Ineens geen melk meer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Zilver25, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zilver25

Zilver25 Actief lid

18 dec 2011
    145
    0
    16
    Hallo Heidi,

Ik ben sinds ongeveer 4 weken fulltime aan het kolven.
    Ik kolfde ongeveer 6 keer per dag, 150 ml. per keer. (uit 1 borst)

Sinds gisteravond komt er ineens bijna niks meer uit mijn borsten, terwijl ze wel op spanning staan. Ik snap er helemaal niks van.
    Er komt nu maar ongeveer 30 ml per borst uit, heel langzaam.

Ik ben al in een warm bad geweest, gemasseerd maar het lijkt niet te helpen. Weet jij wat er aan de hand kan zijn?

Ik ben ook van plan om binnenkort af te bouwen maar vind het zo gek dat de borsten wel vol aanvoelen alsof ze helemaal vol zitten, maar ik krijg er bijna niks uit. Normaal gesproken had ik nooit moeite met de toeschietreflex, er kwam bijna meteen een stroom melk.

Alvast bedankt voor je reactie.

2. Zilver25

Zilver25 Actief lid

18 dec 2011
    145
    0
    16
    Nog even een toevoeging, ben net weer in bad geweest en dan begint de melk gewoon te druppelen, zet ik de kolf erop komt er bijna niks in het flesje..

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Hoe is het nu?
    Melk kan niet stromen door spanning, haast of stress of pijn. Dan werkt je toeschietreflex niet goed. Het kan ook komen door stuwing: als er veel spanning of vocht in de tepelhof zit, kan dit de rest blokkeren. Dan krijg je enkel 30 cc er uit inderdaad.
    Wat je doet is je tepelhof masseren met beide vingers rondom de tepel. Maak zachtjes het weefsel los en in beweging. Dan kun je denkbeeldig het vocht wat er mogelijk zit dieper in de borst terug brengen. Wanneer de tepelhof soepel is zal het kolven beter gaan.
    Ontspanning door bad helpt inderdaad! Of gebruik een warmtecompres. Warm de borst dan 10 min. goed door. Met de hand kolven wil ook vaak helpen!
    Succes!

4. Zilver25

Zilver25 Actief lid

18 dec 2011
    145
    0
    16
    Het gaat wisselend, de ene keer lukt het wel en de andere keer nog niet. Ik ga het proberen met masseren.
    Bedankt voor je advies!

Deel Deze Pagina