hallo allemaal wij gaan een zware tijd tegemoed. we hebben donderdag een pretecho gehad wat niet zo prettig eindigde. de verloskundige die de pretecho uitvoerde kwam een holte tegen gevuld met vocht en dacht aan een cyste. omdat het niet mijn eige verloskundige was heeft ze de foto's door gestuurd naar mijn eigen verloskundige. die heeft mij die avond op gebeld en vertelde dat ze een afspraak zou maken bij de gyn. de volgende ochtend werd ik al vroeg gebeld dat ik gelijk terecht kon. we gingen er met een gerust gevoel heen want had al wat gezocht op internet over cyste bij ongebore baby's. en kon daar niks verontrustends over vinden. echter vond de gyn veel meer dan een cyste. ze vond een hartafwijking en een aangezichtsafwijking + 2 cyste in de hals. we werden gelijk door gestuurd naar het AMC.. alles ging zo snel aangekomen bij het AMC werd de baby van top tot teen na gekeken en bevestigde ze inderdaad een hartafwijking met vocht rond het hard, de baby overstrekte zich veel en het hoofdje was ronder dan een normaal ovaal hoofdje. de hartafwijking kwam veel voor bij kindjes met het syndroom van down en ze zij dat de kans ook erg groot is dat het een kindje met syndroom van down word. voor ons was de keuze snel gemaakt als het kindje een syndroom van down heeft breken wij de zwangerschap af.. niet alleen vanwege het syndroom maar ook de hartafwijkingen en misschien wel meerdere kwaaltjes lijkt ons gewoon te zwaar.. we hebben gelijk daar achteraan een vruchtwater punctie gedaan en krijgen daar in de loop van volgende week de uitslag van. nu vraag ik mij af waar heb ik recht op met mijn werk. ik ben nu 16 weken en 4 dagen als alles zo ver is en het word afgebroken denk ik rond de 18 a 19 weken te zijn. het lijkt mij geestelijk zo zwaar! ik zie er ook echt tegenop dat het een normale bevalling zou worden. dus om nou gelijk aan het werk te gaan zie ik niet zo zitten.. maar als ik me ziekmeld word ik volgens mij niet door betaald. ik heb een 0 uren contract. heb ik niet recht op een ziektewet of vervroegd zwangerschapsverlof? hoe gaat dat allemaal in zijn werking..
lieve NRO, wat een rot nieuws! En dan moet je naast dat alles ook nog nadenken over hoe het met je werk gaat Bah.... Ik moet zeggen dat ik geen sluitend antwoord voor je heb. Het beste wat je denk ik kunt doen is het UWV bellen. Ik heb echter ook even voor je gegoogled, want ik wist dat er iets met Ziektewet voor Zwangeren vanaf wk 24 is, maar wist niet precies hoe het zat in de periode daarvoor. Mischien heb je hier iets aan: Ziektewet | MamaWerkt : Ziektewet Hier staat dus ook het volgende: Maar goed, dan is het weer de vraag hoe dat in combinatie met 0-uren gaat. Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen, de komende tijd!! En een dikke knuffel!
we gaan kapot van de pijn! en ik kan niet stoppen met huilen.. we hebben zoveel informatie gezocht over kindjes met syndroom van down met hartafwijkingen. ik kijk graag liever hoe ik verder moet dat ik als ik straks in die nare achtbaan zit ik zo weinig mogelijk hoef te regelen.. we hebben nu al genoeg tegenslagen we hopen natuurlijk nog steeds op positief nieuws van de vruchtwaterpunctie! maar we houden in ons achterhoofd dat de kans groot is dat het een kindje word met syndroom... Isolabella: bedankt voor de tip! ik ga daar zeker achteraan. ik zit er zo mee in me hoofd kan me werk nu niet bereiken in het weekend vandaar dat ik dacht misschien dat iemand hier op deze site er wat van weet..
Allereerst heel veel sterkte, wat een emotionele achtbaan maken jullie nu door. Je kunt je gewoon ziekmelden als gevolg van je zwangerschap. Je hebt geen recht op het normale zwangerschaps- en bevallingsverlof (16 weken) omdat je voor de 24 weken zult gaan bevallen maar er zijn wel regels voor je evt ziekmelding en een ziektewetuitkering. Er wordt door het UWV teruggerekend over het laatste jaar qua je werkuren en daarop wordt je ZW-uitkering gebaseerd. Je werkgever dient dit aan je door te betalen, evt onder aftrek van vakantiegelduitkering. Ik heb drie jaar geleden mijn zwangerschap in de 20e week afgebroken ivm trisomie18. Ik ben daarna sowieso 7 weken volledig thuis geweest en aansluitend voorzichtig aan weer gaan opbouwen. Hier geen "gezeur" over mn inkomen aangezien ik in vaste dienst ben en vaste uren heb.
hopmarjanneke super bedankt voor je reactie! en kan ik mij al voordat ik ga "bevallen" ziek melden. oh god ik schrijf dit met tranen over me wangen. en word ik dan gelijk in de ziektewet gezet? zodat ik niet hoef door te werken tot het laatste moment
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd . Bij mij klopt het hartje niet meer met 13 weken. Ik heb me ziek gemeld op het werk (uitzender) en kreeg 100% vergoed.keken niet naar afgelopen jaar ofzo. Gewoon ziek door zwangerschap. ik moest ook opgenomen worden in het ziekenhuis omdat het na 12 weken protocol is. Maak je niet druk om je werk enz. Echt niet nodig.je hebt nu andere dingen aan je hoofd.
Wat een verschrikkelijk verdrietig nieuws en een super moeilijke keuze! Ik kan je niet helpen met je vraag, maar wilde je wel graag een digi-knuffel geven. *knuffel*
TS Heel veel sterkte de komende tijd. Je hebt inderdaad recht op een uitkering gebaseerd op de gemaakte uren ik dacht in de afgelopen 26 weken, maar dat kan ook ook een andere periode zijn. Liefs.
Ja je kunt je gewoon ziekmelden , heb je al een zwangerschapsverklaring in geleverd bij je werkgever? zo nee, dan moet je dat alsnog even doen. Je werkgever heeft die verklaring nodig bij het aanvragen van een ZW-uitkering bij het UWV. Het UWV zal je vrij snel na je ziekmelding bellen, aangezien je zwangerschapsgerelateerd wordt ziek gemeld. Wees gewoon eerlijk in de beantwoording op hun vragen. Zeer waarschijnlijk zullen ze meteen aangeven dat ze je pas over vier weken weer zullen bellen. Verdere zaken lopen in principe via de arbo-arts van je werkgever.
Ik snap zeker dat de meningen verdeeld zijn en dat had ik stiekem ook wel verwacht.. vroeger riep ik ook altijd als hartst dat ik nooit een abortus zou plegen. Vandaar dat ik ook nooit een combinatietest heb laten doen. Maar er spelen nu veel meer dingen dan alleen (hoogstwaarschijnlijk) een syndroom van down. En toen me dat werd gezegd ging er van alles door me hoofd. En zoals andere al zeggen niemand weet hoe de situatie bij ons is. We nemen die beslissing echt niet zomaar omdat we er 'geen zin in hebben' echt niet.. soms denk ik ook wel wie ben ik om over leven of dood te oordelen maar iedereen denkt daar anders over.. en geloof me hoe je er echt voor staat kom je pas achter als je echt in zo'n situatie zit. Ik hoop toch dat mensen begrip hebben voor mijn keuze.. gelukkig is het nog niet 100% zeker dat het down syndroom heeft.. en ik weet dat ik me niet zo druk moet maken om werk en andere dingen maar ik ben zo'n stress kip mijn gedachten staan in deze situatie geen seconden stil. Wat wij nu door maken zoveel pijn en verdriet. Bedankt iedereen voor de lieve woorden en de tips. Dikke knuffel terug!!!
Ik wil je heel veel sterkte wensen. Wat moet deze beslissing lastig voor je zijn! Zoals anderen ook al zeiden, je hebt gewoon recht op een uitkering. Knuffel voor jou!
Super bedankt voor de lieve reacties! Ik heb zeker wat aan de informatie wat ik heb gekregen. Helaas moeten we nog tot ongeveer donderdag in spanning wachten op de uitslag het zou 2 a 5 werkdagen duren maar met dat weekend word het 2 dagen langer wachten. Het is slopend! Zie er ook erg tegenop om morgen te gaan werken. Werk met ouderen en sommige cliënten weten dat ik zwanger ben en vinden dat super leuk dus zullen zeker gaan vragen hoe het gaat. Hoop niet dat ik volschiet. Dit gevoel gun ik echt niemand!
ik weet verder niet hoe t met werk zit enzo maar wil je wel heel veel sterkte wensen.. wat een naar nieuws.. dikke knuffel xx
Ik snap heel goed dat je besluit om de zwangerschap dan af te breken. Ik hoop dat jullie positief nieuws krijgen. Wat er ook gaat gebeuren, heel veel sterkte.
Lieve TS, Ik wil je even een dikke knuffel geven, wat zitten jullie in een ontzettend moeilijke en verdrietige periode! Ik geloof dat de dagen tot de uitslag ontzettend slopend voor jullie moeten zijn! Heel veel sterkte de komende tijd!
Meid, jullie keuze is mijn ergste nachtmerrie geweest die bijna waarheid was geworden, dus ik kan me een fractie van je gevoel goed voorstellen.... Ik lees een aantal hele goede adviezen waar je hopelijk wat aan hebt. Leg de rest naast je neer en trek het je niet aan, want je kunt er niets mee. Richt je op de keuze waar je zelf achter staat. Heel veel succes en sterkte in deze moeilijke tijd.
Ook ik wil je heel veel sterkte wensen! Wat ontzettend zwaar en ook om dit tijdens een pretecho te ontdekken . Ik duim dat alles goed is met jullie kindje, en ze het fout hadden. Iig heel veel sterkte! Je hebt hier ook een topic van uwv waar je vragen kunt stellen, misschien dat ze daar het antwoord weten op je vragen.