hallo dames, ik zit al een heel eind thuis ik denk ongeveer van toen ik 4 maand was, ik heb nu gehoord van mijn gynaecologe dat mijn 6 weken ingaan vanaf 34 weken, klopt het dan dat ik na de bevalling nog 9 weken heb? wie kan mij meer uitleg geven aub? groetjes
In nederland is het zo dat je mag kiezen wanneer je met verlof gaat, dus 4 weken van tevoren of 6 weken van tevoren. Als je voor die tijd echter al in de ziektewet komt ivm je zwangerschap moet je verplicht 6 weken voor de tijd al met verlof. Wij houden dan 10 weken over daarna. Ik weet niet of dit het is wat je bedoelt?
hey meid, ja zoiets bedoel ik, en idd het klopt dat ik verplicht ben van 6 weken te nemen voor de bevalling metdat ik al zo lang in ziektewet zit, maar vroeg me af of het dan klopt dat ik nog 9 weken na bevalling overhou? hoop in ieder geval niet vroeger te bevallen want dan kort mijn bevallingsverlof in groetjes
ik weet dus niet hoe het precies in belgie zit, maar je moet even kijken waar je totaal recht op hebt hoeveel weken, en daar die 6 vanaf trekken. In nederland is het zo dat je hoe dan ook die 16 weken krijgt, dus als je vroeger bevalt krijg je alsnog in totaal 16 weken. Het lijkt me stug dat dit in belgie anders zou gaan.
als je op de ziekenkas staat ben je inderdaad verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum in zwverlof te gaan en je hebt ook altijd 9 weken na de bevalling. als je vroeger bevalt en je kindje verblijft langer dan 5 dagen in het ziekenhuis dan worden de dagen dat het langer blijft ( meestal ligt het dan in de coveuse of verwarmd bedje) bij je zwverlof geteld. de gyn moet dan een formulier ondertekenen die je in de ziekenkas moet vragen en je moet het dan binnenbrengen. na je 9 weken zwverlof als je geen medische medicatie meer hebt moet je je automatisch terug inschrijven bij de rva en in je vakbond of weer aan het werk natuurlijk. als je weer werkt heb je nog de keus om bvverlof te vragen als je dat geeft. als je in de medische wereld werkt ( ziekenhuis, verzorgingshuis en dergelijke) dan kom je tijdens je bvverlof oop ongeveer 60% van je loon, bij andere jobs he je geen vervangingsloon tijdens bvverlof en ook geen inkomen via de dop. hoop dat het een beetje duidelijk is zo