Alanis Morisette geeft kind borstvoeding tot hij 6 is

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hallo zo beroerd bedoelde ik het niet! Sorry als het zo is overgekomen. Maar het is toch heel normaal als een kindje elk uur wil drinken? En dat een borstvoeding niet gelijk vanzelf loopt? Ik heb het over moeders die op dag 2 of 3 al afhaken en ik lees hier op het forum heel vaak dat een borstvoeding niet is gelukt. Natuurlijk heeft de één meer doorzettingsvermogen als een ander en ieders grens ligt ook ergens anders. Maar ik zie het gewoon zo vaak dat er snel op gegeven wordt (en dan heb ik het echt niet over weken aanklooien waarop je op een gegeven moment op een punt komt dat je een keuze moet maken en dat soms in het belang van de moeder is) en vervolgens lees je zoveel verhalen dat het niet gelukt is, dan vind ik het jammer dat het gelijk op de begeleiding wordt gegooid.
    Sorry hoor maar als je op dag 2 of 3 al stopt, noem ik dat wel een gebrek aan doorzettingsvermogen. Net of het allemaal maar vanzelf moet gaan.
    Ik heb het niet over jou situatie en als jij er alles aan hebt gedaan is het prima toch als het beter is om op een gegeven moment te stoppen. Als ik voor mezelf zou weten dat ik er alles aan gedaan zou hebben en het wordt 'm gewoon niet, zou ik daar ook vrede mee hebben.
    Het gaat mij erom dat het beeld wat veel vrouwen hebben van een kindje, van hoe vaak drinken, slapen, etc. niet altijd klopt met hoe het in de praktijk gaat.

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik kan mij helemaal inleven in Alanis Morisettes en haar ideeën omtrent het groot brengen van een kind waarbij borstvoeding daar natuurlijk een onderdeel van uitmaakt.

3. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    @red88: ik weet niet hoe dat bij jullie in de streek is, bij mij in het ziekenhuis had ik een nachtverpleegster die verschillende keren kwam "dreigen" met poedermelk omdat ik niet genoeg zou hebben etc. Toen ook mijn wederhelft het eerste weekend daarmee af kwam, is er een beetje poedermelk in de kleine gegaan, wat achteraf bekeken waarschijnlijk niet nodig was geweest. Verder heeft Kleine Meneer geen poedermelk (meer) gehad (en bijvoeding vanaf 6 maanden), en drinkt hij nu 's avonds nog. Ik wil maar zeggen, als deze verpleegster en anderen met soortgelijke ideeën dit bij iedereen zo aanpakken, dan kan ik me best inbeelden dat weinig vrouwen nog bv geven na een paar dagen. En het ziekenhuis waar ik beviel, had een certificaat als "borstvoedingsvriendelijk" dan nog n.b.!

4. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

eens, maar ik vind dat toch wel te maken hebben met goede voorlichting. Er wordt ook vanuit cb heel veel volgens boekjes gesproken. Aan de andere kant, als je helemaal je kind gaat volgen moet je als moeder wel opletten dat je zelf niet leeg loopt, heeft het kind ook niets aan.

Ik denk nog steeds dat de kerk in het midden staat.

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik ben op dag 4 gestopt, en ik zal meteen beamen dat dat inderdaad een 'gebrek van doorzettingsvermogen' is. Maar wat ik in je verhaal mis, is dat je geen rekening houdt met hoe een moeder uit de bevalling komt. Er zijn namelijk vrouwen die zo verzwakt zijn na een bevalling, dat ze ook (en als eerste) aan hun eigen herstel moeten werken. En dan kan elk uur borstvoeding funest zijn. Ik snap dat bij de meeste vrouwen borstvoeding niet meteen geweldig loopt, maar er spelen vaak meer factoren mee.. Dus ik vind je reactie erg kortzichtig..:)

Ow, en ik gebruik het woord 'kraamhulp' met grote respect. Zij is namelijk een enorme hulp tijdens de kraamweek. En niet alleen maar een verzorgende. Dus ik zie niet wat daar mis mee is??

6. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Tja, ik denk dat iedere vrouw die bewust kiest voor kv, daar haar goede eigen redenen voor heeft. En als dat dan wordt gezien door sommige vrouwen als 'gebrek aan doorzettingsvermogen', nou dat vind ik nogal aanmatigend.

Ik had het ook wel heel fijn gevonden als er meer informatie was over flesvoeding en hoe je dat het beste kan geven, welk schema (of niet) etc. Maar dat is er gewoon niet en wordt vooraf ook niet gegeven. Ik vind dat een slechte zaak en héél betuttelend. Ik had bij mijn zoontje geen keuze en het is heel goed verlopen, maar goede informatie zorgt er wel voor dat je er in het begin wat zekerder tegenover zou staan. Denk dat de meeste vrouwen heel goed een eigen keuze kunnen maken en niet 'gestuurd' hoeven worden naar bv.

Overigens hebben ze bij mij er in het zh alles aan gedaan om de bv te laten slagen, incl. lactatiedeskundige, kolven ed. Zelfs nadat mijn zoontje overging op fv kwamen ze nog vragen of ik me er goed bij voelde etc. Dus dat is alleen maar top!

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ik ben gaan combineren op dag 5. Had er geen zin meer in. Kleine was teveel afgevallen dus zou moeten kolven en dat vertikte ik, had 5 dagen niet geslapen en had last van paniekaanvallen.

8. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind die discussies zzzzzzzzzzzoooo overroepen....

pf en inderdaad koemelk is voor een kalf en moedermelk is voor een kind tot wanneer hij of zij wil, maar als je dan toch alles zoals in de oertijd of als in de 3de wereldlanden wil. Ga dan vanaf nu ook je eigen koe slachten en je eigen groenten tuin kweken. Want ja alles zomaar uit de winkel halen is ook niet natuurlijk hoor......Aanvaard gewoon allemaal dat het voor sommige mensen gewoon niet mogelijk is in deze "moderne" tijd om lang te voeden.

Boeien al die natuurlijkheid, op alle andere vlakken is niemand (of toch niet veel mensen) geboeid door de natuur maar als ze dan een kind krijgen moet het ineens natuurlijk wezen....zo ken ik ook mensen die hun kinderen tot 3 jaar voeden maar ze naast die BV wel allemaal andere troep laten eten...

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @bubbel, ik had daar in mn stukje idd geen rekening mee gehouden maar in mijn hoofd wel hoor. In sommige gevallen is het denk ik een juiste beslissing om te stoppen met de borstvoeding. In mijn hoofd had ik een aantal situaties waar de borstvoeding gewoon nog niet echt een kans had gehad en dat vind ik jammer. Maar ken idd de situaties waarin een moeder zelf zover weg moet komen, dat borstvoeding geven gewoon geen optie is. In elk geval niet voor hen.
    @Silinde, helaas gaat er idd in de ziekenhuizen een hoop mis. Er is echt heel vaak bijvoeding gegeven na 1-2 nachten ziekenhuis, 9 van de 10 vrouwen komt met tepelkloven naar huis en helemaal als iemand na een sectio rond dag 4 thuis komt en als ik dan van tevoren door krijg dat er borstvoeding gegeven wordt, vraag ik me altijd af hoe ik ze aantref.

Maar wat ik wilde zeggen is dat er qua begeleiding idd vaak een hoop mis gaat, helemaal in de ziekenhuizen. Maar kreeg een beetje t gevoel dat de kraamzorg de schuld krijgt en dat zal vast regelmatig wel gebeuren dat er daar steekjes zijn gevallen of verkeerde adviezen gegeven zijn. Voor mezelf weet ik dat ik er altijd alles aan wil doen om een borstvoeding te laten slagen. Maar niet elke moeder wil zover gaan. Natuurlijk zullen er factoren meespelen en na een hele zware bevalling is het soms beter om kv te geven. Dat zal per persoon ook verschillen.
    Daar heb ik alle begrip voor.
    Ik zal in mn werk ook nooit iets ten nadele zeggen als een moeder andere keuzes maakt dan ik zou doen. Maar ik ken gewoon een aantal situaties waarin het waarschijnlijk een paar dagen later prima zou lopen, mits het een kans had gehad.
    Dan kun je wel praten als brugman en uitleggen dat dingen normaal zijn, maar ik kan geen borstvoeding geven voor een ander.
    Gelukkig gaat het heel vaak goed en ik probeer mensen ook altijd voor te bereiden op de eerste pittige weken. Ook dingen als clusteren wat moeders erg onzeker kan maken en waarin ze al snel gaan twijfelen aan hun productie.
    Ik vind het wel fijn dat ik nu zelf ook m'n eigen ervaring heb. Ik wist ook niet zo goed wat me overkwam toen ze na 2 weken amper sliep, op een gegeven moment bijna hele dagen aan de borst lag en ik nergens aan toe kwam.

@Kwekijzer, ik herken het qua huishouding en een kindje urenlang aan de borst en het is idd enorm zwaar!
    Was het bij jou een productieprobleem?
    Hier had ik melk zat en ze groeide als kool, na de borst spuugde ze ook flink golven weer uit om vervolgens weer verder te willen drinken en zo ging het op een gegeven moment een beetje de hele dag. Maar hier bleek ze allergieen te hebben en toen we daar eenmaal achter waren kregen we een ander kindje.
    Ik kan me ook wel voorstellen dat vrouwen in zo'n situatie stoppen maar zelf kon ik het niet. Pas als ik voor m'n gevoel alles op alles gezet zou hebben, dan zou ik er misschien vrede mee hebben. Maar dat kwam misschien ook wel door m'n gevoel dat het iets medisch moest zijn en niet lag aan de borstvoeding.
    Wat betreft een krijsende baby, ze wilde hier niet aan de borst en door wat communicatieproblemen had ik pas na 1,5 dag een kolf. Dochter had toen honger, ik kreeg een theelepeltje gekolfd wat niet voldoende was en heb mijn man toen wel opdracht gegeven kv te laten halen. Gelukkig reageerden m'n borsten goed en had ik tegen de morgen voldoende melk voor haar.
    Ik heb ook maar gewoon m'n gevoel gevolgd en ik wilde niet dat ze honger had terwijl ik haar praktisch niks kon geven als ze de borst niet wilde.
    Je hebt gelijk wat cultuur betreft maar ik denk dat we voor onszelf de lat ook wat minder hoog moeten leggen. Ik kan er ook slecht tegen als m'n huis een bende is en ik nergens aan toe kom. Maar had mezelf voorgenomen om in elk geval 6 weken alles op alles te zetten wat betreft borstvoeding en dan de balans op te maken. Nu was het toen hier rond die tijd nog drama eigenlijk maar ik wist dat het niet aan de borstvoeding lag en 2 weken later was ik gelukkig zo verstandig om m'n gevoel te volgen en op dieet te gaan. Ik werd overigens van het cb en huisarts niet veel wijzer dus kan me voorstellen dat het voor een onzekere moeder ook lastig is om zonder goede hulp en begeleiding de borstvoeding niet op te geven.

@verschil kraamhulp/kraamverzorgende
    Vroeger werd er veel gesproken over kraamhulp. De kraamzorg was toen met name gericht op het uit handen nemen van het werk van de kraamvrouw. Dus vooral op huishoudelijke werkzaamheden. Dat was toen ook nodig omdat er nog geen (af)wasmachines en drogers waren. De kraamvrouw lag de eerste dagen in bed en de kraamhulp deed de huishouding.
    Na verloop van tijd is er geleidelijk een verandering gekomen. De kraamzorg gaat nu meer uit van de zorgtaken van de kraamverzorgende. Leerling-kraamverzorgenden volgen een middelbare zorgopleiding met een apart onderdeel voor de kraamzorg. De kraamverzorgende is opgeleid om dagelijkse controles te doen bij moeder en kind. Ze signaleert bijzonderheden en weet wanneer ze de verloskundige moet inschakelen. Een jonge moeder gaat in deze tijd veel meer leren over de verzorging van zichzelf en de baby. De zorg is meer gericht op voorlichting en instructie en minder op de huishoudelijke werkzaamheden. Ook heeft de kraamverzorgende een duidelijke taak in de vroegsignalering.

Maarre misschien reageerde ik idd wat te kortzichtig. Had ook niet zoveel tijd en m'n hormonen slaan ook een beetje op hol.
    In m'n werk laat ik in elk geval mijn mening voor wat het is, tenzij er om wordt gevraagd. Ik probeer mensen altijd te steunen in wat voor keuze ze ook maken. Alleen vind ik het stiekum wel jammer als dat een andere keuze is dan ik zelf zou maken, ten nadele van de borstvoeding.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @laris, als het goed is moet de kraamzorg je daar voorlichting over geven. Binnen onze scholingen is ook aandacht voor kunstvoeding en onze adviezen zijn tot 2 weken. Daarna neem het cb het over.
    Als jij voor je gevoel er alles aan hebt gedaan om de borstvoeding te laten slagen, hoef je je toch niet aangesproken te voelen?
    Ik heb het over mensen die bij 1 klein kloofje of 1 onrustig nachtje ermee stoppen.

@Dnze22, ik kan me voorstellen dat je grens dan ook bereikt is als je paniekaanvallen krijgt.
    Maar binnen onze organisatie proberen we het advies te geven zonodig vanaf dag 2 al te gaan kolven als het nog niet gaat zoals het gaan moet om te voorkomen dan kindjes teveel afvallen en moeders grens bereikt is.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Sammy, voor mij zijn dat hele verschillende dingen. Zo ben ik ook gewoon blij met m'n wasmachine en stofzuiger en ik hoef niet zonodig terug naar de oertijd.
    Maar borstvoeding geven is voor mij gewoon een hele logische keuze geweest. Het is ervoor, het beste voor m'n kindje en ook nog gezondheidsvoordelen voor mezelf en het is gratis.
    Toen mijn dochter geboren werd had ik ook niet bedacht 2 jaar borstvoeding te gaan geven. Er is gewoon nooit een reden geweest om te stoppen en zolang we er beide van genoten is er niks mis mee toch? Daarbij vind ik het ook een mooie gedachte dat mijn dochter zelf mocht aangeven wanneer ze niet meer wilde. Ik vond het niet nodig om haar de borstvoeding te gaan ontnemen terwijl het geen nadelen heeft, alleen maar voordelen.

12. Sammy0603

Sammy0603 Actief lid

8 mei 2012
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    even nuanceren want ik vind ook wel niet dat BV en KV te vergelijken is.... (dus ben geen fanatiek BV haatster) al vind ik vaak dat er nogal een kant wordt gekozen OF bv OF kv
    Ik denk dat de combinatie beter is.... (je weet nooit in welke situatie je komt dat je als fanatieke FV moeder toch voor BV kiest (bijvoorbeeld bij prematuriteit) of als BV moeder toch voor KV kiest (bijvoorbeeld als je kindje ziek is of de productie is niet toereikend)...en deze keuze zou je perfect moeten kunnen maken zonder schuldgevoel

13. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Dat had idd miss beter geweest ja!
    Nu werd op dag 4 om half 3 snachts na 0 uur slaap even gemeld dat ze de kolf zou halen.
    Toen ben ik gauw weggerend en nog net niet verstoot onder de dekentjes.

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Dnze, ja das niet handig idd. Helaas gaat het vaak zo in het ziekenhuis. Ons advies is om op dag 1 met de hand te gaan kolven als je kindje nog niet aan de borst wil. Zonodig op dag 2 een dubbele elektrische kolf huren. Vaak kun je dan bijvoeding voorkomen.

@Sammy, ik ben niet anti-kv. M'n dochter heeft ook kv gehad, zij het misschien 40cc. Toch pak ik het bij de 2e straks anders aan en ik durf bijna zeker te zeggen dat die geen kv zal krijgen.
    Vermoedt dat m'n productie na 2 jaar borstvoeding en nog geen half jaar gestopt gelijk op gang komen en heb nu gelijk een kolf ter beschikking. Qua productie kon ik met gemak 2 kindjes voeden en had altijd een enorme voorraad achter de hand.
    Maar mocht het echt niet anders kunnen, dan krijgt mijn kind ook kv. Dan hoef ik me daar ook niet schuldig om te voelen.

15. bij mij ging het net zo, alleen moest ik jammer genoeg na 6 weken stoppen omdat mijn dochter niks aankwam.

en de tweede keer: kind hapte goed en dronk krachtig, maar na 4 dagen huilde ze aan 1 stuk door lag om het uur aan de tiet.
    Toen heb ik er een fles ingeduwd, en toen was het goed...

Dus ik wilde het heel graag, maar had ik onvoldoende voedinggstoffen

16. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik heb 22 maanden gevoed, en 6 maanden daarna werd mijn tweede geboren. Toch kostte het me weer 5 dagen om de productie op gang te krijgen. Het gaat dus niet altijd meteen makkelijk bij een tweede :).
    Succes Red, nog maar eventjes en je mag weer!

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Haha, ja dat gebeurt wel eens..
    Ben blij dat je wat meer uitgelegd hebt. Misschien kun je ook beter het woord 'doorzettingsvermogen' vervangen door 'motivatie'. Ik ben namelijk iemand met behoorlijk wat doorzettingsvermogen, maar had ik gewoon na mijn bevalling niet genoeg motivatie om mijn doorzettingsvermogen te gebruiken bij de borstvoeding. Euh, snap je em nog..??

En een duidelijke uitleg wb kraamhulp/verzorgende. Alhoewel ik vind dat het woord 'hulp' wel wat meer dekt dan wat jij beschrijft. Maar ik zal er aan denken als binnenkort onze kraamverzorgende aan de deur staat (behalve als het er 1 van de oude stempel is..;))..

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gelukkig dat je dat wel inziet..

Hier kan ik me persoonlijk aan irriteren. Dat over BV altijd alleen maar de voordelen benadrukt worden en de nadelen van FV. BV gezondheidsvoordelen voor jezelf op de lange termijn?? Ja, op een aantal vlakken.
    Maar BV kan je ook uitputten, je reserves aanspreken, wat soms nooit meer helemaal aangevuld kan worden, je weerstand daardoor drastisch verlagen en eraan bijdragen dat je chronisch ziek wordt. Dát zouden ze misschien ook eens eerlijk moeten vermelden.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Tord, hoe snel was je productie bij de 1e op gang? Dat ging hier toen ook snel.
    @Bubbel, denk dat motivatie idd een beter woord is.
    @Arevinol, zou dat voor veel vrouwen zo zijn denk je? Voor mijzelf heeft de borstvoeding weinig van me gevraagd terwijl ik een jaar lang op dieet ben geweest. Wel een aantal zware maanden gehad door veel nachtvoedingen en slaapgebrek in combi met 8 dagen werken maar dat wijt ik niet aan de borstvoeding.
    Maar vraag me echt af of het veel voorkomt en is het puur alleen aan de borstvoeding te wijten? Ik ken maar 1 iemand die door koemelk/soja/eivrij dieet er niet tegenaan kon eten waardoor ze erg afviel en op een gegeven moment erg slechte weerstand had waardoor ze op een gegeven moment ook moest stoppen. Maar ken verder geen voorbeelden dat het er zo erg in hakt.
    Overigens bedoel ik dit niet als aanval hoor mocht het verkeerd overkomen.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Uiteraard is het altijd een combinatie van. En mijn geval is een uitzondering en een hele extreme.

Maar oververmoeidheid, BV-afhankelijkheid (meer huilen! Daardoor vaak juist slechter slapen/meer stress voor beide partijen) niet.
    Toen ik na 15 maanden BV moest stoppen, was ze heel snel van haar verslaving af en dat gaf echt al enorm veel rust.

Oververmoeidheid op zich is sowieso risicovol, bijv in het verkeer (gelijk aan paar glazen alcohol).

Deel Deze Pagina