Mijn grote trots van 1,5 is een kleine doerak. Hij vind het leuk om ons uit te proberen. Voorbeeld: spelen met de duplo, dit begint altijd leuk maar al vrij snel (lees 1 tot 5 min) begint hij met de duplo te gooien (in het wilde weg, maar ook op de hond en op ons.) Dit wil ik natuurlijk niet hebben. Dus reageer ik dan ook meteen door hem bij zijn armpje te pakken zodat zijn aandacht op mij is gericht hem aan te kijken en zeggen :nee je mag niet gooien met de duplo. Reactie ........ hij kijkt me aan en doet het direct weer, dit herhaalt zich max 3 keer want dan ruim ik de duplo op. Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor andere moeders en wat jullie daaraan doen/ deden. Tips zijn welkom!
Ik waarschuw eerst , dan 2de keer spreek ik m toe face to face en bij 3de keer gaat ie de hoek in... Dan komt ie vanzelf naar me toe na 30 sec en zegt sorry knuffel kus en spreken we af dat t niet mag. Dan houd ie er wel mee op... Tot t volgende stoute dat volgt Hier dus wel na 3x geen resultaat als straf even de hoek in...
Ik zou hem zeker toespreken en de duplo opruimen als hij doorgaat. Maar misschien kun je hem er meer bij betrekken door het hem zelf weer op te laten pakken of te laten helpen op te ruimen. Maar echt een strafhoekje of even naar de gang oid, dan is wachten tot een jaar of 2 vaak wel nuttiger.
1.5 snappen ze super veel. Als hij niet luister bij ons, gaat hij 20 seconden naar de gang ofzo! Vreselijk vind hij dat, en gaat daarna heel lief spelen. Ze zijn niet gek, pas zei mn man, heb je het begrepen? Zeg mn zoontje Ja!! Zeg mn man: Wat ja?? Zeg hij Ja Papa hahahaha Hij is dus niet gek!!
Speelt hij alleen of start je het spelen samen op? Ik kan me voorstellen dat hij het moeilijk vindt om een nieuw spel te beginnen. Misschien helpt het als je eerst samen een spel start, waarna hij zelf verder kan spelen?
Ik denk dat iets 3x herhalen misschien teveel is voor je zoontje om het echt goed te kunnen begrijpen. Mijn dochter heeft ook deze gooineigingen en als ik zie dat ze iets naar iemand wil gooien zeg ik er al iets van ("X niet gooien, dat doet pijn!"). Gooit ze dan toch dan gaat de duplo (of wat dan ook) meteen weg. Inmiddels weet ze dit dondersgoed en gooit ze vrijwel niet meer, althans niet meer naar mensen of dieren. Als ze gewoon iets in het wilde weg wil gooien doe ik er iets minder moeilijk over, want ik denk dat dit ook gewoon bij de ontwikkeling hoort. Zolang ze maar weet dat iets doelbewust naar iemand gooien niet mag.
met 1,5 zijn wij begonnen met het strafhoekje, ze begrijpen meer dan jij denkt! de 1e keer gooien is aangeven dat hij niet ermee mag gooien, de 2e keer zet je hem in de hoek. erbij vermelden waarom hij in de hoek gaat en dat hij er pas uit mag komen als jij hem haalt. als je hem eruit haalt zeg je nog even waarom hij in de hoek stond en dan kus/knuffel en is het klaar.
1,5? Mijn zoontje is negen maanden en hij gooit ook want dat maakt zon leuk geluid. Op zich wel schattig(hij schatert het uit als hij keihard iets weggooit) maar ik denk dat als ik nu al duidelijk maak dat dat niet de bedoeling is, dat hij het dan wel leer voordat hij twee wordt Ik let wel op (want hij is natuurlijk nog erg jong) dat zijn lepel niet per ongeluk valt. Dan geef ik hem direct terug. Maar als hij na het eten de lepel expres op de grond laat vallen (en dat doet ie!) dan zeg ik ok, die ligt op de grond. En vervolgens krijgt hij hem niet meer. Ook mag hij in principe geen papier eten maar dat snapt hij natuurlijk nog niet perfect. Ik herhaal dat x aantal keer terwijl ik het papier uit zijn mondje haal. Wat schetst mijn verbazing vandaag: meneer kijkt eerst heel guitig naar mij om vervolgens met pretoogjes het papier in zijn mond te doen..... Volgens mij zijn onze koters slimmer dan we denken
Als mijn zoon begint te gooien met dingen heeft hij blijkbaar behoefte om te gooien (heel normaal). Dan gooien we samen alle legostenen in de bak, of ik pak kersenpitten zakjes en die gooien we dan in een grote mand. Dolle pret en zijn behoefte is voldaan. Boos worden of straffen werkt echt averechts, je maakt dan iets enorm interessants van het gooien met speelgoed. Lijkt me niet dat je dat wilt?
Dankjewel voor alle tips! Super handig om te lezen hoe andere moeders dat doen. Ik vond de tip om samen met hem beginnen met spelen ook wel een goede. We zullen eens wat proberen en dan zien wat werkt voor onze kleine dondersteen!
Misschien hebben wij een heel voorbeeldig kind, of hebben wij weinig regels. Maar ik hoef mijn kindje (nog) niet te straffen. Ik zeg dat hij iets niet mag doen, luistert hij niet dan zeg ik het eens wat strenger met uitleg en zeg ik wat hij wel mag doen bijvoorbeeld je mag de hond niet slaan, je mag hem wel aaien of je mag de kast niet leegruimen, je mag wel de spullen weer terugzetten. En eigenlijk is het dan over. Hij wordt dan wel eens boos, omdat hij het niet mag, maar dat is zo over. Bij die driftbui hoort ook slaan tegenwoordig, maar ook dat doet hij max. twee keer.
Ik zet hier mijn zoon 3-5 tellen op de trap. En hij en ik komen dan tot rust en daarna komt hij sorry zeggen met een kus en knuffel en dan is het ook goed!
Van de week heb ik mijn zoontje voor het eerst straf gegeven. Ik heb hem op een stoeltje in de hoek gezet en moest hem steeds terugzetten. Het kwam echt niet aan . Ik had het idee dat hij nog niet begreep dat hij daar zat omdat hij stout was.