al op potje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door talia, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teigetje80

teigetje80 Actief lid

27 jan 2006
    188
    0
    0
    zwolle
    ik ga iris nu niet verplichten dat ze op het potje moet ze was er mee aanhet spelen en omdat ik toch met haar bezig was luier verschonen heb ik haar er voor de gein op gezet en gelijk ging ze poepen en plassen ..

nu ga ik dus echt niet de hele dag en elke dag haar op het potje zetten ..

had het gisten tegen de arts van het cb gezegt en die vonden het wel goed vooral omdat ze er zelf mee speelde kan je een beetje laten zien waar het voor in hij staat nu nog bij haar op de slaapkamer ...

2. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Mad: Je hebt mijn eerste reactie kennelijk niet zo goed gelezen...

Het is zo dat de sluitspieren nog niet voldoende ontwikkeld zijn om ervoor te zorgen dat ze het volledig kan regelen, maar als ik haar op het potje zet plast (of poept) ze. Wat Tamar zegt klopt dus, je kunt het zeker gaan proberen en met een beetje geluk werkt het, maar je kunt nog niet verwachten dat er nooit meer ongelukjes zullen zijn.

Overigens zijn de sluitspieren gemiddeld rond de 2 jaar uitontwikkeld, maar je weet, bij een gemiddelde zijn er altijd kindjes bij wie dat later is en bij wie dat vroeger is. Mijn moeder was al zindelijk met 1 jaar en ik met anderhalf.

Ik weet dus best dat de sluitspieren nog niet ontwikkeld zijn en daarom is het dus ook geen ZINDELIJKHEIDSTRAINING wat ik doe, maar POTJESTRAINING. Dat is iets heel anders. Hierdoor wordt mijn kindje vanzelf zindelijk als zij (lees: haar sluitspieren) er aan toe zijn. En wanneer dat is maakt me niet uit, met 1 jaar, met 2 jaar. Ze zal het vanzelf zijn, omdat we dat potje al zolang oefenen dan. Ik zet haar gewoon na elk slaapje op het potje en als ik zie dat ze begint te persen. En dat gaat prima!

3. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Volgens mij zou je in theorie kunnen gaan trainen als ze zelfstandig kunnen zitten. Ik was zo goed als zindelijk met 9 maanden, lijkt me heerlijk als Annika dat ook zou kunnen. Ik denk dat ik met 5 a 6 maanden ga kijken of ze het kan.

4. judithteresa

judithteresa Bekend lid

2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    keira heeft echt een hekel aan luiers, echt een heel gehuil en gekrijs om ze om te doen.. en ze doet het ook steeds af. ze zitten niet te strak, niet te knel, maar ze vidn het gewoon niks, op het strand vind ze heerlijk in haar blootje, dus ik ben idd wel bezig met dat ze op het potje kan oefenen, bakt er niks van nog, maar goed, ze vind het leuk om erop te zitten met speelgoed enzo. ik was zelf zindelijk met 1 jaar, en was er niet minder baby om hoor.

5. mamaantje

mamaantje Fanatiek lid

5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ik vind sommige mensen ook wel heel negatief reageren als je zegt dat je je kind weleens op een potje zet... Ik ben van mening dat hij er zo spelenderwijs aan kan wennen. Hij vindt het zelf helemaal geweldig om erop te zitten. En soms niet.. dan gaat het over...

Ik was ook met 1 jaar zindelijk.. ik had zelf een enorme hekel aan luiers.. als mijn moeder niet snel genoeg was met verschonen.. dan trok ik hem zelf uit.. en maakte hele mooie kunstwerken..hihihihi...

6. Irena

Irena Actief lid

15 apr 2007
    456
    0
    0
    Docent Engels (Voortgezet Onderwijs)
    Groningen
    Hoi, mijn ouders hadden het vroeger niet breed en mijn moeder was full-time thuis met 4 kinderen. Ze had altijd een scherp oog voor de signalen van de kleintjes wanneer ze moesten plassen of poepen. Dan hield ze ze vaak direct boven een potje of de WC. Dan kon ze langer met dezelfde luier, die was meer voor als ze er niet op tijd bij was. Tegenwoordig is daar een modewoord voor, weet niet welke, maar kennelijk zijn er thuisblijfmoeders die op deze manier nooit luiers voor hun kindjes gebruiken. Het heeft dan meer met 'inspelen op je kind' te maken dan met 'zindelijk maken', hoor. Mijn moeder was toen (in de 80s) gewoon praktisch, zat verder niks achter.

Bij ons waren de kindjes (tweeling) hier helemaal aan gewend en vonden het niet eng of vervelend ofzo. En toen met ongeveer anderhalf het 'echte' potjestrainen begon, waren ze iig helemaal niet bang voor de WC of om op een potje te zitten. En ze waren best snel overdag zindelijk. Ik weet alleen niet meer hoe vroeg Ma hiermee begon, maar het was ver voor hun 1e verjaardag (ik was toen zelf 8 ofzo en hielp regelmatig mee). Ik heb niet het idee dat onze tweeling nu erg 'beschadigd' is door deze gang van zaken ;)

Deel Deze Pagina