Ik werk in de zorg en heb tot nu toe de echo's voor mijn werk kunnen doen. Voor mijn vorige punctie heb ik vakantie verlof opgenomen. Mijn baas is inmiddels op de hoogte van mijn IVF traject. Nu weet ik inmiddels ongeveer wanneer ik mijn 2e punctie heb zover je dit kunt inschatten. Ik heb dit besproken op mijn werk. Of eigenlijk medegedeeld dat ik met drie weken verlof wil opnemen ivm punctie. Nu komt dit erg ongelukkig qua planning. Kan de werkgever dit weigeren? En had ik het anders, beter kunnen aanpakken?
"Recht op betaald kort verzuimverlof Op grond van de Wet arbeid en zorg heb je als werknemer bij vruchtbaarheidsbehandelingen recht op betaald kort verzuimverlof voor spoedeisend, onvoorzien of redelijkerwijs niet buiten werktijd te plannen arts of ziekenhuis bezoek. Je krijgt op grond van het kort verzuimverlof voldoende tijd voor het bezoek aan een arts of ziekenhuis voor onderzoeken, controles of behandelingen die samenhangen met de vruchtbaarheidsbehandelingen. Je mag niet langer verzuimen dan voor dat bezoek aan de arts of aan het ziekenhuis nodig is." bron: https://www.freya.nl/kinderwens/praktische-zaken/werk-en-vruchtbaarheidsbehandelingen/ Je kunt een punctie niet plannen, dus je werkgever heeft pech. Je hoeft er niet eens vakantie voor op te nemen, die tijd kun je veel beter gebruiken straks, je mag het gewoon schrijven op kort verzuim.
Klopt, ik sta in mijn recht. Maar in een kleine organisatie is het wel erg lastig. En ik ben benieuwd hoe jullie het regelen en wanneer aangeven. Hoeveel dagen nemen jullie vrij voor een punctie? Aangezien ik erg veel littekenweefsel heb in mijn buik is een punctie erg pijnlijk en heb ik een hogere kans op infecties. Bij mijn eerste punctie had ik na 5 dagen ook nog erg veel pijn en kreeg ik er ook koorts bij. Ik was toen al aan het werk en wil deze x dus een week vrij na de punctie...
Zoals Berte al zegt, je hebt wettelijk recht op verlof, hoef jij geen vakantiedagen voor op te nemen! In ieder geval de dag van punctie en terugplaatsing is bijzonderverlof, de dagen daaromheen zullen ziektewet moeten zijn als je niet kan werken, of vakantie als je liever niet wil werken die dagen. Denk dat ze vakantiedagen wel kunnen weigeren de dagen dat je in principe zou kunnen werken, maar de andere dagen niet.
Als je het moeilijk vindt om te bepalen wat je als werknemer nou kunt maken en niet, even los gezien van waar je wettelijk recht op hebt, maak dan een afspraak met de bedrijfsarts. Hij/zij kan prima met jou bepalen wat redelijk/normaal is en dit naar je werkgever communiceren. Dat maakt het voor je werkgever waarschijnlijk ook gemakkelijker. Hij/zij heeft geen idee wat er allemaal bij een behandeling komt kijken en kan in deze ook het advies van een (bedrijfs)arts wel gebruiken. Edit: daarbij ga ik er eventjes wel vanuit dat je bedrijfsarts zich houdt aan de wettelijke regels en met jouw rechten als werknemer.
Als de wettelijke regeling inhoudt dat je "niet langer verzuimen dan voor dat bezoek aan de arts of aan het ziekenhuis nodig is" dan denk ik niet dat 3 weken voor een punctie een wettelijk recht is. Mijns inziens zou je dan recht hebben op kort verzuim voor de dag van de punctie en als je daarna voor 5 (of een ander aantal) dagen niet in staat bent om te werken, zou je je ziek moeten melden voor die dagen.
Zelf heb ik ook 3 weken vakantie genomen toen ik in november aan mijn eerste ICSI begon. had juist vakantie opgespaard omdat ik geen idee nog had van alles zou gaan lopen/hoe ik op med zou reageren etc. overigens maar 1.5 gebruik van gemaakt en toen in mijn vakantie verlof de ziektewet in gegaan doordat ik door overstimulatie icm een blaasontsteking en infectie (ja ik had alle pech die je maar kon hebben) in het ziekenhuis was opgenomen. en daarna thuis nog hersteld. Als jij je niet meer goed voelt, om welke reden dan ook dan moet je gewoon de ziektewet in gaan hoor. niemand van ons kiest voor de mmm en op een gegeven moment ga je echt beseffen dat je eigen gezondheid bovenaan staat! heel veel succes liefs, May
Mijn buik zit ook vol verklevingen en de punctie zelf was heel pijnlijk! Maar gelukkig kon ik de volgende dag alles alweer en had ik geen pijn meer. Je mag zeker een paar dagen opnemen dat is wettelijk ook bepaald, maar zou niet weten hoeveel dagen dit zijn? 3 weken is wat lang denk ik.. valt dan onder vakantie maar niet onder bijzonder verlof vanwege de ivf..dus drie weken is je baas niet verplicht vrees ik! Succes!
Het ligt er toch ook wel aan hoe je je voelt? en dan weet je nu zelf waarschijnlijk wel na je eerste behandeling. En dit verschilt bij iedereen... want ik kon no-way aan het werk de dag na de punctie. (was het maar waar) Ik liep 3 dagen voor de punctie aan al krom van de pijn in mijn buik. Na de punctie heb ik nog een week nodig gehad om bij te komen. Recht lopen, normaal zitten en naar de wc-gaan was een ramp. Als jij deze weken nodig hebt, dan moet zeker dat doen! Dan weten ze op je werk tenminste ook dat ze niet eerder op je hoeven te rekenen. Je kunt beter duidelijk zijn, aangeven dat je deze hersteltijd echt nodig hebt! Voor de echo-afspraken onder werktijd, is je baas gewoon verplicht dat jij onder werktijd hier naartoe mag gaan. Het is aan hem/haar om daar een oplossing voor te zoeken... Zelf ben ik hier harder in geworden, ben tijdens mijn eerste behandeling behoorlijk over grenzen gegaan met werken. En achteraf verklaarde ik mijzelf echt voor gek. Ik doe het niet meer...denk aan jezelf!
Ik heb nooit vrije dagen opgenomen voor een punctie of afspraak. Bij zh afspraken gewoon kort verlof geschreven voor doktersbezoek (mijn man trouwens ook als hij mee ging) en na de puncties enkele dagen ziek gemeld. Ik was ook ziek, en lichamelijk echt niet in staat om te werken enkele dagen. Je weet de datum van de punctie zeker twee dagen van tevoren, zodra je de pregnyl mag spuiten. Tijd genoeg om je dan ziek te melden vanaf de punctiedatum. Als je je ziekmeldt met griep weet je de datum ook niet van tevoren toch? Ik vind het echt zonde van je vakantiedagen om die op te nemen voor de punctie. Je man heeft trouwens ook wettelijk recht op verlof voor de punctiedag, hij hoeft ook geen vrije dag op te nemen hiervoor.
Ik heb inderdaad gisteren aangegeven dat ik over drie weken verlof wil opnemen. En dat werd niet heel aardig aangenomen. En kreeg eerst te horen dat ik geen vakantie kon opnemen, waarop ik zei dat het geen vakantie is maar ziekteverlof. Erg weinig begrip. Erg frustrerend. Ik heb een week verlof aangevraagd. Vrijdag wil ze hier weer over praten. Vandaar mijn post om na te vragen hoe andere het doen, en wat redelijk is.
Ik heb op mijn werk gezegd : Als ik geen vrij krijg dan ben ik genoodzaakt mij in de ziektewet te gooien om naar mijn ziekenhuis afspraken te gaan. Toen kon het ineens wel! gewoon bluffen, laat je niet gek maken. Hier ook weinig begrip van werkgever. Gewoon maling aan hebben en goed aan jezelf denken!!
Dan zou ik echt de bedrijfsarts bellen. Ik heb om een ander medisch probleem ook zeer weinig begrip gekregen van de werkgever, het eerste wat ik gedaan heb is de bedrijfsarts gebeld met de mededeling dat een medisch probleem van mij bij mijn werkgever dreigde te escaleren. Ik kon diezelfde middag nog terecht en mijn werkgever had het nakijken. En xmayx heeft gelijk, je werkgever is aan het bluffen. Download die folder van Freya en verzoek jouw werkgever deze voor het gesprek te lezen. Neem hem ook uitgeprint mee. Echt ze probeert je onder tafel te bluffen. Maar wat is nou belangrijker, haar roosterprobleem of jouw IVF-behandeling?
Ik werk ook in een kleine organisatie en mijn punctie was middenin de vakantieperiode in juli. Erg ongelukkig. Ivm overstimulatie moest ik op aanraden van de arts een week thuis blijven. Dit kunnen ze niet weigeren hoor. Wil je zelf drie weken opnemen of denk je dat het echt nodig is?
Ow sorry hihi begreep het verkeerd dan! Vond t ook al zo lang! Sorryyy... Maar lastig hoor! Want bij mij weten we pas 3 dagen van te voren wanneer de punctie is! Succes
Ja bij mij ook natuurlijk. Maar toen ik dat aangaf werd ze helemaal zenuwachtig. Dus heb ik gegokt dat ik mijn punctie op vrijdag 20-1 heb ☺️
Ik heb ook niet goed gelezen, sorry Ze zijn gewoon verplicht je vrij te geven hoor, dit is ziekteverlof. Waarschijnlijk heb je nu nog geen idee wanneer de punctie is dus zullen zij dit pas op het laatste moment weten. Het is goed dat je alvast een indicatie geeft wanneer dit is en eventueel bij je collega's aangeven waarom dit zo belangrijk voor je is. Dan kunnen ze mee in eventuele extra werkdruk. Ik heb destijds een flyer (volgens mij van freya maar weet het niet zeker) aan mijn leidinggevende en afdeling personeelszaken gegeven, hier waren ze wel blij mee, zo wisten zij ook wat er precies speelde. Succes!