Ouderschapsverlof, voor en nadelen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Theeleutje, 22 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Hallo dames,

Ik heb een aantal vragen, en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een hele onregelmatige baan, wel met vaste contracturen. Ik werk nu 120 uur per 4 weken.
    Volgend jaar na mijn verlof wil ik 100 gaan werken.

Nu kan ik natuurlijk ook de eerste tijd 120 uur op contact houden, en dan 20 uur in de 4 weken ouderschapsverrlof op nemen.
    Maar wat is daar nou precies het voordeel van?
    Ik ga dan natuurlijk even goed het salaris krijgen wat bij een contract van 100 uur past. En ik had al begrepen dat als ik me ziek zou moeten melden, dat dat even goed gaat over die 100 uur. En dus niet die 120 uur ( maw je kan je ouderschapsverlof niet tijdelijk stil zetten)
    Waarom zou ik dan kiezen voor ouderschapsverlof?
    Kan je ouderschapsverlof ook flexibel opnemen? Dus de ene periode bijv 20 uur en de andere periode 30 uur?

Als ik ouderschapsverlof opneem, over hoeveel uren wordt het vakantiegeld berekend, 120 of 100? (lijkt mij dat het 100 is, aangezien het vanuit je salaris wordt berekend)

Wat zijn nou precies de voordelen om ouderschapsverlof op te nemen? Want die snap ik even niet zo goed....

Alvast bedankt!

2. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Hmm moet toch eens beter leren googlen!
    Ik heb inmiddels al ontdekt dat je, als je ouderschapsverlof opneemt ,je over die uren (in mijn geval dan bijv 20 uur) een kleine 'vergoeding' krijgt van de belastingdienst. Dat zou in mijn geval een kleine 80 euro zijn, die ik mis zou lopen als wanneer ik meteen een contract zou aangaan van 100 ipv 120 uur houden en ouderschapsverlof opnemen...
    Dat is al 1 voordeel! Zijn er nog meer? Of zijn er juist ook nadelen?

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    Wat ik een belangrijk voordeel vind, is dat je recht houdt op je oorspronkelijke contracturen, je kan dus weer terug naar je oude aantal uren. Wat ook een voordeel kan zijn: Als je tijdens je ouderschapsverlof weer met zwangerschapsverlof gaat, krijg je een uitkering gebaseerd op je oude (in jouw geval dus 120) uren.

4. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Dat belastingvoordeel wordt per 2012 wegbezuinigd...

Wij hebben besloten ons ouderschapsverlof te bewaren tot onze dochter naar school gaat. Doen niet veel mensen geloof ik, maar het lijkt ons wel handig om tegen die tijd wat flexibeler te zijn qua opvang en ook actief op de school van onze dochter (en vervolgens ook onze tweede) te zijn.

5. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog een voordeel: je vakantiegeld en eventuele dertiende maand worden bij ouderschapsverlof over je VOLLEDIGE arbeidsduur berekend. Dus in jouw geval gewoon alsof je 120 uur per 4 weken werkt. Daarnaast loopt je pensioenopbouw ook gewoon door alsof je fulltime werkt. Dat heeft voor de verre toekomst, als er dan nog zoiets is als pensioen, uiteraard ook weer voordelen.

En is het al echt zeker dat de ouderschapsverlofkorting per 2012 sneuvelt (m.a.w.: is het al door de kamers heen?). In mijn geval (rijksoverheid) krijg ik mijn ouderschapsverlof gedeeltelijk uitbetaald van mijn baas. Dus voor mij heeft het zéker voordelen. Het is bij betaling door de werkgever dan ook voordeliger om je ouderschapsverlof op een volledig contract op te nemen (je hebt dan recht op meer uren verlof aangezien je 26 x je contractuele arbeidsduur per week verlof krijgt).

6. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gevonden op de site van Elsevier, dit ANP berichtje:

Ouderschapsverlofkorting blijft nog even

08 juli 2011 Bron: ANP

Ouders kunnen in 2012 toch nog een belastingkorting krijgen bij het opnemen van verlof voor de zorg van hun kinderen. Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wilde de zogeheten ouderschapsverlofkorting volgend jaar afschaffen. Maar hij maakte donderdag in de Tweede Kamer bekend dit voorlopig niet te doen.

Kindregelingen

Regeringspartij CDA heeft zich met PvdA en GroenLinks in de oppositie vooral verzet tegen het schrappen van de fiscale tegemoetkoming bij het opnemen van ouderschapsverlof. Na de zomer praat Kamp verder met de Kamer over bezuinigingen op zogeheten kindregelingen. De minister wil terug van twaalf naar drie of vier basisregelingen. Deze moeten ouders ondersteunen in de kosten die ze maken in de opvoeding van hun kinderen, maar het ook meer lonend maken om te (gaan) werken.
    2013

De verwachting is dat de minister in 2013 alsnog een einde wil maken aan de ouderschapsverlofkorting. Kamp maakte vorige week al duidelijk dat het belastingvoordeel dat de overheid geeft om arbeid en zorg beter te organiseren, in zijn ogen geen goed besteed geld is. Werknemers zouden geen ouderschapsverlof opnemen wegens de fiscale korting, maar omdat in hun cao is geregeld dat de werkgever meebetaalt.
    Inkomensafhankelijke combinatiekorting

Kamp wil het vrijkomende geld vervolgens te gebruiken om de inkomensafhankelijke combinatiekorting te verhogen. Deze fiscale korting stimuleert beide ouders om te gaan werken. Het CDA wil waken voor een goede balans tussen arbeid en zorgtaken.

7. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Oke, dus in 2012 heb je nog wel recht op de vergoeding van de belasting, en waarschijnlijk dan vanaf 2013 niet meer. Maakt voor ons opzich niet zo veel uit, alles wat we terug kunnen krijgen is alleen maar een leuk extraatje.

Even nog een andere vraag.
    Ik weet niet of het haalbaar is om inmijn huidige functie 100 uur te werken. Misschien gaan het 80 worden omdat dat plantechnisch beter te doen is (baan in de zorg)
    Nu zit ik erover te denken om bij mijn huidige baas op contract uren 120 uur te houden, en dan 40 uur ouderschapsverlof op te nemen. Dan werk ik bij mijn huidige baas dus 80 uur.
    Nu heb ik een andere baan aangeboden gekregen als flexmedewerker , bij een andere werkgever. Dat gaat wel om een 0 uren contract.
    Mag ik bij mijn huidge baas ouderschapsverlof opnemen, een vergoeding ontvangen van de belasting, EN een andere baan aannemen bij een andere werkgever, zodat ik alsnog 100 uur ga werken, maar dan dus verdeeld over 2 werkgevers? Kan me namelijk voorstellen dat je dan geen recht hebt op die vergoeding van de belasting.
    Financieel gezien zouden we het prima redden als ik 80 zou gaan werken, maar ik wil zelf gewoon erg graag 100 uur werken. Ik denk dat ik dat echt wel nodig heb, voor mezelf dan.... En als ik het dus bij mijn huidige werkgever niet geregeld kan krijgen, zit ik er sterk over na te denken om dat flex contract er bij te nemen.

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik had het inderdaad anders moeten formuleren over dat belastingvoordeel, had niet zoveel tijd.

9. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe het met twee werkgevers zit. Wat ik wel weet is dat je bij je belastingaangifte het verschil moet nemen tussen je belastbaar inkomen van het fiscale jaar vóórdat je ouderschapsverlof inging en het belastbaar inkomen dat je had in het jaar waarover je aangifte doet.
    Tevens moet je vermelden hoeveel uur ouderschapsverlof je hebt opgenomen in dit jaar.

Als je dus met ouderschapsverlof meer verdient dan je deed voordat je ouderschapsverlof opnam, heb je pech en krijg je niets.

Ik ben in ieder geval blij dat de regeling over 2012 gewoon nog geldt en het uberhaupt nog niet zeker is dat hij komt te vervallen, want het levert ons een leuke teruggaaf op.

10. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Is die teruggave eigenlijk maandelijks (en dus een voorlopige teruggave) of jaarlijks? Kan me voorstellen dat het jaarlijks is....

11. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen idee, ik denk dat hij ook wel als VT kan (geen ervaring mee). Wij nemen het pas mee met de definitieve belastingaangifte.

12. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Je kan het maandelijks terugkrijgen van de belastingdienst.

13. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Dit is niet helemaal waar. Ik werk op HRM en bij ons wordt het vakantiegeld berekend op je jaarloon en dit is toch echt lager als je minder werkt. Je vakantiegeld is dus ook naar rato.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik ga het ouderschapsverlof puur gebruiken om te zien hoe het is te combineren werken en een kleine. Ik werk nu 32 uur en neem 1 dag per week ouderschapsverlof op. In mijn functie moet ik min. 30 uur werken en ik kan nu gewoon niet zeggen of ik dat ga trekken.
    Dus heb mezelf een jaar gegeven om dit uit te vogelen.
    Is de 24 uur de max. of kan ik toch naar 30..
    En mijn contract blijft staan, anders was ik mijn functie al meteen aan iemand anders verloren..!

15. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm, mijn vakantiegeld was naar mijn idee toch even hoog als voorheen...
    Misschien is dit CAO afhankelijk?

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit is niet waar. Ik neem 4 uur ov per week op.
    Mijn vakantiegeld wordt berekend over het loon wat ik het afgelopen jaar verdiend heb.

Het gedeelte pensioen voor die 4 uur per week wordt niet door mijn werkgever betaalt. Ik mocht zelf beslissen of ik dit zelf wilde betalen zodat mijn pensioen op pijl blijft op mijn oorspronkelijke werkuren (36 uur per week). Dit doe ik wel zodat ik hopelijk nog een aardig pensioen krijg.

17. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij loopt de pensioenopbouw wel gewoon volledig door (heb ik niets voor hoeven regelen). De afdracht is na het ingaan van mijn ouderschapsverlof niet gewijzigd. Dit zal dan vermoedelijk per pensioenfonds (of CAO) anders zijn.

Qua vakantiegeld: geen idee hoe dat dan bij ons zit. Had dit jaar in ieder geval nog steeds meer dan voor mijn verlof. Maar dat kan ook wel weer komen doordat ik 75 procent van de verlofuren uitbetaald krijg en wegens loonstijgingen.

Nog een voordeel is trouwens dat je werkgever het opnemen van ouderschapsverlof bijna niet kan weigeren (er moeten dan wel echt zwaar wegende belangen zijn).

Het is het in ieder geval waard voor de belastingaangifte!

18. koala28

koala28 Niet meer actief

Mon: dit heeft er vooral mee te maken dat jij bij de Rijksoverheid werkt. Jullie arbeidsvoorwaarden zijn op dat punt gewoon erg gunstig.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je onverhoopt arbeidsongeshikt raakt, wordt je uitkering berekend over je normale salaris, in plaats van je lagere salaris vanwege ov. Bovendien kun je na de ov-periode gewoon je uren terugkrijgen. Mocht je dus om de één of andere reden spijt krijgen, kun je makkelijker terug naar de oude situatie.

20. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    De secundaire zijn zeker gunstig... de primaire een stuk minder ;)(vergeleken met commerciele bedrijven). Op zich middelt het zich zo weer mooi uit met de private sector. Mij hoor je in ieder geval niet klagen, heb een vast contract en geen werkgever die er een handje van heeft om zwangere vrouwen er uit te willen werken (sterker, heb wel meegemaakt dat vrouwen zwanger en al aangenomen werden).

Deel Deze Pagina