Ik vroeg me eigenlijk af of ik als ik zwanger ben mijn kattenbakken nog mag verschonen met mijn blote handen. Ik heb 2 katten van 5 en 7 die niet buiten komen en dus ook niet in aanraking met andere katten. Ik weet dat je eigenlijk zelf de kattenbakken niet moet verschonen en anders met handschoenen maar wat kan het nu nog voor kwaad met binnenkatten? Het is ook niet zo dat ik met mijn handen in de bak zit te graaien of zo. Ik verschoon de bakken 2x per week en gooi het grit weg dus haal niks eruit of zo. Ik gebruik bij het legen altijd het schepje. Was mijn handen daarna altijd. Ik ben nog niet zwanger tenminste niet dat ik al weet...
Een kat kan van zijn moeder al toxoplasmose meekrijgen. Ik zou dus wél handschoenen dragen als ik jou was, zodra je zwanger bent.
Je raakt de poep toch niet aan? De kans is groter dat de viezigheid van de pootjes op je handen komen wanneer ze op schoot zitten dan dat jij met je blote handen aan een drol zit denk ik! Als ik mijn kattenbak verschoon kieper ik de bak leeg gooi ik er een soppie doorheen en gooi ik er nieuw grit in, geen hand van mij die in aanmerking komt met welke korrel of drol dan ook... Ik vind het onzin, alhoewel ik het wel een leuk excuus vindt om het aan manlief over te laten!
Nee ik raak de poep niet aan. Ik gooi ook de bak leeg in de container en dan schraap ik met het schepje het overgebleven kattengrit eruit en kiep het leeg. Daarna doe ik met water en chloor de bak schoonmaken met een oude afwasborstel. Helaas zit het er niet in dat manlief het doet want die gaat al kokhalzen als ik het vraag en heb geen zin om meer te moeten opruimen haha. En hij is alleen in het weekend thuis dus word het ook lastig. Bij mijn dochtertjes zwangerschap gebruikte ik handschoenen maar dat werkte ook niet prettig ivm zweten en exceem...
Ik zou rubberen handschoenen dragen en na afloop de handen met antibacteriële en warm water wassen. Ik heb ooit eens op tv gezien/gehoord dat de bacterie zich pas na een x aantal uur (aantal weet ik niet meer) ontwikkeld. Je kan bijv 2 maal daags de kattenbak kunnen leeg maken met het schepje en de handschoenen zodat de poepjes niet te lang liggen. En indien jou man/vriend het kan doen aan hem over laten. Of je kan 2x per week de bak in de kliko legen en een schone bak maken wellicht dan raak je de poepjes ook niet aan maar er gaat wat meer tijd en kattenkorrels inzitten. Maar het zijn maar een paar ideetjes.
Ook al raak je de poep etc niet met je blote handen aan, ik persoonlijk zou het risico niet nemen. Zo veel moeite is het toch niet om eventjes handschoentjes aan te doen? Het zal allemaal wel meevallen, maar ja wat als jij net diegene bent die wel iets meekrijgt?? Gewoon even goedkope latex handschoentjes kopen en handen wassen, tis voor een heel goed doel natuurlijk.
Ik doe met de balkondeur open voor frisse lucht 1x per dag met rubberen handschoenen aan en een stevige plastic zak om mijn hand de poepjes er uitscheppen met het zakje, meteen een knoop erin en dan in de kliko. 1x per week steek ik een vuilniszak om de hele bak heen en hou 'm op z'n kop zodat alles er uit valt en sop ik 'm uit met dettol en doe ik er nieuw zand in. Daarna goed handen wassen en heb zo'n bacteriedodend spul voor mijn handen.
Haha nou ik heb mijn vent aan het idee overgelaten dat als je zwanger bent ABSOLUUT geen kattenbak mag verschonen en ook als je zwanger probeert te worden mag het ook al niet meer.. Heeeeerlijk! Heb al anderhalve maand geen kattenbak meer schoongemaakt haha
Heb ik ook duidelijk als excuus gebruikt! Heb al 25 weken geen kakbak meer gedaan! Tot grote ergernis van mijn man natuurlijk.. :X Wat fijn om een klusje armer te zijn
Als je de bak zelf doet, moet je echt handschoenen gebruiken, je kan het risico niet nemen. Ik heb me vorige week laten prikken, ook voor toxomasplose ivm kattenbakken, als blijkt dat ik dit al eens heb gehad zou je het wel zonder handschoenen mogen doen omdat dan je lichaam de antistoffen al genoeg heeft ontwikkeld, maar al komt er bij mij uit dat ik het al gehad heb, blijf ik het met handschoenen doen. Het is een kleine moeite, maar KAN levensbelangrijk zijn. als ik alleen thuis een kattenbak zou hebben zou mn man het wel doen, maar ik werk in dr thuiszorg, ook waar katten zijn, dus vandaar dat ik het op de meest veilige manier zelf doe..
Hihi mannen hebben ook tijdens de zwangerschap veel nut Ik heb zelf altijd handschoenen gedragen áls ik hem zelf verschoonde, gewoon voor de zekerheid. Maar áls je dan consequent bent, vind ik persoonlijk ook dat je je handen moet wassen als je in aanraking geweest bent met je katten... hier staan de dames zó lekker de boel te verbouwen in de kattenbak dat ze ongetwijfeld wat zooi meenemen.... op mijn schoot! Ik ben echt totaal niet vies van mijn katten en raak ook absoluut niks verkeerds aan tijdens het verschonen (kieper de bak in zijn totaliteit om, sop erdoorheen, nieuwe zak erin, korrels, klaar..), maar in dit geval neem ik lekker het zekere voor het onzekere.. hoe onzinnig het soms ook voelt
De kans is zo ontzettend klein dat je het krijgt. Ik doe een zak om de bak gooi daar het grit in en als die verschoont wordt draai ik de zak gewoon om. Komt niks op mijn handen terecht. Nu doet mijn man het wel, die wil niet dat ik het doe. Maar met handschoenen is het sowieso geen enkel probleem