Alanis Morisette geeft kind borstvoeding tot hij 6 is

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by SeaShell, Jun 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

@zon1980: hihi, dus je moeder zou nu ook geen flesvoeding meer geven, want dan moeten ze wel 8 (ACHT!) keer op een dag een flesje..... Veel te vaak joh! ;)

2. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik vind het niet vies, maar ik vind het niet bij mij passen.
    Ik zou me er niet bij op mijn gemak voelen, maar om het nou vies te vinden.... Wat een andere moeder doet moet zij zelf weten, ik ga dat niet veroordelen.
    Ik vind het eerder vies als ik op het strand al de borsten voorbij zie komen.. ;) Dat moeten die dames ook voor zichzelf weten natuurlijk. Maar in zijn algemeenheid kijkt iedereen liever naar borsten op het strand als naar borsten waar uit gedronken wordt.

En wees nou eerlijk.... wat zie je nou ECHT als een kind gevoed wordt? De meeste moeders doen het heel discreet, dus ik snap niet helemaal dat je je daar aan kan ergeren. Of je moet echt heel openlijk er naar gaan zitten kijken en wachten totdat je écht iets ziet.

3. zon1980

zon1980 Bekend lid

Dec 16, 2007
    915
    174
    43
    Ja, precies. Nou ja, ik ben bang dat ze dan extra veel poeder bij het water had gedaan ;)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,518
    36,483
    113
    Hier 6 weken borstvoeding gehad zelf en toen was de melk ook "op" volgens mijn moeder (en haar huisarts). Dus toen ik met 6 weken regeldagen kreeg dacht mijn moeder ook dat mijn melk op was. Toen maar voorzichtig uitgelegd dat de melk niet op was, maar wat regeldagen waren.

Mijn man is echter van 84, dus maar half jaartje ouder en die heeft toch nog 10 maanden bv gekregen. Tot ook zijn moeder moest stoppen " want hij at haar op".

5. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik groeide niet genoeg dus ze moest met 4 maanden stoppen.
    Mijn broer heeft geloof ik 8 maanden borstvoeding gehad. M'n jongste broertje half kv, half borst sinds de kraamweek tot een maand of 5 dacht ik.

@Kippiekip, ik kon zo rond 1,5 amper nog kolven, kreeg er maar een heel klein beetje uit. Borstvoeding rond die leeftijd was hier gewoon zoveel meer dan voeding.
    Maar in de praktijk zie je volgens mij bijna nooit een groot kind in het openbaar aan de borst toch? Mijn dochter dronk vanaf ruim 1 alleen nog maar thuis.

6. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Even voor de duidelijkheid, ik vind BV an sich niet vies, het is iets natuurlijks en als je het kan en wil geven dan moet je dat gewoon doen. Ik ben dus niet TEGEN bv ..

Waar ik wel op tegen ben en wat ik vies vind is het idee dat kinderen van 6 aan de borst van moeder hangen, DAT vind ik vies. Wat andere doen moet iedereen zelf weten maar ik geef gewoon mijn mening net zoals dat jullie je mening geven en zeggen het niet vies te vinden.

Kinderen die dus 1,5 zijn bijvoorbeeld en bv krijgen vind ik niet vies maar normaal.

7. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Van sommigen heb ik echt het idee dat ze van borstvoeding een wedstrijdje 'wie houdt het 't langste vol' maken :)
    En een beetje uitsloverig moeten doen dat ze NOG een betere mama zouden zijn want ja 'de mijne hangt 3/4/5 jaar aan de tiet' :)
    Nou ieder zijn ding, mijn hobbie zou het niet wezen ;)

Ik heb ook altijd bepaalde 'geitsenwollensokken' gedachten bij de moeders die dat zo extreem lang doen. Misschien dat het niet zo is maar ik denk er zo over. Van die vrouwen die altijd super degelijk ondergoed dragen en sex alleen maar bedoeld is om kinderen mee te verwekken :)

Ik vraag me dan ook serieus af voor wie je het nog doet na een paar jaar (1,5/2 jaar) want je kind heeft het niet meer nodig hoor.
    Ik zou ook erg raar staan te kijken van moeders die oudere kinderen nog de tiet geven. Als ik naar mijn eigen zoon van 3 kijk dan kan ik me er werkelijk NIETS bij voorstellen.

8. mich87

mich87 Bekend lid

Nov 7, 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Wat een belachelijke vooroordelen weer... Uit je reactie begrijp ik helemaal dat je er werkelijk niets van begrijpt. Heb je zelf borstvoeding gegeven? Hoe waren jouw gevoelens daarbij?

Ik geef mijn zoontje nu bijna 10 maanden borstvoeding, met heel veel plezier van beide kanten. Behalve dat hij zijn voedingsstoffen uit borstvoeding haalt, wordt hij er rustig en ontspannen van. Voor mij werkt dit ook zo. Omdat ik borstvoeding zelf totaal als niet belastend of vervelend ervaar, zie ik mijzelf niet op een voorafgesteld moment stoppen. Wij stoppen als ik mij er niet meer prettig bij voel of als mijn zoontje het niet meer wilt. Als dit betekent dat hij tot 3 jaar drinkt, dan is dat zo. Dat hij de voedingsstoffen op een gegeven moment niet perse meer nodig heeft, is niet de issue meer. Borstvoeding geven is namelijk meer dan het geven van melk om de voedingsstoffen.

Ik hoor heel vaak de opmerking 'voor wie doe je het eigenlijk'. In eerste plaats doe je het voor je kind, want jouw kind vraagt erom en heeft er behoefte aan. Natuurlijk kun je ermee stoppen en het afleren. Maar als beiden zich er prettig bij voelen, waarom in hemelsnaam? En waarom is het een schande als je er als moeder ook van geniet?

Het heeft helemaal niks met een 'betere' mama te maken en ik zie borstvoeding geven ook helemaal niet als een wedstrijd. Als ik me er zelf niet prettig bij zou voelen, zou ik het nooit kunnen blijven geven.

En dat je bewust een keuze maakt voor borstvoeding, heeft echt helemaal NIETS met uiterlijk of seksleven te maken! :(

9. mich87

mich87 Bekend lid

Nov 7, 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf borstvoeding gehad tot ruim 1 jaar. Mijn zusje ook.

Ik begrijp niet helemaal waarom je borstvoeding aan oudere kinderen 'vies' vind. Kun je dat uitleggen...wat vind je er vies aan? Puur uit interesse! Dat je het niet gepast vindt kan ik inkomen, maar vies?

Ik moet zeggen dat ik mijzelf ook niet zie voeden tot een leeftijd ouder dan 4 jaar, maar zeg nooit nooit. Nogmaals, borstvoeding geven is iets waar je samen met je kind in groeit. Langvoeden 'overkomt' je zal ik maar zeggen...

10. mroos

mroos Niet meer actief

Dat bv in eerste instantie een betere(ja betere!) keuze is dan fv, staat voor mij als een paal boven water.

Maar wat al eerder gezegd is, je moet niet koste wat het kost borstvoeding willen en moeten geven. Je kindje heeft echt veel meer aan een relaxte moeder in combi met het alternatief van de beste voeding, dan een moeder die constant onzeker en moe is.

Ik vind soms dat mensen te makkelijk voor fv kiezen zonder bv écht een kans te geven, maar ik vind ook dat bv-mama's het soms te rooskleurig in laten zien, terwijl je toch echt wel veel moet opofferen als je een beetje een werk- en sociaal leven hebt, en je ook flink moe kan zijn.

Ik geef ondertussen 7 maanden bv en het begint zijn tol te eisen, hoe ontzéttend ik er ook van geniet, de nachtvoedingen, het kolven, het niet zomaar een dagje wegkunnen, het begint me zwaarder te vallen. Het is waar, als mijn prachtige zoon, die in 7 maanden tijd 5 kilo op mijn bv gegroeid is, 's avonds aan mijn borst in slaap valt en ik hem slapend in zijn bedje overleg, dan kan ik het me niet voorstellen om te stoppen.
    Ik vind het maar lastig zoeken naar die grens van mezelf, en kan er dus ook weinig zinnigs over zeggen op dit moment, behalve dat er een heleboel emoties bij komen kijken, en ik daarom ook vind dat we iets minder stellig moeten zijn in wat we vinden.

11. mich87

mich87 Bekend lid

Nov 7, 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het belangrijk is dat je niet te streng bent voor jezelf. Als ik er niet ben, dan krijgt mijn zoontje van zijn vader een flesje met afgekolfte melk en als dat er niet meer is (nu met 10 maanden begint mijn kolfvooraadje aardig op te raken en de opbrengsten zijn ook niet meer om over naar huis te schrijven...;) ) een flesje kv of een schaaltje yoghurt. Ik denk dat je juist door het niet te zwaar te nemen, je het lang kunt volhouden. Je schrijft dat je nu 7 maanden voedt...het is nog ff 2 maandjes volhouden, maar dan zou je al een stuk minder kunnen kolven. Ik kolf nu nog 1x per dag en wil met 1 jaar helemaal stoppen met kolven. Ik kan trouwens nu ook gemakkelijk 1 dag weg zonder te kolven en zonder dat het mijn productie schaadt.

Maar je hebt wel gelijk dat het niet rooskleurig is. Ik heb vooral de eerste 2 maanden echt heel erg zwaar gevonden. Ik zat voor mij de hele dag op de bank borstvoeding te geven. Of de periode tot 6 maanden...het constant moeten slepen met die ellendige kolftas :). Wil je een avondje uit eten en naar de bios, moet je toch weer op die wc gaan zitten kolven... Ook zit ik nu in een periode dat mijn zoontje de hele nacht bij mij wil drinken. Maar ik vraag me af hoe dit met kindjes gaat die fv krijgen. Die zullen toch ook wel wakker worden, of hebben die veel minder drinkbehoeften?

12. raspberry

Nee hoor, die worden ook wakker voor nachtvoedingen :)
    Er wordt vaak gezegd dat er op KV eerder doorgeslapen wordt, en in de gemiddelden klopt dat op zich wel, maar zie je tegelijkertijd dat er ook niet zo'n wereldschokkend verschil zit in wanneer er dan doorgeslapen wordt, dat dat nou ineens zaligmakend zou zijn, dat flesje KV.
    Mijn schoonzusje is steeds met 4 maanden gestopt met BV, bij de eerste twee kids in de hoop dat ze dan idd door zouden gaan slapen, maar dat gebeurde ook niet, en die kids zaten pas zonder nachtvoeding met 9/10 maanden... En toen ze van de nachtvoedingen af waren, konden ze ook daar tot 1,5 nog een paar keer per nacht terug voor het speentje.
    Dus of dat nou zoveel uitmaakt?

Het zou uitmaken als je kunt wisselen met de nachtvoedingen en je ook werkelijk niet wakker wordt als manlief dan dat flesje gaat geven. Dat was voor mij nooit het geval, dat ik doorsliep als Thirza wakker werd, en dus ook zinloos voor ons om uberhaupt die overstap te overwegen. BV was voor ons vanwege de nachtvoedingen dus gemakkelijker.

Ik denk dat de voor- en nadelen van BV versus KV voor iedereen anders zijn, en dat de afweging daarin dus voor iedereen ook anders is. Met BV loop je idd te slepen met kolftassen, maar als je MET kind weg bent, loop je nergens mee te slepen. Met KV is dat juist andersom: zonder kind ook geen gesleep met kolfzooi, maar MET kind wel het gesleep met flesje en alles en de vraag of je altijd gemakkelijk ergens op kunt warmen.
    't Is maar net wat je gemakkelijker vindt... ;)

13. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik heb t nooit een probleem gevonden om het flesje op te warmen kon eigenlijk overal.

Ik heb altijd gezegd dat ik tot 1 jaar bv wil geven. Nu is het bij de 1e niet gelukt en twijfel ik nog steeds of ik het bij een 2e straks wel wil gaan geven ( dit omdat ik er echt geen leuke herinnering aan heb ) Ik hoop dat ik dat achter me kan laten en straks bij een 2e wel weer bv kan geven.

14. raspberry

Ja, dat zei ik: de een vindt het een gemakkelijker, de ander het ander :)

Wat betreft BV bij een tweede: bij de dochter van mijn man mislukte de BV ook, bij hun zoon (tweede kind) ging het vanaf het allereerste moment volledig vanzelf.... Zo verschillend kan het zijn dus :) Ligt aan zoveel factoren!

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja hier niet alleen de horror dat de bv niet lukte hoor haha.
    Zh wat tegen werkte en niet naar mij of mijn lijf keek. Verpleegkundige die maar door pushte en op t gevoel in speelde terwijl het echt niet meer ging.

En zo kan ik nog wel ff door gaan hahaha.

Vandaar dat ik nog heel erg twijfel. Was het alleen dat de bv zelf niet lukte had ik niet getwijfeld bij een 2e keer.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Nou, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens hoor. MIjn dochter was met 11 maanden nog steeds hartstikke verslaafd, ondanks flink wat bijvoeding.
    Overigens heeft ze maar korte tijd redelijk uit een flesje gedronken. Ik heb het vanaf jong wel geregeld gedaan, maar op een gegeven moment moest ze er gewoon niets meer van hebben. Of ze spuugde al die kostbare gekolfde melk grotendeels weer uit en krijste vervolgens net zo lang tot ik haar maar weer ging voeden (desnoods totdat ik weer thuis was).
    Die 'verslaving' ging pas over toen ik helemaal gestopt was. En dat ging overigens behoorlijk snel en makkelijk. (Het afbouwen mbv kolven was een stuk moeilijker. Had met 15 maanden echt nog behoorlijk veel melk).

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    VoedingsBH's vond ik toch wel een must hoor. Nu moest ik daarna ook nog andere BH's kopen, omdat mijn maat compleet veranderd was. Dus 2x een setje BH's.
    Maar dat tweede setje was misschien sowieso wel nodig geweest, ook als ik geen BV had gegeven. Toch denk ik dat de BV zeker wel van invloed daarop is geweest (cupmaat); ik weet dat 'men' zegt dat het niet uit zou maken, maar ik betwijfel het..

18. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Ze hangen niet aan de borst, heb jij ooit een drinkend kind zien hangen? Ze drinken uit de borst.

Jij mag ook zelf weten wat je doet en vind hoor, voel je volkomen vrij. Doen wij ook;)

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik heb zelf 5 maanden BV gehad en mijn zusje iets van 9 maanden. In mijn fotoalbum zitten wat BV-folders geplakt, wel leuk.

Ken de situatie natuurlijk niet, maar zelf was ik na een aantal maanden echt flink afgevallen. Ik at me helemaal lens, maar toch viel ik af. En mijn dochter was een dikke BV baby, 9kg bij 6 maanden. Daarbij kreeg ik dus een flink verlaagde weerstand en ben daarna chronisch ziek geworden.
    Dus in mijn ogen kan het absoluut zo zijn dat een baby de voedingstoffen van de moeder te veel wegneemt.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    BH moet je toch kopen bedoel ik, dan maakt voedingsBH of andere BH niet uit.
    Als je wat langer voedt vind ik zelf een voedingsBH niet meer zo nodig trouwens.

Share This Page