Mijn kindje is nog niet zo oud, maar ik wil wel even zeggen dat het CB ook wel snel vindt dat iets gewenning is. Als hij in een sprongetje zit, is hij lichamelijk ook hard aan het groeien. Het kan best zijn dat hij daarom wat extra's wil eten. Ik zou inderdaad niet zijn ritme in de war gooien door vroeg een ontbijt te geven, maar ik zou echt wél toegeven aan de honger en dus inderdaad een flesje melk oid geven, en dan het ontbijt op de normale tijd. Als iets gewenning wordt, dan kun je het altijd nog afleren toch? Volgens mij is zeggen dat iets gewenning is/wordt beetje verkeerd om beredeneren; Je zoontje kan doorslapen en doet dat nu niet omdat hij honger/trek/niet verzadigd genoeg om te kunnen slapen gevoel heeft, en niet andersom. Het is niet zo dat hij nooit doorsliep en nu wakker wordt omdat hij gewend is om die tijd te eten, hij heeft blijkbaar wat extra's nodig! Eerst sliep hij door, en als zijn lijfje dus weer genoeg heeft aan het eten overdag dan zal hij weer doorslapen. Ben je over een paar maanden nog zo vroeg wakker, dan zou ik de situatie weer opnieuw bekijken. Van rekken wordt je alleen maar moeier lijkt me, gewoon lekker even die melk geven en dan allemaal weer naar bed! Succes met de vermoeidheid!
Hoi Druif, vanochtend was Timo om kwart voor 6 wakker, heb mijn grens bijgesteld naar 6 uur, vanaf 6 uur mag hij eruit, heb hem dus flesje gegeven, hij blij, ik lag op de bank. Hij heeft tot 8 uur gespeeld, toen naar bed tot 10 uur. Ik heb me er bij neergelegd en hoop nog steeds dat het een fase is, maar ik ga mezelf niet meer gek maken en hem niet. Als hij klaar is om op te staan, dan maar zo... sterkte!
Druif is ook wel zo.. Maar misschien is het wel niet na een week over en heeft hij het gewoon nodig.. Als jij honger hebt pak je ook wat toch? En gewenning.. Lijkt mij dat de gewenning zou zijn aan de fles.. Dus of je dan melk of thee/ranja/water/whatever geeft maakt volgens mij echt Niks uit!
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier echt wat aan. @ Ireen: ja, het klopt wel wat je zegt. Ons zoontje sliep altijd goed door en wordt nu ook niet tig keer wakker maar gewoon heel vroeg. Echt honger dus waarschijnlijk... CB gaf wel aan dat je er aan toe moet geven anders ben je inderdaad aan het negeren dat hij iets extra's nodig heeft. Maar een ontbijt op dat tijdstip is niet handig. Kunst is dus om hem iets te geven waarmee de honger (even een uurtje) gestild is om dan vervolgens op een "normaal" tijdstip te ontbijten. Rekken vreet energie voor zowel hem als mij. Denk wel dat er een stuk gewenning meespeelt aangezien mn zoontje echt pissig is als hij merkt dat het iets anders is als pap en dat vind ik dan wel weer zorgelijk. Hoop echt dat hij aangelengde melk wel accepteert vannacht... @ Nadia77: Wil Timo na zn ontbijt dan niet nog slapen? Ons zoontje gelukkig wel. Hij wordt ook niet vroeg wakker omdat hij uitgeslapen is, maar vanwege de honger dus blijkbaar. Eenmaal uitgeslapen krijg je het ook niet gerekt natuurkijk. En als je m later naar bed doet? Zal hij dan niet nog moe zijn waardoor hij daarna wel in slaap weer kan vallen? @ lovelyDK: Tsja gewenning... denk wel gewenning aan de pap aangezien hij een andere smaak dus niet pikte vanmorgen. Voelt nog niet helemaal lekker om hem echt een volle fles melk te geven want in feite geef je dan een extra maaltijd en ik wil het ontbijt dus echt niet op bed geven. Misschien als aangelengde melk niet werkt dan alleen de melk en later het brood? Maar dat voelt eerlijk gezegd toch een beetje als "niet-consequent-genoeg-zijn". Stom misschien?
Nou, afgelopen nacht tel ik even niet mee. Ons zoontje was eerlijk waar om het uur wakker!! En huilen!! Zo hebben we het nog nooit mee gemaakt. Denk ook last van tanden pijn? Om hal;f 4 een zetpil gegeven en daarna nog wat drinken en toen sliep hij 4 onafgebroken uren tot ca half 8. Vanavond op goed geluk....
Mijn dochter wordt ook al enige weken tussen 05:00-05.30 uur wakker, heel vervelend. Maar wel is het zo dat ze dan meestal ook een vieze luier heeft, hetzij een poepbroek, hetzij een enorm dikke plasluier. Dat ligt natuurlijk ook niet prettig! Daarbij realiseert ze zich waarschijnlijk dat ze ook honger heeft, en dan is het erg lastig om dat zo lang te gaan negeren. Na de verschoning in halfdonker leg ik haar weer terug. Soms gaat ze meteen slapen, soms blijft ze wakker en ligt ze wat de mekkeren en valt ze soms alsnog in slaap. Maar zodra ze echt gaat huilen, dan geef ik haar de fles. Zo tussen 06:30-07:00 uur krijgt ze dan een papfles, maar eigenlijk wil ik graag van die fles af en dat we gewoon beneden gaan ontbijten. Ik zie het als een proces, waarbij je niet teveel moet willen, maar gewoon elke ochtend stapje voor stapje wat tijd moet gaan rekken. Ik verschoon wel altijd als ze vroeg wakker wordt. Daarna rek ik de tijd gewoon met een aantal minuten. Hopelijk komen we op een punt waarbij ze rond 07:00 uur wakker gaat worden om daarna beneden te gaan ontbijten. Ik ben allang blij dat ze geen nachtvoedingen meer wil, dat is nog niet zo lang geleden! Ze is nu bijna 9 maanden oud. Het is zwaar 's ochtends, maar je kunt het gewoon niet al te snel forceren. Daarbij, wat Ireen zegt is ook waar, kindjes geven vaak zelf goed aan wat hun behoeftes op dat moment zijn. Ik heb wekenlang nog nachtvoedingen gegeven afgelopen tijd (terwijl we daar al lang vanaf waren) omdat ze ontzettende buikgriep heeft gehad waarbij ze erg was afgevallen. Die nachtvoedingen heb ik rustig aan weer afgebouwd en ze slaap nu gewoon lekker door. Ze heeft het niet meer nodig. Dus je kunt een kind zeker laten wennen aan iets, zeker als ze er behoefte aan hebben, maar je hebt dat ook zelf in de hand en kan dan ook weer iets afwennen als het niet meer nodig is, met beleid. Cat
Hoi, Mijn zoontje heeft het nu ook weer. De vorige keer dat hij het had was toen hij zijn tandjes kreeg, dus ik ga er vanuit dat het daar aan ligt en hij heeft het een keer gehad toen hij oorontsteking had. En ondertussen maar op tijd opstaan Groetjes
Bedankty voor jullie reacties! @ Hugbear: denk ook de combi met tandjes> Nu weer heftige luieruitslag en vieze luiers dus zou zomaar kunnen1 @Liz01. Wat als je ipv de papfles een flesje met bijv 120/2 geeft? Mijn zoontje pikt dit! En een uur of wat later kunnen we "gewoon"ontbijten. Dit advies kreeg ik van de zorgcentrale en het werkt! Tis net genoeg om ons zoontje door te laten slapen en je verstoort zn ritme van ontbijten op gekke (nachtelijke) tijdstippen niet. Vannacht ging het hier eindelijk weer goed! Tot 6:30 geslapen, toen aangelengd flesje gegeven en daarna ontbeten om 7:30! Top! Het tijdelijk vroeg wakker worden is vermoeiend maar ga nu niet de strijd meer aan. Ik accepteer dat hij wrs een groeispurtje heeft en het nodig heeft. Zolang het geen nachtvoeding is...
ik doe niet zo moeilijk allemaal. ik geef gewoon een fles. onze kleine man wordt na de verkoudheid ook steeds wakker. we gaven hem gewoon een fles en iedereen sliep weer heerlijk verder. nu wordt hij elk uur wakker en huilt wat en is soms gewoon in paniek. eten heeft dan geen zin hij is gewoon erg onrustig op moment. ik probeer hem rustig te krijgen door op zijn rugje te aaien en dat lukt meestal vrij goed. gister was hij om 4 uur heel erg overstuur en toen heb ik hem bij me in bed gelegd en hij ging na een half uurtje nasnikken lekker slapen. vannacht ook weer elk uur snikken maar niet heel erg overstuur geraakt. en hij werd om half 8 in zijn eigen bedje wakker. hoe het komt weet ik ook niet. maar ik doe gewoon " go with te flow " als je je bedenkt hoeveel er in zo'n klein lijfje gebeurd in een jaar tijd dan is het toch niet gek dat ze van slag raken af en toe. de hersenen groeien alleen al van 25 procent naar 70 procent in 1 jaar. zelf groeien ze ook megaveel en ze moeten allerlei dingen leren stel je eens voor hoeveel dingen leren. dan heb jij nog het kma verhaal erbij. soms weet je gewoon niet precies waar wat vandaan komt. zelf rustig proberen te blijven en geborgenheid geven dat is de erg belangrijk. veel sterkte met deze periode. en bedenk je maar als je weer eens s nachts met de handen in het haar zit. je bent niet alleen. dan voel je je al meteen wat minder alleen vind ik altijd. dat is het mooie van dit forum er zijn altijd mensen die je verhaal herkennen.
Druif: inderdaad, ik heb nu al weer een aantal dagen gewoon in alle vroegte een beetje melk aangeboden en daarna sliep ze heerlijk door tot 07:30 uur. Yinte: je hebt helemaal gelijk, het 'go with the flow' verhaal past mij ook goed. Kindjes geven heel goed aan wat ze nodig hebben en ze dan teveel onthouden is zeker niet de bedoeling lijkt me. Mijn dochter (en ik zelf ook) is weer eens verkouden en dan is het gewoon aanpassen op wat zij wenst en wil. Nare hoestaanvallen rond 05:00 uur, het is hartstikke vervelend voor je nachtrust, maar nog vervelender voor je kindje zelf! Dus kan je wel mooie wensen hebben hoe of je het wil hebben inderdaad, maar uiteindelijk ben ik weer begonnen met een flesje melk aan te bieden om de hoest te verzachten. En dat werkt gewoon prima. Als ze weer beter is, dan zien we wel weer hoe we haar kunnen laten doorslapen, hoogstwaarschijnlijk zal ze dan weer uit zichzelf lekker gaan doorslapen. Cat
Ja, hier werkt t nu alweer een paar dagen prima zo. Afhankelijk van hoeveel dat hij savonds heeft gegeten bied ik hem tussen 5 en half 7 een klein flesje aan met aangelengde melk en hierna slaapt ie prinsheerlijk tot acceptabelere tijden!(> half 8!) Voorheen gaf ik dus de papfles, maar daarmee verschuift het ontbijt en dat was niet helemaal mijn bedoeling. Dit aangelengde flesje pikt ie gelukkig ook waardoor we later gewoon brood aan tafel kunnen eten. Hier is de oorzaak dus honger blijkbaar. Bij verkoudheid worden ze ook vaak vroeg wakker door keelpijn, hoesten etc. Prima dan om een flesje te geven om de keel te verzachten lijkt me. Iedereen blij want iedereen kan daarna weer doorslapen. Waar ik echter wel alert op ben is dat het geen gewoonte wordt. Dat ze er nog altijd om gaan vragen als de verkoudheid over is/ honger geen rol meer speelt etc. Nou is dat om 6 uur smorgens niet zo erg, maar wel als ze dan om 2 uur snachts wakker gaan worden en niet stil te krijgen zijn zonder fles te hebben gehad. Dan is het niet nodig maar een rare gewenning geworden. Kinderen van ca 1 jaar reageren niet puur meer vanuit instinct maar krijgen dondersgoed oorzaak-> gevolg door! En daar wil ik voor passen!