Bevallen in Belgie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Martika, 14 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martika

Martika Niet meer actief

Zijn er dames in het forum die in Nederland wonen en in Belgie hun onderzoeken kregen en die daar zijn bevallen? Of misschien die de onderzoeken in NL kregen maar in Belgie zijn bevallen? Hoe hebben jullie dat geregeld? niet qua zorgverzekering maar qua afstand en hoe gevaarlijk kan dat zijn in het geval dat er iets gebeurt of in het geval van zeg maar een spoedbevalling?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat het voor jouw vraag minder relevant is dat het in België is, maar dat het vooral gaat om: over hoeveel km spreken we?

3. Martika

Martika Niet meer actief

Shakes, bedankt voor jou reactie. Het gaat om of 1h 45 min rijden of 2.5h rijden (naar Antwerpen of Leuven). De bedoeling is wel dat de laatste 1-2 maanden ik een kamertje of zoiets rond het ziekenhuis huur. Of misschien heeft iemand anders het op een andere meer handige manier geregeld daarom vraag ik voor meer informatie.

4. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Mag ik vragen wat de reden is dat je in Belgie wilt bevallen?
    Ikzelf woon in Belgie en ga juist weer in Nederland bevallen.

5. AnnaBNL83

AnnaBNL83 Actief lid

13 feb 2014
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben wel in België bevallen, maar ik woonde daar toen (ben wel nederlands). Maar dan heb je denk ik niet zoveel aan mijn verhaal, want ik had dus niets vanuit NL geregeld...

6. Martika

Martika Niet meer actief

#6 Martika, 14 jul 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2016
    Vanwege de horrorverhalen die overal op het web te vinden zijn en die niet over de Belgische gyn zorg te vinden zijn. Ten eerste zwangerschapszorg en bevalling in Nederland moet zo goedkoop mogelijk want het is niet kostendekkend. Kostendekkend bevallen, dat kan niet - NRC Plus: Extreem vroeg geboren baby krijgt niet altijd beschikbare hulp | Wetenschap | de Volkskrant
    Dus jij krijgt zo weinig mogelijk onderzoeken, een anesthesioloog is er niet 24-7 in alle ziekenhuizen aanwezig en als hij er is dan moet je misschien 1 uur voordat jij een ruggenprik krijgt wachten en vaak is het te laat als hij bij jou komt, waters breken maar geen weeen in zicht en toch krijg je geen inleiding, 42+ weken en toch krijg je geen inleiding (levensgevaarlijk voor de baby in het bijzonder op mijn leeftijd), weinig preventief onderzoek en last but not least NL heeft het hoogste babysterfte percentage in Europa (de redenen kan je bekijken op Zembla en hun uitzending gemist, "babysterfte in Nederland). Ook hebben dokters bijna geen gevoelens voor de patient hier en jij wordt zeldzaam serieus genomen. Dus, als het niet gevaarlijk voor ons is ga ik heel graag naar BE voor onderzoeken en bevalling. Meer aandacht, meer professionaliteit. Geen bezuinigingen ten koste van een baby.

7. Martika

Martika Niet meer actief

Ja dat klopt maar bedankt voor jou reactie. Waar ben jij bevallen en hoe was jou ervaring?

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik snap je bezwaren. Geen idee of ze kloppen, ik ben zelf Belgisch en dus ook hier bevallen. Maar waarom zou je dan zo ver rijden toe in Leuven? Net over de grens heb je toch ook ziekenhuizen, als het toch enkel gaat om de Belgische manier van werken.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Dat van die 42 weken klopt al niet, daar zijn ze jaren geleden al mee gestopt! En die uitzending van Zembla is van 7 jaar geleden bijna, intussen is er (gelukkig) wel veel veranderd.

Ik ben twee keer bevallen in een ziekenhuis wat een half uur rijden was... Moest wel, dichtsbijzijnde ziekenhuis waar je klinisch kon bevallen, en ik had een medische indicatie. Maar twee keer was dat wel een inleiding, maar als het om een spoedbevalling zou gaan geen idee, misschien was ik dan wel onderweg bevallen. :p

10. Islah

Islah Niet meer actief

Overigens was de enige gynaecoloog met weinig tot geen 'gevoel voor de patiënt' die ik hier had juist een Belg.

11. Kiekeboe4

Kiekeboe4 Niet meer actief

Wat is dat volgens jou dan precies? (Nieuwsgierig)

M.i als ik de uitzending bekijk gaat het voornamelijk om a. te lang laten doorlopen en b. Te weinig expertise buiten kantoortijden en weekenden waardoor er te laat ingegrepen word bij noodzaak.

Je schetst dat er veel veranderd is, maar je hebt zelf enkel ingeleide bevallingen gehad en geen nood meegemaakt. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Ik ben zelf namelijk twee jaar geleden bevallen en heb wel degelijk ondervonden dat er snachts niemand bereikbaar is behalve de eerstelijns verloskundige (onvoldoende expertise bij noodsituaties) geen gynaecoloog en geen anesthesist. Dus wat mij betreft is er nog onvoldoende veranderd. Wat betreft het lange door laten lopen durf ik geen uitspraak te doen, zelf kondigde mijn kleine zich te vroeg aan.

12. Islah

Islah Niet meer actief

Dat het in jouw geval zo was, betekent natuurlijk niet dat het overal in Nederland zo gaat. In het ziekenhuis waar ik beviel zijn altijd gynaecologen/anesthesisten. Goede samenwerking tussen artsen/vk's.
    En nee niet iedere keer op controle een echo maar dat is ook niet nodig.

Het sterftecijfer van baby's is wel verminderd, vk's hebben minder macht. Dus ja zeker veel positieve verande ingen.

13. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik ben nooit in BE bevallen maar ben wel belgische en ken de bevallingsverhalen van mijn vriendinnen en familie. Weet niet hoe het er in NDL aan toe gaat natuurlijk. Zelf vind ik 2u rijden te doen als je bevalling zich op tijd (met weeën) aankondigt. Dan ga je gewoon vanaf de eerste wee. Maar als het een spoedbevalling wordt dan ben je mss beter met een ziekenhuis dat dichterbij is. Je zegt dat je 2 maanden op voorhand een appartement wil huren dichtbij het ziekenhuis dus ik maak hieruit op dat je denkt eerder te bevallen? Als dat niet zo is en je wil in BE bevallen zou ik eerder vanaf week 36 een flat huren. Ik ben zelf van Leuven en het Gasthuisberg ziekenhuis (UZ Leuven) is een heel goed ziekenhuis. Maar misschien wat te ver voor je?

14. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Begrijpelijk waarom je dit wilt. Houd er rekening mee dat ook in Belgie dit allemaal gebeurd. Daar is het ook erg op geld gericht. Zo weet ik dat ze tijdens de bevalling sneller een onnodige knip zetten, moet je persen en voedvrouw is erbij willen ze nog dat je wacht tot de gyn erbij is omdat ze dan meer geld krijgen en noem maar op. Dit gebeurd natuurlijk niet in elke ziekenhuis maar onthoud dat overal wel wat is. En niet in elk ziekenhuis in nederland gaat het er zo aan toe zoals je beschrijft.
    Vooral de academische niet. Kijk goed en verdiep je goed hoe het er aan toe gaat waar je wilt bevallen.
    Daarnaast houdt er rekening mee dat een bevalling heel snel kan gaan. Hier duurde het beide keren nog geen 3 uur. Ik weet niet hoe lang het voor je rijden is.

15. Anouk89

Anouk89 Actief lid

15 jun 2014
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vraag uit interesse: dekt de verzekering dit idee wel als er nl'se ziekenhuizen dichterbij zijn?

16. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Wauw jeetje dat je er zo naar kijkt. Op zich heel sterk en weloverwogen. Je weet wel dat mensen veelal hun rampverhalen op het web zetten? In NL zijn dames daar geweldig in😊

Klopt dat ze in NL makkelijk laten doorlopen tot 42 weken, maar 42+ nog nooit meegemaakt en van gehoord. Buiten dat je hebt zelf flink wat te zeggen als je er klaar mee bent. Ja ze gaan niet onnodig inleiden, maar als jij zegt dat je er doorheen zit en niet weg laat zetten. Gebeurd er wel wat!

Ik ben tevens onwijs gemonitoord en begeleid. Ja de anestheloog moest ik soms op wachten, maar je bevalt en gaat niet dood!

Ja in de nachten is er minder personeel aanwezig. Maar zoals in sophia rouleert personeel op de kraam, verlos en zwangeren. Dus bij nood is er altijd een spring in. Niet ieder zkh zal zo werken.

Ja een ziekenhuis is klinisch. Je moet niet verwachten dat ze continu bij je bed staan. Je verloskundige komt ook vaak pas als je boven de 6cm zit. Maar je ligt aan een monitor en zodra zij dips zien, komen ze aangerend!

Ik ben het wel met je eens dat het hier redelijk makkelijk gaat. Als er echo's zijn met 30 weken en 36 weken, kan een hoop stilgeboren baby's voorkomen.

Als ik een ding heb geleerd, is goed je eigen grenzen aangeven, maar ook geen verwachtingen hebben.

Mijn bevalling was vreselijk, maar ze hebben er alles aan gedaan om mijn dochter goed de wereld op te helpen en dat was mij veel meer waard dan alle ellende en tegenslag bij mij.

Ik vraag me af of je trouwens wel kan bevallen in belgie zonder medische indicatie?

17. Islah

Islah Niet meer actief

Een vriendin van mij heeft een trauma aan haar bevalling in België overgehouden omdat ze haar tot dingen dwongen die ze echt niet wilde. Dat ging dan absoluut niet over noodzakelijke dingen.
    En daarna moest ze haar ks (want het werd door al het gedoe een spoedks) zelf betalen... :$ Ik zou zelf juist liever in Nederland bevallen dan in België vanwege alle slechte verhalen die ik erover heb gehoord. Ken ook Nederlanders in België die om die reden bewust in Nederland zijn bevallen.
    En inderdaad hier ook 3x snel bevallen, laatste bevalling duurde 2 uur. Lijkt me nou niet echt prettig om dan in de auto te moeten persen.

18. Islah

Islah Niet meer actief

Ik denk dat ze die opmerking m.b.t anesthesist meer bedoelde in het geval er een spoedks nodig is. Zo las ik het tenminste.
    En wachten tot 42 doen ze iig in het ziekenhuis hier niet meer... Het is maximaal 41 weken.

19. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Aah oke, je moet er ook niet vanuit gaan dat deze nodig kan zijn. maar snap de gedachten van TS. Tis een spannend gebeuren!

20. irongirly

irongirly Actief lid

4 apr 2015
    117
    42
    28
    Hier een Nederlandse die in belgie woont. Ik zou eigenlijk gewoon bevallen in een ziekenhuis in de buurt. Maar met 24 weken naar het gasthuisberg in leuven overgeplaatst. Deze zwangerschap krijg ik weer m'n keizersnede daar en ik zou niet anders meer willen. Voor ons is het ook ruim een uur rijden

Deel Deze Pagina