Hi iedereen, Ik ben nu bijna 35 weken zwanger en ontdekte vanmorgen dat er een soort gleufje midden over mijn buik loopt. Deze begint aan de bovenkant van mijn buik en stopt bij mijn navel. Dit is ook zichtbaar wanneer ik sta. Ik heb dit tijdens mijn eerste zwangerschap nooit gehad dus vroeg mezelf af of iemand dit herkent. As vrijdag heb ik ook een extra controle bij de vk ivm stuitligging.. dus vraag het daar ook na..
Oej...het eerste wat ik denk is een bovenbuikwand breuk...deze heb ik namelijk zelf ook. Je hebt je ingewanden en daaroverheen ligt je buikvlies. Over je buikvlies gaan je buikspieren en dan je vet en huid. Wanneer je buikspieren aan de kant zijn geschoven, door de zwangerschap, komt het buikvlies bloot te liggen. Wanneer daar veel druk op komt, door hoesten, bukken, niezen, baby, darmen enz...dan kán het buikvlies kapot gaan. Zoals je maagdenvlies hersteld zich dit niet meer. Maar omdat je buikspieren aan de kant liggen kúnnen dus je ingewanden enz naar buiten worden gedrukt. Dit hoeft geen pijn te doen en hoeft ook niet gevaarlijk te zijn. Maarrr wanneer dit wel pijn gaat doen en je ingewanden/vet niet terug gaat dan knelt het dus af en is t gevaarlijk. (Ik hoop dat ik het goed uitleg zo zonder je helemaal in paniek te brengen) Het is hetzelfde als een navelbreuk en een liesbreuk. Wanneer je er dus wel pijn aan krijgt zou je geopereerd moeten worden en komt er een matje op die plaats. Dit houdt het dan weer op zn plaats. Steekt het ver naar voren uit? Heb je er pijn aan? Wanneer je op je rug ligt en je komt omhoog, komt dan die bobbel/gleuf hoger eruit? Ik ben geen dokter en hoop je echt niet bang te maken want je kan ermee leven en mee doorlopen maar door de druk van de baby zou ik dit wel goed in de gaten houden, als het dit is natuurlijk. Je kan hier ook mee naar de dokter gaan.
Wow dat klinkt nog behoorlijk ingewikkeld. Als ik lig en omhoog kom dan lijken het vooral mijn buikspieren te zijn die omhoog komen. Het gleufje word niet dieper en komt ook niet verder omhoog. (Kan misschien ook aan de huidige ligging van de baby liggen) Het is ook echt maar een kleine ondiepe gleuf. Ik heb er verder ook geen last van maar ik zag het vanmorgen ineens.. Hopelijk valt het allemaal mee maar ben toch benieuwd naar wat de vk er vrijdag over zegt.
Ik heb er ook geen last van en zo zie ik het niet. Ik heb t gekregen na de bevalling dus weet niet hoe t uitziet met de ligging van de baby. Als ik nu hoest of nies dan heb ik een drukkend gevoel vanuit binnen. Dus de darmen komen door die kleine scheur bij mij. Maar wacht het vrijdag maar even af. Komt vast goed. Als je er wel pijn aan krijgt of het niet vertrouwt dan moet je wel ff bellen.
Hmja, zonder het te zien is het lastig een 'diagnose' te stellen, maar het klinkt wel alsof het 'gewoon' de gleuf tussen je buikspieren is. Ben benieuwd wat de vk ervan zegt (en ik hoop dat je kindje gedraaid is!)
Lief dat je aan mij denkt Ik heb om kwart voor 3 pas de controle dus moet nog even wachten helaas. De gleuf is er nog steeds maar heb er nog steeds geen last van dus dat scheelt Ik laat het weten als ik de controle gehad heb.
Ze verwachten niet dat de gleuf een breuk is zoals in de eerste reactie. Maar dat het aan de ligging van de baby ligt of dat het 'gewoon' het zachte stukje tussen de buikspieren is. Ze dachten in ieder geval niet dat het kwaad kon. Het goede nieuws: de kleine is gedraaid en ligt nu met het hoofdje naar beneden nu moet ie alleen nog een stukje draaien zodat onze ruggen niet meer gelijk liggen met elkaar