals geprikt, maar aangezien er veder geen oorzaken zijn gevonden die verklaren dat ik al 180 dagen geen menstruatie heb, is de verwachting dat het weer verhoogd zal zijn. In dat geval kan het veroorzaakt worden door stress (herken ik niet in die mate), door medicijnen (gebruik ik niet), door actieve cellen in de hypofyse of door een goedaardige tumor in de hypofyse (prolactinoom/microadenoom/maroadenoom). Om dat laatste uit te sluiten zal er een MRI gemaakt worden. Waarschijnlijk zal ik medicatie (parlodel) krijgen om het prolactine te verlagen en zo weer mijn cyclus terug te krijgen. Volgens de gyn zou dat snel kunnen gaan, maar op mijn vraag wat snel is antwoordde zij; enkele maanden Hier dus in elk geval geen PCO, maar wel een spannende tijd in vooruitzicht.
ik zit jou verhaal te lezen. en ik denk gelijk aan hypofyse. lek je ook wat melkdruppels? een tumor in de hypofyse is gelukkig in de meeste gevallen goedaardig. er is alleen een verschil tussen man en vrouw. een man schijnt daardoor onvruchtbaar te worden en een vrouw niet.. maar vermoeilijkt wel enorm. maar laten we hopen dat het niet de hypofyse is inderdaad stress kan ook enorm hormonen is de war schoppen.ik denk dat iedereen wel stress bij zich draagt. ook overmatig sporten is ook slecht en zo zijn er wel meer dingen. heb je al een zwangerschapstestje gedaan? ( prolactine komt namelijk ook in zwangerschap voor )
Nou das ook niet verkeerd holidays Idd duurt het voordat we ongesteld worden... Niemand nog nieuws ondertussen? Zegt de persoon waarvan je acupunctuur krijgt verder nog iets bijzonders over je cyclus of over het hele proces? Of richt ze zich niet alleen daar op? Wie hebben er nog meer plannen om misschien over een tijdje langs de HA te gaan?
Oh jee wat spannend pommepom! Maar wel goed dat er nu verder gekeken wordt en er wat aan gedaan wordt! Ook al duurt het nog een paar maanden, als dan alles goed is dan kan het misschien wel snel gaan Dus goede moed blijven houden.. houd je ons op de hoogte? Is het toeval dat je man zijn zaad ook meteen heeft na laten kijken of moest dat? Ik ben nl van plan eerst mijzelf te laten onderzoeken ivm uitblijvende en onregelmatige cyclus (neem aan dat dit geen probleem is..?)
bij de gyn doen ze meestal vrouw en mag tegelijk. vanuit daaruit kunnen ze een behandelplan opstellen. ( als ze niet weten of je man zijn zaad goed of slecht is weten ze niet welke behandelplan het beste is )
@sprankelkind prolactine wordt inderdaad geproduceerd door de hypofyse, er kunnen nog wat andere dingen zijn buiten goedaardige tumor, maar dat zal dus onderzocht worden. Klachten heb ik niet, behalve dat ik niet meer menstrueer. Vocht uit borsten ook niet gehad, in elk geval niet spontaan. Heb na gyn bezoek even geprobeerd 'handmatig te kolven' en dan komen er dus wel druppels melk uit. Door verhoogd prolactine wordt je als vrouw vaak tijdelijk verminderd vruchtbaar, doordat het ervoor zorgt dat je geen eisprong meer hebt (zoals ik dus), als prolactine normaliseerde komt ook de ovulatie weer terug en ben je dus weer vruchtbaar. Edit: uiteraard zijn er hier al heel wat zwangerschapstestjes doorheen gegaan haha @meis28 bij cyclusstoornissen wordt de man in eerste instantie nog niet nagekeken. Maar aangezien mijn man in zijn puberteit een gedraaide zaadbal heeft gehad en daaraan geopereerd is, is onderzoek bij hem gelik meegenomen. Zodat ik niet aan de medicatie zou gaan terwijl t bij hem niet goed blijkt te zitten. Maar wij vonden het alleen maar fijn dat dat bij hem werd nagekeken, kleine moeite, en nu weten we tenminste dat er met de zwemmers niets mis is!
Klopt! Ik ga eerst voor mezelf, kijken of er misschien iets niet helemaal ok is.. Hopelijk krijg ik een doorverwijzing. Ga denk ik over twee weken terug naar de HA.
Januari is voor mij de maand om terug te gaan naar de ha. Maar hopelijk zal ik binnenkort zelf onge worden. Ondertussen op dag 104. Wel erg last van puisten op dit moment. Echt niet leuk. Jammer om te lezen dat er bij niemand nog verbetering is. Ik ben ff een paar dagen weggeweest, dus als ik nog ergens op moet reageren, hoor ik t graag. Ik zoek zelf geen info op internet op. Er wordt zoveel geschreven en niet alles is juist. Tot nog toe heb ik in mijn leven ook alleen maar kwaaltjes gehad die op een verkeerde plek zaten. Doktoren weten het vaak niet met mij. Nu maar hopen dat ze wel een antwoord op mijn cyclus hebben!
pommepom: Wat een verhaal... pfff :S weet er niet zo veel op te zeggen... meis: Ze zegt dat mn lichaam nu opzich krachtig genoeg zou moeten zijn om weer aan een cyclus te kunnen beginnen.. hoop ik dan maar! hahaha. naturel. 104... je volgt me nog steeds! Ik zit woensdag op dag 150! En pommepom 180.... noujaaaaaaa wat een tijden!! pfff.
ik weet dat de homeophaat ook een pilletje hebt waar je na ong een week ongesteld word. dat is maar 1 heel klein mini pilletje. en natuurlijk. mischien als de mentruatie 1x doorbreekt dat de volgende cyclus iets korter word. het is wel goed voor je lichaam om eens schoon te bloeden. vaak voel je je dan ook weer wat prettiger in je vel als die rommel is geweest. ( hebben jullie ook een opgeblazen buik? ) stekende eierstokken?
ik las dit stukje nog. ( ik had al eerder van progersteroncreme gehoord ) progesteron creme zwangerschap Hallo allemaal, Ik wil graag mijn succes verhaal hier plaatsen. Wij zijn 2,5 jaar bezig geweest om zwanger te mogen worden. Na 1 jaar zelf proberen doorverwezen naar de gynaecoloog en begon een lange lijdensweg. Na een half jaar kreeg ik een grote buikoperatie vanwege een dermoidcyste bij mijn eierstok. Tijdens deze operatie is ook ontdekt dat er niet 1 maar 2 grote cycstes zaten, ik ook endometriose had, mijn linker eierstok verkleefd was. Later is ook gebleken dat ik pcos en ook erge last van pms had. Na vele mislukte pogingen en veel pijn en ongemakken kregen we Clomid voorgeschreven in de hoop dat ik een regelmatige cyclus zou krijgen en zo een grotere kans op een goede eisprong ook als voorbereiding op IVF. Dit was eigenlijk nog onze enige optie volgens het ziekenhuis. Ik voelde mij hier niet lekker bij. Toen kwam ik op dit forum terecht en met behulp van Marja ben ik aan het speciale PCOS voedingspatroon van Nancy Dunne begonnen en nadat mijn eisprong was geweest ben ik de natuurlijke progesteron creme gaan smeren. Mijn man zag het niet meer zitten, na zo'n lange tijd dus heb hem echt moeten overtuigen. Maar die heeft zich uiteindelijk volledog ingezet en de lekkerste dingen voor mij gemaakt, volgens het voedingspatroon. Het was het allemaal dik en dwars raak want we hadden het niet meer verwacht maar wel gehoopt ik ben nu 10 weken ZWANGER!!!! Dus geef de hoop niet op, want wonderen bestaan geloof in jezelf en in je lichaam.
Jeetje, wat een stukje tekst! Ik begrijp wat je bedoelt @naturel, je leest zoveel en je weet ook niet wat het bij jou zelf is, dus je gaat je al gauw van alles in je hoofd halen.. Eerst denk je: Oh misschien heb ik ook pcos, of misschien heb ik wel een vervroegde overgang, of is het toch niet zo dat het nog ontpillen is, of misschien ben ik wel onvruchtbaar..! Erg vervelend wel! Maar aan de andere kant ben je ook zo benieuwd naar andermans ervaringen en verhalen hihi. Ik las ook net van iemand die provera (heet dat zo?) gekregen heeft van de HA om de menstruatie op te wekken. Zou dat helpen om daarna weer de boel op gang te krijgen? Of is dit maar eenmalig succesvol zegmaar..
Tja dat stukje over die progesteroncreme zegt me niet zoveel. Speciaal dieet zou wel een positieve werking kunnen hebben bij pco. Maar de meeste meiden hier hebben überhaupt nog geen verwijzing/diagnose, dat lijkt me de eerste stap
Ik vraag me nu dus ineens ook heel erg af of die eerste menstruaties die ik had, wel echte menstruaties waren.. het was de eerste keer maar 2 dagen met vrijwel alleen bruin verlies. De keren daarna niet meer dan 4 dagen en dan vaak maar weinig echt bloed. Meerendeel bruin. P.s. heb wel vaak dat ik wat lichte steekjes voel (beetje achter t schaambot geloof ik) en ook wel eens opgeblazen buik gevoel ja.. Ene keer meer dan andere keer.. Jullie?
Als je helderrood bloedverlies hebt gehad was het een menstruatie. Of je voorafgaand aan die menstruatie een eisprong hebt gehad is niet te zeggen (tenzij je ovulatietesten hebt gedaan of getempt hebt). Blij mij waren de 2 menstruaties die ik had ook heel minimaal (maar m'n eerste menstruaties is 8 jaar dus wist ik veel). M'n tweede 'cyclus' ben ik gaan temperaturen en toen heb ik geen eisprong gehad. Je gaat je inderdaad van alles in je hoofd halen meis, ik snap je helemaal. En het kan ook nog van alles zijn , van ontpellen tot aan serieuzere zaken. Het opwekken van een menstruatie kan de boel inderdaad resetten, maar ook dat is niet per definitie zo en ook weer afhankelijk van de onderliggende oorzaak.. Wat een onzekerheid hè
is niet alleen voor pco mensen bedoelt maar ook voor mensen te late ovulatie een aangepast eetpatroon is niet alleen goed bij mensen met pco. in bepaalde vetten ( zoals chips etc zitten ook stofjes die op de hormonen invloed hebben ) maar alles wat ik nu schrijf is uit onderzoeken gebleken. is niet iets waar gyns iets van af willen weten ik ben ook erg voor alternatieve geneeswijze maar helaas gaan alternatief en regulier slecht samen. ik ben na mijn zwangerschap nog bij een andere gyn geweest en mijn pco is dus weg... en mijn cyclussen zijn weer kort. maar ze kloppen niet. de ene x verlies ik een paar dagen druppels. en nu is mijn cyclus iets langer en komt het er met bakken uit sinds woensdag. er lijkt geen rem op te zitten, hormonen grrr... je kan er geen pijl op trekken. ik hoop voor jullie allemaal dat jullie snel meer duidelijkheid krijgen! ik kan me die tijd ook nog erg goed herinneren. om gek van te worden!! ik probeerde ook vanalles ovulatietesten, temperaturen, niet in bad te gaan maar douchen, preceed, gezond eten, tarwekiem, gojibessen,chiazaad, etc etc.. en dan nog clomid puregon pregnyll... en niets haalde uit. totdat ik op vakantie ging in spanje en ineens zwanger werd. ( mijn cyclus was ineens 35 ipv van een extreem lange cyclus blijkbaar deed verandering van klimaat iets...) en het ziekenhuis snapte er helemaal niks van!! want was voor die vakantie nog geweest voor echo. en nee ze zagen geen groeiend eitje. ( nu reden we op de terugweg van spanje wel lang sde berg van vruchtbaarheid hihi. ( heeft een naam maar die weet ik niet ) ze vertelde in de bus dat daar onvruchtbare vrouwen heen gingen. ik zei nog tegen mijn man voor de grap : jammer dat we er langsheen rijden ipv van bezoeken 2 weken daarna positieve test in handen.. echt een raadsel. of het nou die berg was
steken bij mij is meestal een teken van of eisprong of aankomende menstruatie .. maar dat is bij mij. ik vraag me ook nog steeds af of een paar druppels ook echt een menstruatie is. ( ik heb nu 2x een cyclus gehad van 22 dagen ) en dat waren dus die druppels een paar dagen lang. ik dacht in eerste instantie aan tussentijdse bloeding. maar heb het 2x gehad die 22 dagen. vond het wel extreem korte cyclus.. nu is het een cyclus van 35 dagen en bloed ik enorm.. ook veel stolsels etc. ik vind het zo vreemd . nu zijn mijn cylcussen eindelijk kort maak ik me daar weer zorgen over
Whaa das wel super apart ja sprankelkind! Hmm ja korte cyclussen wordt je dan ook weer ongerust van. @ Pommepom nee ik heb ook totaal geen gevoel van opkomende menstruatie ofzo.. Al had ik dat de vorige keren ook niet echt moet ik zeggen en toen was het dus ineens wel zo (of ja, iets wat op een menstruatie leek..). Misschien is dat provera dan wel een idee..wie weet doet dat wat, maar dat moet ik dan maar met de HA overleggen wanneer ik ga. En is misschien sowieso wel goed om ook na te laten kijken of er iets met de hormoonwaarden is of een echo te laten maken bij de gyn. Anders weet je ook niet waar t nou precies door komt. Misschien is het wel niets bijzonders, maar ook dat wil je liever gewoon weten!