Zo laat ik het grote taboe is open op tafel gooien Ik ben even bezig om al onze lasten op papier te zetten om zo te kijken of we ergens iets fout doen en dus te veel uitgeven per maand. Misschien dat jullie iets opvalt aan het lijstje? want alles is mij toen der tijd wel aangeraden zo maar wie zegt dat dit allemaal nodig is.. Het is erg lastig om het zelf uit te zoeken dus dan maar even zo VASTE UITGAVE PER MAAND: hypotheek: 475 servicekosten: 180 telefoon P: 30 telefoon B: 30 Internet: 20 ziekenfonds P: 122 ziekenfonds B: 112 levensverz.: 50 rvs: 20 Paraplupakket.: 73 (inboedelverz. Glasverz. Rechtsbijstand. Aansprakelijkheidsverz. Ongevallenverz.) eneco: 90 autoverzekering: 69 Afbet. auto: 60 Primeline: 20 boodschappen.: 250 Benzine: 150 TOTAAL: 1751 VASTE INKOMEN PER MAAND: Ter. belasting: 170 Salaris P.: 1510 Salaris B.: nog niet bekend Totaal: 1680 Patrick
euh ja eigenlijk wel, omdat Bar nog geen werk heeft.. ze krijgt ne we een zwangerschapsuitkering maar die duurt nog maar 1 maand...
Betalen jullie 69 per maand aan autoverzekering? Vind ik persoonlijk wel nogal veel... Wij betalen zo'n 45 per maand... Of is dat voor iedereen zo duur in Nederland?
Misschien bedoelt hij belasting en verzekering samen. Wij betalen voor de verzekering maar 19 euro. Het is een hele uitgebreide verzekering, alleen hebben we gewoon heel veel korting door de schadevrije jaren. Maar voor de belasting betalen we 65 euro. Diesel!
Je kan niks weg strepen. Ja nog minder met mobiels bellen maar 30 euro is al weinig. Misschien minder met de auto weg? Ik wou dat wij 250 aan boodschappen uitgaven Hier is het vaak 300 a 400 Vraag me soms af waar voor allemaal de helft blijft altijd liggen haha
Het enige dat ik zo snel zie is de uitgaven aan boodschappen, divind ik vrij hoog. De kleine hoef je eigenlijk nog niet mee te rekenen dus ben je maa met 2. Ik denk dat je met creatief boodschapen doen, goed plannen en goedkope winkels met de helft uitkan. (wij hebben het ook een poos toc el krap gehad en hebben het met 30 euro per week ook gered. (en daar zit dan 1 x per 9 a 10 dagen een nieuw krat bier bij in!)
tja, de uitgaven zijn hoger dan de inkomsten, dat valt iedereen op. Dus er is geen ruimte om te sparen, of voor sporadische uitgaven zoals kleding etc. Uitgaven zijn niet echt hoog, maar het lijkt mij nodig dat er nog een salaris bijkomt, parttime. Maar dat is bij velen nodig, zijn maar weinig mensen die rondkomen van een salaris.
wij hebben ongeveer 125 euro aan boodschappen per maand. de ene keer meer en ander keer weer wat minder. Jullie hebben natuurlijk een kleine, dat schilt vast iets, maar denk dat dat wel minder zou kunnen. Ook lijkt mij de benzine per maand erg veel. Ik moet denk ik 1 keer tanken per maand, dus rond de 60 euro, misschien kunnen jullie vaker de auto laten staan.. Komen jullie dan nu niet ontzettend in de schulden als jullie iedere maand meer uitgeven dan binnen halen? Hopelijk heeft bar snel werk, dan zullen jullie het makkelijker kunnen redden. is ze al bezig voor een baan?
Ik vind de boodschappen ook vrij veel! Daar komen wij bij lange na niet aan. Inderdaad creatief worden En het tanken is ook hoog, wij tanken 1x per maand, als we verder geen grote afstanden hebben enz.
Wat mij ook opviel is dat jullie veel betalen aan het ziekenfonds... maar misschien is ook dit normaal in Nederland, heb er echt geen idee van Weet alleen dat wij voor de meest uitgebreide verzekering voor het ziekenfonds (dwz alle hospitalisatiekosten terugbetaald tot de laatste euro, medicatie aan de helft van de normale prijs, extra tegemoetkoming bij doktersbezoek, 125 per jaar per persoon voor bril/lenzen, enz enz.) voor mij zo'n 20 per maand betalen, voor m'n mannetje zo'n 32. Vind niet dat jullie teveel uitgeven aan boodschappen, is bij ons ook zoiets... soms zelfs wat meer. Benzine, tsja, daar geven wij wel 250 a 300 per maand aan uit, komt omdat ik zo'n 45km van het werk woon en dus elke dag 90 km moet rijden, is namelijk moeilijk bereikbaar via het openbaar vervoer. Dus misschien zitten jullie ook wel in zo'n situatie en is het gewoon niet echt mogelijk om daarop te besparen. Dat paraplupakket vind ik ook nogal duur... denk dat dat bij ons overeenkomt met de familiale verzekering en de brandverzekering samen en daar betaal ik dan zo'n 25 per maand voor. Wat zijn die servicekosten juist? Internet is een stuk goedkoper bij jullie... daar betaal ik dan zo'n 45 per maand voor. Voor de telefoon betalen wij elke zo'n 15 per maand. Is Eneco de elektriciteit? Hoop dat jullie eruit raken... maar dat zal vast wel lukken eens bar gaat werken... Liefs Kirby
Mijn visie: - benzine kan minder (vaker de fiets pakken!) - paraplupakket, al die verz zijn niet persé noodzakelijk - autoverz vrij hoog vind ik, of het moet met belasting ed erbij zijn? - boodschappen kan ook minder voor 2 volwassenen en 1 baby. wij hebben dit bedrag voor 5 pers. waarvan 1 baby - telefoon (wij hebben een abbo van 15 pp bijvoorbeeld, dus is 30 totaal) Zijn de dingen die me opvallen meteen hoor
@Kirby, de ziektekostenverzekeringen zijn bij ons heel duur! Je kan rekenen op ongeveer 100 euro per persoon per maand, ligt er een beetje aan hoe uitgebreid je het pakket neemt, en of je collectief verzekerd bent.
iets meer de fiets pakken! goedkoper met de boodschappen doen bv bij de aldi of liddle! Ik heb internet aansluiting bij wanadoo internet+bellen ( naar vaste nummers is dat 3 cnt per gesprek, en andere wanadoo nummers gratis) dat kost bij ons maximaal 50 euro in de maand! En de mobiel alleen gebruiken als je buiten bent en de nood het hoogst is!Wij gebruiken dus maar 1 06 nummer en daar kopen wij 1x in de 4 maanden bltgd voor! succes!
Vergeet niet al 1 persoon niet werkt naast die 170 euro van de belasting ook combinatiekorting aan te vragen en eventuele kinderkorting, dat krijgen wij ook is voor ons zo'n 85 euro per maand extra. En zorgtoeslag aanvragen! Allemaal extra geld als 1 persoon niet werkt.
Ik zou zo niet weten waar jullie op kunnen bezuinigen. Misschien primeline maar die 2 tientjes doen het hem ook niet. Vraag me wel af wat de 20,- voor rvs is?
wat is dat primeline eigk? is dat niet een of andere regeling waarmee je iets heel duurs kan kopen, maar het niet direct hoeft te betalen, Je bent er nu al aan begonnen maar neem als tip voor de volgende keer mee dat je echt beter kunt sparen dan lenen. Boodschappen zit ik zelf ook zo aan met zijn 2een maar ik let dan ook echt niet op wat ik koop dus dat zou vast ietsjes omlaag kunnen verder verbel ik met mijn mobiel 10 euro per 3 maanden 30 E per maand per persoon is veel, neem dan een vaste telefoon aansluiting. Ziekenfonds is normaal. Auto wegdoen kan een optie zijn, maar ja dat licht ook net aan hoe gemakzuchtig jullie zelf zijn. Als je eenmaal aan gewent bent kan het onwijs moeilijk zijn om zonder te stellen wel heb ik een goede tip voor de boodschappen om die omlaag te krijgen bewaar altijd de bonnetjes en streep daar op af welke dingen je niet echt nodig hebt en welke dingen je van een goedkoper merk kan nemen vergelijk het dan met hoeveel het de week ervoor heeft gekost en vries dingen in
Wat mij meteen opviel is dat er een post staat afbet auto en primeline. Dus ergens lenen jullie voor de auto en lenen jullie voor iets anders (primeline). Mij is altijd verteld dat primeline belachelijk hoge rentepercentage heeft. Dus misschien is het handig om die lening van de auto (waar?) en die primeline-lening bij elkaar te stoppen en bij een 'verstandig' lees goedkopere geldverstrekker onder te brengen. Hetzelfde geldt voor het verzekeringspakket? Wat is inderdaad de rvs-post? Gewoon bij meerdere bedrijven gaan shoppen. Doen wij ook eens in de paar jaar. Voor ons is FBTO momenteel het handigst (die hebben ook zeer lage rente voor een doorlopend krediet en omdat ze zoveel jaar bestaan momenteel veel kortingsacties). Zit de wegenbelasting bij de benzine gerekend of moet die er nog bij? Is het mobiel gebruik, prepaid of postpaid. Zelf heb ik een postpaid abo van 7,50 per maand (sim only) en ik heb 150 minuten per maand. Misschien daar naar kijken. Boodschappen zijn ook niet echt hoog maar als je moet bezuinigen zou je moeten kijken waar je het geld aan uitgeeft. Toen wij vorig jaar zomer samen gingen Sonja Bakkeren bleek dat wij veel spullen kochten die niet noodzakelijk waren (en dus vaak voor een deel in de prullenbak verdwenen) of voor de snaai waren. (ps het heeft wel geholpen: mijn man was bijna 20 kilo kwijt na 2x 9 weken, en ik na 7 weken 5 kilo (en daarna zwanger dus gestopt)). Dus geef je vaak geld uit aan een duur merk, kijk dan of er een goedkopere merk is (bij sommige artikelen heeft dat geen zin omdat de kwaliteit veel slechter is of de verpakking kleiner). Dus houd eens per week bij wat je precies koopt. @ judith75: als woningeigenaar zijn die verzekering wel verplicht, al hoewel de ongevallenverzekering misschien dubbel op is. zijn jullie bij verschillende instanties verzekerd of hebben jullie een ander pakket? in geval van het eerste kan het misschien handig zijn om over te stappen naar de verzekering van de ander (als dan kan, en dan pas per 1 jan.) Ga niet bezuinigen op belangrijke dingen. De servicekosten vind ik hoog naar verhouding (hypotheekbedrag). Of is het een actieve vereniging van eigenaren en is er net iets groots gerealiseerd? (ik denk aan het dak van de flat). En benzine: ik weet niet waar jullie naar toe moeten. Als het voornamelijk woon-werkverkeer is, en je krijgt daarvoor geen reiskostenvergoeding zou je kunnen kijken of je op een andere manier kunt reizen. Mijn man fietst bijvoorbeeld bijna altijd, en wij steken die 60 euro reiskosten mooi in onze zak (daarvan betalen wel het onderhoud van de fiets). Als het geen woon-werkverkeer is dan kijken of het mogelijk is om de auto vaker te laten staan (maar ik heb makkelijk praten want wij gebruiken de auto heel weinig (krijg zelf ov-kaart van de baas)). Eneco vind ik erg hoog, wij hebben een groter huis (als ik naar het hypotheekbedrag kijk, factor 2) maar betalen 1,5x zoveel aan eneco), dus misschien daarop bezuinigen. Succes en kijk eens op Internet op bespaarsites (ik tik in: bespaartips en zie bijv rijkerleven.com).
wat ik nog vergeet te melden: houd de komende tijd alles bij wat je ingaat en uitgaat. Dan weet je exact wat je uitgeeft en waaraan. Dan kun je voor daarna ook budgetteren. En dus zaken plannen, want neem aan dat er ook af en toe kleding moet worden gekocht of cadeautjes of iets anders. Maar dan ook alles (of het nu salaris is wat er ingaat of eneco of hypotheek wat eruit gaat. Dus zowel op de rekening als in de portemonnee. Want vaak zijn er de kleine dingen die je vergeet, maar wel veel geld kosten. Als je geld pint, dan apart bijhouden waar het geld naar toe gaat. Al gaat het maar om 5 eurocent, opschrijven. Pin alle boodschappen dan zie wat daadwerkelijk aan boodschappen uitgeeft.