Peuter doet lelijk tegen oma

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mama81, 27 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Mijn schoonmoeder is een lieve oma, maar mijn zoon doet de laatste tijd zo lelijk tegen haar. Ik vind het sneu en voel mij er heel ongemakkelijk bij. Ik weet ook even niet wat ik er aan kan doen. Mijn sm is ooit begonnen met snoepjes geven, 1 groot feest natuurlijk voor mijn zoon, maar zodra hij binnen kwam of haar tegenkwam dan was het: oma, snoepje. In het begin deed ze dat ook steeds, maar mijn zoon nam geen genoegen meer met 1 snoepje en wilde meer en meer. Steeds gaf ze toe, want oma's mogen verwennen, maar hij at daar verder heel slecht als ze moest oppassen.
    Op een gegeven moment hebben we gezegd dat het afgelopen moest zijn, hij mag best een snoepje, maar niet de hele dag die trommel naar voren halen als meneer er om vraagt. En nu komt het dus, hij heeft moeite met dit te accepteren en wilt geen hallo zeggen als we binnen komen en een kusje geven is al helemaal uit den boze. Ik heb gezegd dat ze consequent moet blijven en dat zij op het moment dat ze oppast, bepaald wanneer hij 1 snoepje mag en niet meteen 3. Maar dit vind hij natuurlijk niet leuk en hij blijft rustig een uur lelijk doen.
    Gister kwamen we haar tegen toen we naar de kinderboerderij gingen en hij negeerde haar gewoon. Hoe pak ik dit gedrag aan? Laten gaan en niet dwingen om op zijn minst hallo en dag te zeggen? Of juist wel dwingen om hallo en dag te zeggen? Want die manieren wil ik hem sowieso aanleren ( ben ik al mee bezig uiteraard, vind het verschrikkelijk als hij geen gedag zegt, of dankjewel). Maar ben een beetje bang dat dat juist averechts werkt.
    Mijn sm zegt dat het een fase is en wel over gaat, maar ik voel me er erg ongemakkelijk bij.
    Hebben jullie tips hoe ik hier mee om moet gaan?

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Laten zien dat oma ook leuk is zonder snoepjes, laat ze hem een keer meenemen naar de speeltuin, zwembad, ballorig en dat soort dingen.

Pittig karakter heeft je zoontje, moet er stiekem wel om lachen :D

3. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik zou het wel bespreken met de oma dat jij je ongemakkelijk er onder voelt, dan ben je dat gevoel kwijt.
    ik zou ook niet dwingen..... ik zou gewoon haar meevragen met leuke dingen.......

4. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Haha hij heeft idd een pittig karakter ja! Wel goed voor de grote boze wereld, maar soms wat minder voor ons haha.
    Toen ze van de week eenmaal alleen met hem was schijnt hij wel bijgetrokken te zijn, maar hij moet eerst door een soort muur heen en dat vind ik vervelend. Ze weet dat ik me er ongemakkelijk bij voel, maar ja, ik kan er verder ook niet veel aan veranderen dus.
    Maar het is idd wel een goed idee om haar meer leuke dingen met hem/ons te laten doen.
    Nog meer tips?

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    je hebt idd een pittig kindje... zou hem zeker hallo en dankjewel laten zeggen tegen zijn oma... respect moet hij leren en vooral nu hij zich afzet omdat hij zn zin niet meer krijgt! daarna zal het vanzelf wel overgaan.... gelukkig maakt je sm zich niet zo'n zorgen!

misschien kan je hem benoemen dat hij bij oma maar 1 snoepje krijgt omdat hij er niet meer mag van jou... dan linkt hij het misschien niet meer aan zn oma.... ?

en verder, wat al genoemd was, leuke dingen laten doen en dat gesnoep echt beperken.... en hem de touwtjes uit handen nemen... ...

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    mijn zoontje kan ook zo`n koppig gevalletje zijn!!

ik zou gewoon zeggen dat 1 snoepje genoeg is omdat het slecht is voor zijn tandjes en die eruit vallen als hij teveel snoep eet. (dat zeggen wij i.i.g)

of hij krijgt helemaal geen snoepje als hij niet normaal doet en zet hem even op de gang?

7. Mama81

Mama81 Fanatiek lid

2 mei 2007
    1.477
    0
    0
    Het is een koppig ventje hoor! Hij kan het echt lang volhouden, als hij de gang op moet, dan leert hij er niet van, komt terug, zegt sorry en gaat vervolgens op dezelfde toer weer verder haha, echt vermoeiend soms hoor!! Het gaat erom dat wij de langste adem moeten hebben, maar als ik maar een uurtje bij oma ben met hem, dan vind ik het echt vervelend als we een uur strijd hebben.
    Maar oma heeft er nog niet van geleerd vrees ik...vanmiddag ben ik even langsgegaan en er waren andere mensen bij, we komen aanlopen, hij zegt hallo oma (was ik dus heel blij mee!) gaf oma een kus (was ik ook blij mee) en oma zegt: dag jongen, wat leuk dat je er bent. Wil je een koekje??? Tuuuurlijk oma, ik wil wel een koekje. Zoonlief vrolijk en gezellig en het was leuk, maar dan denk ik weer, NEEEE niet op deze manier! Heb er nu niks van gezegd omdat er andere mensen bij waren en het gaat me echt niet om dat koekje, dat vond ik prima, maar laat het nou niet het eerste zijn wat je zegt en aanbied, waarom snappen ze dat nou niet?? Ga het er van de week maar over hebben.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Is een fase hoor.

Heeft Isabella ook wel gehad. Ook een pittige trouwens.

Deel Deze Pagina