Gevolgen zoontje stoppen peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door aardbei1707, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    Hallo,

Zijn er kindjes waarbij de kindjes zoveel huilen/overstuur geraakt zijn dat je bent gestopt met de peuterspeelzaal?

Ik zou graag willen weten of dit gevolgen heeft om paar later maanden weer te starten en of dit gevolgen heeft geen peuterspeelzaal meer maar pas bij 4 jaar naar school. Of is t dan nog 10 x erger? En is t dan echt verpest?

Mijn zoontje gaat nu morgen voor de 5e keer naar de peuterspeelzaal en ik vind t zo moeilijk. Hij gilt, schreeuwt, rent weg gaat op de grond liggen. Hij blijf nog maar 1 tot 1,5 uur omdat ze willen opbouwen. Maar twijfel wel een beetje om te stoppen... en dan zeg ik tegen mezelf houd vol tot de volgende vakantie... moeilijk.
    Bij ons heb je een inloop van een kwartier waarbij je nog even speelt met je kind voordat je weg gaat maar hij gaat al huilen als we op school komen en helemaal overstuur als we bij zijn lokaal komen en dan moet ik nog 15 min wachten (met een gillend kind) voordat ik weg mag. Ik kan niet pas later komen omdat me dochter om half 9 op school moet zijn en de inloop van half tot kwart voor 9 is...

Ben benieuwd of er mensen zijn die echt gestopt zijn? Bedankt alvast

2. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Is het de eerste keer dat hij ‘los’ word gelaten zonder dat jij bij hem bent?

Ik zou het afscheid zo kort mogelijk houden en na het brengen duidelijk zijn dat je hem komt ophalen en dat hij nu bij de kindjes gaat spelen en dan ook direct vertrekken wanneer je ziet dat het geen verschil maakt of je nu nog 15 minuten blijft zitten of direct gaat.

Hij heeft een lastige leeftijd om nu nog te beginnen ergens dus ik begrijp zijn ‘angst’. Win zijn vertrouwen en geef het echt nog even de tijd!

Hoe is hij wanneer jij er niet bent?

3. allstar

allstar Actief lid

29 mei 2012
    344
    6
    18

En...hoe is zijn gedrag in de 1.5 uur op de peuterspeelzaal? 1,5 uur huilen? Of gaat hij spelen ?

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dit inderdaad. En kun je eventueel niet overleggen met de juf of je het brengmoment korter kunt houden. Als in veel plezier-kus-mama komt je straks weer halen-alsjeblieft juf.

Stoppen kan natuurlijk als jij je er niet prettig bij voelt, maar het kan voor je zoontje ook een bevestiging zijn dat het niet leuk is op de peuterspeelzaal.

5. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    Vorige week woensdag hebben ze me gebeld omdat t echt niet ging. De vrijdag daarna niet gebeld. Wel zijn ze veel met hem bezig...

Het brengmoment maakt t voor mij ook lastiger. Ik kan niet eerder weg gaan omdat ze eventueel willen overleggen met de andere papa/mama. Maar ja zo'n overstuur kind waar je niets mee kan maakt t er niet makkelijker op.
    Ik zal morgen eens overleggen of daar een oplossing voor is.

Verder hoor ik nog graag ervaringen van moeders die wel gestopt zijn met de peuterspeelzaal.

6. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    :(

7. herosmurf

herosmurf Lid

5 jul 2017
    17
    2
    3
    Vrouw
    mijn kids zijn nooit naar een peuterspeelzaal geweest
    naar school gaan was nooit een probleem hier

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Die inloop hebben wij ook, maar je bent echt niet verplicht om 15 min te blijven hoor... het betekent gewoon dat je je kind tussen 8.30/8.45 kan brengen...

Ik zou het afscheid zo kort mogelijk houden... brengen, 1 minuut blijven, kus knuffel en weg
    Niet blijven hangen als hij aan je been gaat hangen e.d...
    Aan de leidsters en weg en niet meer omkijken...

5x is niets... ik geloof dat mijn zoontje wel 15x is geweest voor het iets beter ging.

Hij zit sinds 1 sept op de peuterspeelzaal, 2x per week en ik heb hem
    Vorige week voor het eerst 2x weg kunnen brengen zonder dat hij ging huilen

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    5x is écht nog maar net he? Wennen kan echt even tijd kosten!

Hier zijn er kindjes die die inloop te druk vinden en tijdens het wennen pas na de inloop komen, dan kort afscheid van papa/mama. Dat werkt vaak beter dan 15 minuten leuk samen spelen en vervolgens afscheid nemen. Ik zou eens met de leidster(s) overleggen wat zij adviseren.

Ik hield het brengen in het begin ook echt kort. Binnen komen, werkje kiezen, kus, en gaan. Pas toen ze gewend waren, bleef ik langer.

Mijn advies is in ieder geval dat je echt nog niet moet opgeven na 5 korte keren. Geef ‘t echt meer tijd!

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou zeker niet stoppen na 5x, dat is echt weinig. Mijn oudste ging met 21 maanden voor het eerst naar de crèche. Daarvoor was ze eigenlijk altijd bij mij. Ze heeft het 2 weken moeilijk gehad, daarna was het over.

Als je nu stopt geef je idd de boodschap dat de peuterspeelzaal niet leuk of eng is. Ik zou dus even doorpakken, duidelijk en kort afscheid nemen.

11. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Probeer het nog even. En vooral heb er zelf vertrouwen in. Hij voelt ook jouw onzekerheid of dat je het moeilijk vindt. Maar lukt het dan niet. Stoppen is geen ramp. De boodschap werkt twee kanten op. Als je kind er echt nog niet aan toe is, raakt hij zijn vertrouwen ook wel een beetje kwijt. Bij mij is er maar 1 naar de peuterspeelzaal geweest en ze zijn alle drie probleemloos naar school gegaan. Maar ik vond het zelf ook nooit moeilijk om ze weg te brengen. Voorbeeld in Noorwegen gaan ze pas met 7 naar school, zonder ooit een kinderdagverblijf/ peuterspeelzaal oid gezien te hebben. Die kinderen lukt het ook echt wel.

aardbei1707 vindt dit leuk.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In Noorwegen gaan ze met 6 naar de eerste klas, vergelijkbaar met groep 3 hier. Daarvoor gaan ze naar de ‘barnehage’. Soort kleuterschool.

13. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    681
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Maar ik zou graag ervaringen horen van mama's die wel zijn gestopt.

Als iemand anders dit topic zou openen zou ik precies reageren zoals jullie. Maar nu betreft het mijn eigen kind en is t allemaal even anders..

Lafelife vindt dit leuk.
  14. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Onze beste kameraad woont in Noorwegen vrouw is Noors , zes zou ook kunnen is altijd nog heel anders dan 2,5 toch? heb jij het over de meer bewoonde gebieden? Bij hen gaan ze niet naar een kleuterschool wonen te weinig mensen er wordt van ouders verwacht dat ze de basis zoals tellen en vormen thuis wordt geleerd.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In NL zijn kinderen ook pas met 5 leerplichtig, in Noorwegen dus met 6; geen enorm verschil. In NL gaan veel kinderen naar peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, vanaf 4 naar de kleuterschool, in Noorwegen net zo; niet álle kinderen dus. Zo enorm verschillend is het dus niet, dat is mijn punt.

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Persoonlijk denk ik ook dat je door moet zetten. Als je stopt en dan pas weer met school kan je er donder op zeggen dat hij ook moeite heeft daarmee. Ik weet wel dat dat niet is wat je wilt horen, aangezien je alleen reacties wil van moeders die hun kinderen van de groep hebben gehaald maar wss zijn er weinig die dit hebben gedaan.

Ik zou even met de leidsters overleggen om je wegbreng moment zo kort mogelijk te houden en dat ze dan je zoontje direct gaan afleiden. Hard gezegd... Hij zal moeten wennen en jij ook.

Dus zoek een oplossing met de leidsters en haal hem.vooral niet van de groep.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar waarom wil je dan perse alleen ervaringen horen van moeders die wel zij. Gestopt?

Als je toch ‘onzin’ vind dat wij zeggen dat je door moet pakken heeft het ook niet zoveel nut om te vragen toch?

18. Ballon

Ballon Niet meer actief

Maar waarom wil je alleen die ervaringen horen? Dan heb je eigenlijk je besluit toch al gemaakt?

owly vindt dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb geen ervaring met stoppen, wel met wennen ;) En dat duurde hier echt wel langer dan 4x 1 a 1,5 uur.

20. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik snap je, maar als ik met ze praat, gaan zij hier zo anders mee om dan de gemiddelde Nederlander. Dat is denk ik wat ik bedoel. Hier gaan veel ouders er toch van uit dat als kinderen eerder beginnen met peuterspeelzaal of school dat ze dan een voorsprong krijgen. Of dat ze het makkelijker zullen hebben met leren of sociaal. En daar gaan zij heel anders mee om. Ze mogen wat langer kind zijn. Hier is het leven er ook helemaal op ingericht dat kinderen met vier naar school gaan.

Deel Deze Pagina