Al vroeg hoge bloeddruk

Discussion in 'Zwangerschap' started by Nen87, Jun 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    @ pricil, ik moet de 25e weer. Nog even wachten dus. Ik meet mezelf omdat ik steeds van die zware hoofdpijn heb met sterretjes zien. Als ik dan thuis niet een superhoge bloeddruk meet, ga ik ook de vk niet bellen. Voel me gewoon nogal opgelaten om dan dat spoednr weer te bellen. Als mijn bloeddruk dan niet hoog is, komen ze ook voor niks..
    Heb jij klachten?

2. pricil

pricil Actief lid

Dec 30, 2011
    191
    0
    0
    heb soms hoofdpijn, en eigenlijk heb ik alleen last als ik me te druk maak of teveel doe. dan wordt ik erg licht in mijn hoofd/misselijk duizelig gevoel van flauwvallen.

ik ben wel erg blij dat ik onder snellere strenge controle ben nu. ipv 3a4 week tussen mijn afspraken wil ze me hierom sobiezo maar 2 week tussen mijn afspraken hebben.

Maar verder voel ik me prima soms wel erg vervelend want het goed voelen kan natuurlijk ook een valkuil worden mijn dingen zeggen eigenlijk dat ik al te ver ben gegaan.

Als ik wel ging flauwvallen/hoofdpijn en misselijkheid blijft aanhouden moest ik gelijk bellen. maar dit omdat mijn bloeddruk nog niet omlaag weer is geweest. en alleen maar blijft stijgen

3. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

Jan 28, 2012
    450
    0
    0
    Ik heb in de eerste weken steeds een onderdruk tussen de 85 en 95 gehad. Om deze reden heeft de gyn met 18 weken mijn zwangerschap overgenomen. Ook is mijn urine toen getest op eiwitten en mijn bloed op het Helppsyndroom (alles was goed gelukkig). Vanaf die tijd ben ik ook minder gaan werken omdat ik onwijs moe ben. Sindsdien is mijn bloeddruk ook gaan zakken en nu is mijn bloeddruk ook steeds 120/70. Wel moet ik iedere twee weken in het ziekenhuis op controle komen.
    Een zoutloos dieet is volgens de gyn waar ik kom trouwens volledig achterhaald. Drop en zoethout hebben wel een slechte invloed.
    Ik zou ook wat vaker even langsgaan om de boel te laten controleren. Zeker als je bij je vorige zwangerschap ook een hoge bloeddruk had.

4. Amona

Amona Fanatiek lid

Oct 23, 2011
    3,011
    326
    83
    Mag ik me hierin mengen met'n vraag?
    Wanneer is't te hoog en wat voel je daardoor??

Mijn bloeddruk is steeds 130/80. Alleen de allereerste afspraak was't 120/85 (totaal 5 controles).

Vroeg me af of dit dan hoog is. Zie maar zelden sterretjes..

Bedankt!

5. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    ik heb toen ook methaldopha gehad... begon met 2xdaags 1 tablet, ben gestopt met 3x daags 3 tabletten...

maar op het moment dat het echt pre eclampsie is kunnen er ook andere complicaties optreden, en daarom moet je in d gaten gehouden worden...

ik heb helemaal nergens last van gehad, geen bandenpijn, geen hoofdpijn en geen sterretjes ofzo zien...
    d baby had het alleen moeilijk... maar die willen ze zo lang mogelijk laten zitten.. totdat het echt niet meer mogelijk is...toen kreeg ik een spoedkeizersnede en was ze er zo... moest om 18.00 mijn man bellen, om 18.45 was ze al geboren

6. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    @ pluizigspook, goed om te horen dat een zoutloos dieet achterhaald is. Ik vind zoutloos/zoutarm eten zo vies!

@ amona, ze letten vooral op je onderdruk (het laatste getal van je bloeddruk). Volgens mij is deze verhoogd als deze 15-20 hoger is dan in het begin van je zwangerschap. Maar zodra je op 90 of hoger zit is mijn ervaring dat ze sowieso verdere controles gaan doen (bijv urine). Klachten die bij een hoge bloeddruk kunnen komen zijn: hoofdpijn, misselijk/braken, sterretjes zien, tintelende vingers, vocht vasthouden, gevoel van een strakke band om je bovenbuik/pijn in je bovenbuik.

@ lovemykids, hoe kwam je er achter dat de kleine het moeilijk had? Of voelde je ineens een stuk minder leven? Dat voel ik gelukkig voldoende hier, dus daar maak ik me geen zorgen over. Was je man er op tijd bij voor de spoedks?

7. Amona

Amona Fanatiek lid

Oct 23, 2011
    3,011
    326
    83
    Dank je! Gewoon in de gaten houden dus..doen ze denk wel, loop al bij gyn, standaard urine inleveren etc, dat stelt wel gerust.

Wens je veel sterkte/succes!

8. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Word jij bij je verlos handmatig gemeten?

Ik heb standaard een veel hogere bloeddruk handmatig (met brede band ivm brede armen) meten. Zo 130/85.

Aan de electrische heb ik standaard 106/55 gemiddeld.

Ze schrikken dus telkens als ze me handmatig meten omdat het dan veel te veel is opgelopen.

ZOu het dus bij 1 type bloeddruk meter houden wil je een eerlijke kijk hebben.

En dezelfde arm ook altijd. Anders kan het ook wisselen.

En de banden, een brede band om een smalle arm meet valse waarden en visa versa........

9. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    Mijn man was gelukkig optijd!! Daar merkte ik zelf niet heel veel van, placenta lag aan de voorkant en voelde het kindje daarom ook minder... maar uit echo´s bleek dat ze niet meer groeide, en ook dat de toevoer van de navelstreng steeds minder werd....

ben ook bang dat wij dit weer zullen meemaken.. heb net positief getest... totaal niet bezig met een derde kindje... 1x voor het zingen de kerk uit (erg dom natuurlijk) maar nu dus zwanger...
    erg gemengde gevoelens... mijn man is niet heel blij, wilde eigenlijk niet meer.. twijfelde beetje aan steriliseren... wilde de definitieve keuze pas over tijdje maken... zijn nog jong... maar nu moeten we maar even kijken hoe dit gaat lopen... maar stiekem ben ik eigenlijk best blij... heel blij, maar ook bang en onzeker... hebben geen geldboom in de tuin...

10. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Wauw gefeliciteerd! Kan me de gemengde gevoelens goed voorstellen. Deze zwangerschap kwam voor ons ook onverwachts (na 2jr mmm voor eerste kindje) en dat was ook even schrikken. Hopelijk draait je man straks ook bij als de eerste schrik eruit is. Hoe oud zijn je kids? Hoop dat deze zwangerschap voorspoedig verloopt en niet weer in het teken staat van hoge bloeddruk.

11. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Ja zij meten handmatig. We hebben hier beide liggen. Was een paar dagen geleden overgestapt op electrisch, zodat ik mijn vriend niet steeds hoefde te vragen om te meten. En inderdaad altijd dezelfde arm. Bij de vk hebben ze de laatste twee keren (toen ik aan gaf ook klachten te hebben) beide armen gemeten. Qua omvang van mijn arm pas ik nog precies de 'smalle' band.

Gelukkig gaat het gisteren en vandaag goed. Ging daarom mijn bloeddruk eens meten, om te zien hoe hoog ie thuis aangeeft als ik me wel goed voel. De onderdruk was ineens rond 65 :$ Dat heb ik echt nog nooit gehad! Vannacht werd ik ook ineens kotsmisselijk wakker. Ben toen op de rand van het bed bijna flauw gevallen. Misschien toen nog een extra daling? Toch raar dat ik eergisteren thuis een onderdruk meet van 85 (zelfde apparaat, zelfde arm) en gisteren 20 lager. Maar beter dat dan hoger natuurlijk :D

12. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

Jun 16, 2012
    1,666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan het beste aan de linker arm meten ivm je hart...

13. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Vanmiddag toch de vk maar weer gebeld. Die liet me naar huis gaan en is later komen meten. Bloeddruk was 150/93 dus meer gestegen ten opzichte van vorige week. Werd nu doorgestuurd naar de gyn. Bloed en urine waren goed gelukkig. Ook nog een echo gehad. Maar door de stijgende bloeddruk (terwijl het meestal op deze termijn iets daalt) heeft zij me overgenomen en krijg ik nu bloeddrukverlagers. Hopelijk doen die gauw hun werk en ben ik van de klachten af!

@ pricil, hoe was jouw controle?

14. Theertje

Theertje Bekend lid

Jan 26, 2012
    734
    0
    0
    huismama
    Hier pakken ze mijn linkerarm met een handmatige pomp omdat bij mij de elektrische te hoog aangaf of gewoon veels te laag. Zit nu een notitie in mijn map dat het voortaan handmatig gebeurt.

15. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    1,017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Ik heb ook last van een hoge bloeddruk. In mijn vorige zwangerschappen pre-eclamptie / hellp gehad.
    Al vanaf de eerste controle loopt mijn bloeddruk op. Ik slik sinds die tijd ook methyldopa. (4x per dag) nu blijft het constant (120/80) normaal 110/60.

We hebben thuis wel een bloeddruk meter maar ik gebruik hem bewust maar heel weinig. Ik maak mezelf anders helemaal gek. Ik kom om de week bij de gyn waar ze mijn urine en bloed iedere keer controleren. Mijn leverwaarden gaan achteruit. Dit zorgt ervoor dat ik tijdens inspanning snel flauw val. Gelukkig herkent mijn man het goed en zorgt er dan voor dat er snel snelle suikers ingaan. Dat helpt.

Luister wel goed naar je lichaam!! Je voelt het zelf het beste aan, daar ben ik van overtuigd! Twijfel nooit of je wel of niet moet bellen, het is hun werk dus ze vinden het echt niet lastig!

16. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Ik ben blij dat ik gebeld heb. Hikte er al een tijd tegen aan. Moet nu 3x per dag labetalol slikken. Hopelijk wordt ie daar netjes van.

@ theertje, hier meet de vk sowieso alleen handmatig.

@ mayke, vervelend dat je leverwaarden nu al achteruit gaan! Ik weet niet of ze die hier ook blijven checken.

17. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    Hoi heb met je meegelezen, gelukkig gaan ze nu wat doen aan je bloeddruk en de bloeddrukverlagers geven, hopenlijk doen ze gauw hun werk en ben je van je klachten af...!
    Ben beetje banh dat hier bl0eddruk ook weer omhoog gaat (bij mijn oudste had ik een torenhoge bloeddruk maar pas vanaf 30 weken)...maar hebnu ook al 3 weken lang hoofdpijn zon 3 x in de week:S (gelukkig niet lke dag zoals jij)....afgelopen dinsdag bijvk gewweest bloeddruk 140/84... was te hoog dus ze wilde 10 minuten later nog een keer gemeten en toen was ie 140/74 en was ze wel tevreden ermee....had wel hoofpijn op dat moment...ze heeft er verder niks mee gedaan en meet hem volgende afspraak pas weer:S..

18. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    2,629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Trouwens een electrische bloeddrukmeter kan wel. Maar er is wel duidelijk verschil. Mijn gyn meet altijd 3 x achter elkaar en als ie het dan niet vertrouwd handmatig. Maar zij zweren bij die electrische, maar er is weldegelijk verscgil met de bloeddrukmeter die ook aan het ctgapparaat zit, die was bij mij dus echt niet te vertrouwen.
    Dus tip voor iedereen laat je bloeddruk idd altijd even nameten door de gyn als er een groot verschil is.

Fijn nen daje nu mecicatie hebt hopelijk gaat het snel wat beter. Hadden degene met medicatie ook een veel kleiner kindje? Ik wel wat mede door de methyldopa oook kwam. Gewoon een vraag.

19. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

Dec 20, 2005
    3,152
    0
    36
    ik heb destijds ook methydopa gebruikt 3x daags ik dacht 2 tabletten ...mijn zoontje is met 3485 gram geboren met 38 weken, netjes dus:) maar had wel een moeilijke start en in de couveuze gelegen.

20. Jnine89

Jnine89 Lid

Jan 22, 2012
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bloeddruk was in het begin al te hoog waardoor ik met zo'n 12 weken naar de gyn werd getuurd. Daar aan een apparaat gelegen dat om de paar minuten meet. Toen bleek het mee te vallen en mocht ik bij m'n vk blijven. Wel extra vaak controle. Dat is weken goed gegaan maar de laatste weken is het weer gaan stijgen. Deze week, met 33 weken, was het weer te hoog: 145/92. Nu moet ik morgen terugkomen om nogmaals te meten. Ik ga er vanuit dat het dan weer te hoog is. De vk heeft me nog helemaal niks verteld over wat ik kan verwachten de komende tijd als het blijft stijgen, dus ik heb totaal geen idee wat er komen gaat. Wil niet graag naar de gyn, want ik moet er een half uur voor met de auto, maar dat zal sowieso wel gebeuren. Maar hier lees ik vanalles over bedrust en eerder inleiden dus het maakt me wat onzeker. Zou graag willen weten waar we aan toe zijn.

Share This Page