Alanis Morisette geeft kind borstvoeding tot hij 6 is

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 1 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

En toch zijn die 'fabeltjes' er omdat er heel veel moeders zijn die erachter kwamen dat het niet gewoon een kwestie was van 'veel aanleggen en goede begeleiding'.;)

2. Kwekijzer

Vroeger was de kindersterfte ook veel groter. In ontwikkelingslanden is dat nog steeds zo en echt niet alleen omdat hun omstandigheden bar zijn, dat zijn een boel factoren die bij elkaar komen. Vroeger bestonden er dus ook vrouwen in het dorp waar het wel als een tiet liep waar je je melk vandaan haalde of kregen babys gewoon koemelk.

Ik vind dit argument gewoon een dooddoener en in de mond gelegd.

Bij de ene loopt de melk als een trein en drinkt het kind ook gemakkelijk. Bij een ander lukt het, maar met inspanning, bij een volgende lukt het maar gaat het met het kind niet gemakkelijk om een bepaalde reden en bij weer een volgende lukt het met medicatie, met kolven (zelfs tot 2 keer per nacht-zo heb ik het gedaan) en gaat het met kind niet gemakkelijk-zo kan ik nog wel even door gaan.

Er zijn vele situaties met veel verschillende omstandigheden die zoiets als bv tot een succes maken of tot wat anders en er is niet één manier die éénduidend is.

Zo gemakkelijk gezegd allemaal 'als je maar de juiste persoon erbij hebt, als je maar voldoende aanlegt, als je maar de rust en tijd ervoor neemt'. Een mening en een oordeel is zo gegeven, lekker gemakkelijk

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar dat zou wat mij betreft onderdeel zijn van een eerlijke en open voorlichting... :) Want dat zijn toch essentiele dingen om te weten, als je net bevallen bent van je kind.

4. raspberry

Ik vraag vaak door bij dit soort verhalen en als ik dan hoor hoe en wat er aan begeleiding gegeven is en tips enzo, dan ga ik vaak al scheel kijken aan wat er dus aan gebrekkige begeleiding is gegeven.
    Dat is niet de schuld van de moeder: je neemt ook maar aan wat een professional je vertelt en dan mag je er in principe toch van uit kunnen gaan dat dat klopt.
    Maar dat is dus vaak niet het geval. Te weinig melk is toch echt zeer regelmatig (ws) minder aan de orde dan te weinig begeleiding.

Daarmee niet gezegd dat al die moeders die dit vertellen, onzin lopen te beweren, want tuurlijk zijn er ook situaties waarin keihard gevochten is om de boel op gang te krijgen en het toch niet gelukt is.
    Maar veel te vaak doet een kraamhulp zich voor als BV-deskundige en laat die na om je te vertellen dat er toch echt een lactatiekundige nodig kan zijn om met de echt goede tips te komen....

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    en dit laatste was een van de redenen dat onze vk nu ook lk is. Gelukkig was haar opleiding afgeeond tijdens mijn zwangerschao. zij wist hoe graag ik bv wilde geven en zij heeft me heel goed begeleid. ok, het is alsnog niet gelukt maar dat lag deze keer absoluut niet aan haar begeleiding maar aan het 'falen' van mijn lichaam. bij onze oudste was slechte begeleiding en rare tips de grootste reden dat het niet is gelukt.

6. Kwekijzer

Deze conclusie die jij nu trekt, trekken heel veel moeders die 'doorvragen'. Ik vind wel dat je daarmee uit moet kijken. Want je bent er evengoed niet bij geweest.

Ik ben er persoonlijk meer dan 100% van overtuigd dat in ieder geval in mijn situatie alles gedaan is wat binnen bereik lag om voor een goed lopende borst te zorgen. Dus ik kan in ieder geval voor mezelf spreken.

7. raspberry

Ik zie ook hier op het forum dat die conclusie regelmatig wel erg snel getrokken wordt, maar ik sprak hierboven even over in mijn eigen omgeving :)

En uiteindelijk blijft het altijd zo dat je er niet alles voor HOEFT te doen: als het je keuze is om geen gehannes te hebben en je niet heel veel wilt investeren, is dat ieders recht en heel vaak juist passend en goed in een situatie. Dus daarover vel ik ook geen oordelen.
    Ik erger me alleen kapot aan kraamhulpen die denken alles van BV te weten.... :( (Gelukkig zijn er ook heel veel die wel weten waar hun vakgebied ophoudt en dat van de lactatiekundige begint :)).

8. Kwekijzer

Ik erger me sowieso aan iemand aan mijn bed die mij wel even zal vertellen hoe het zit. Toen ik van Veerle ging bevallen had ik een bevallingsplan opgesteld, ik had dus ook een gedeelte voor de kraamhulp dat ik zoveel mogelijk volgens natuurlijk ouderschap wilde handelen. Daarbij uitgelegd hoe en wat. Ik heb een week lang mogen horen dat het bij buitenlandse mensen paste, bij andere culturen en ik kreeg foldermateriaal/boekje van Ria Blom overhandigd. De domme muts, stond lijnrecht tegenover mijn ideeën;)

9. raspberry

Aaaarrggghhh, ja, daar zou ik ook van gaan gillen ja :D
    Maar je hebt geen andere kraamhulp gevraagd toen? Had ik dan ws wel gedaan....

10. Kwekijzer

Mijn schoonmoeder coördineerde de hele kraamzorg. Ze kende deze vrouw, persoonlijk door haar uitgezocht. Ik heb nu een ander kraambureau. Je begrijpt natuurlijk dat ze me nog heel lief vinden:D

11. raspberry

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ach ja, ik denk dat veel kraamhulpen gewoon handelen uit de gemiddelde instelling. We gaan kijken of het lukt, zo niet dan hoeft het ook idd niet. Kraamvrouwen hebben het al zwaar genoeg. Want voor de meeste baby's is FV gewoon een prima alternatief.
    Wil je het zelf wel koste wat kost, nou dan moet je daar heel duidelijk in zijn.

Ik had t 'geluk' dat toen dochter op dag 3 nog niet wilde drinken en steeds slomer werd, de kraamhulp een kolf liet komen en ik zoveel melk produceerde waar ze echt van stond te kijken. Want ze ging er eigenlijk vanuit dat t met kolven niet toereikend zou zijn.
    Na 1x fingerfeeden had ze door dat die lekkere melk uit mijn borst kwam en toen snapte ze t opeens. Sindsdien was ze tietverslaafd.

Ik heb overigens de eerste maand wel met kromme tenen en mijn kiezen op elkaar gevoed van de pijn. Heb ook al vaker gehoord dat vrouwen daarom snel stoppen en dat kan ik me best voorstellen.

13. Kwekijzer

Wahahaha, ja dat ook! En dan zegt men 'voeden hoort geen pijn te doen en het komt door verkeerd aanleggen'. Voeden is gewoon even de kiezen op elkaar, ik moest eelt kweken op mijn tepels en van de vrouwen die ik ken moesten ze dat allemaal, verstand op 0 en gaan met die banaan, vanaf een paar maandjes oud wordt het pas echt leuk en relaxt bij de meeste moeders. Als ze dat voor houden wordt het een stuk reëler en dus ook leuker.:D

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Niet zozeer leuker maar je hebt dan in ieder geval niet het gevoel dat je gek bent. Dat is ook wel prettig. ;)

15. raspberry

Voeden hoort geen pijn te doen idd, en ik ken wel het verschil tussen de pijn van verkeerd aanhappen en kloven die ik daarvan kreeg, en de pijn van de toeschietreflex. Die laatste was stukken milder dan van de kloven, maar alsnog zat ik met kromme tenen en de boel weg te puffen hoor.... :( Fijn was anders iig :(

Ik had ook pas met een maand of 3 dat ik dacht: OK, nu gaat het vanzelf. Hielp trouwens niet echt dat Thirza de eerste 6-8 weken enkel goed aanhapte met hulp van een tepelhoedje... :( Rotdingen :(

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb t nooit echt 'leuk' gevonden. Ze was er verslaafd aan.
    Deed het meer voor haar gezondheid (en later ten koste van mijn gezondheid ;)). Ik bleef doorgaan omdat het de enige en makkelijkste manier was om haar te laten stoppen met huilen en ze hopelijk eens ging slapen.

17. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL

Herkenbaar.......
    Oneindige Mamahonger......

18. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    O ja, die pijn de eerste weken... huilend en in een deken bijtend van de pijn zat ik te voeden de eerste 6 weken. Jeetje, als ik daar nog aan terugdenk...
    Maar geen haar op mn hoofd die eraan gedacht heeft te stoppen met voeden. Gelukkig maar, want na die 6 weken ging het prima :).

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Beetje jammer dat de kraamverzorgenden ook over één kam gescheerd worden. En ik vind het woord kraamhulp denigrerend.
    Er wordt nu wel gesproken over gebrek aan begeleiding maar ik weet van mezelf dat ik er altijd alles aan zou doen om een borstvoeding te laten slagen. Helaas hebben niet alle vrouwen het doorzettingsvermogen om even door te zetten als het niet vanzelf gaat en het even de tijd te geven. En ze zijn al in paniek als een kindje elk uur wil drinken en krijg ze maar eens aan het verstand dat het heel normaal is.
    Laatst een Somalische kraamvrouw gehad en dat kindje werd gewoon minstens 12x per dag aangelegd en zodra het ook maar iets van een hongersignaal af gaf. Ik heb het kindje de hele week niet horen huilen en het groeide als kool.
    De Nederlandse vrouwen zouden daar wel eens een voorbeeld aan mogen nemen. Maar nee, er wordt van een kindje verwacht dat het om de 3 a 4 uur drinkt en netjes tussen de voedingen in een eigen bedje slaapt.
    Je kunt als kraamverzorgende dan nog zo veel willen, ik kan het niet voor ze doen. Als een kraamvrouw besluit om te stoppen, meestal na een onrustige nacht, probeer ik nog 1x door te vragen en aan te bieden dat er ook oplossingen of alternatieven zijn, maar als ze dat niet willen, houdt het ook echt op.
    En dat zijn die vrouwen die roepen die al die fabels de wereld in helpen. Ik ben er ook van overtuigd, dat als je echt wilt en het ook even de tijd geeft en flink investeert, het gros van de vrouwen borstvoeding kan geven.
    Ik ben het met Rozemarijke eens dat er in de voorlichting het één en ander moet veranderen, dat er veel meer aandacht moet zijn voor ervaringsverhalen. Zo heerst hier op het forum volgens mij ook het beeld dat het bij de langvoedsters allemaal vanzelf is gegaan. Maar ik denk dat de meeste ook erg pittige weken hebben gehad in het begin.
    Waar ik me ook erg aan irriteer is dat er zo op de eerste 6 maanden borstvoeding wordt gehamerd, dat mensen het idee hebben dat je 6 maanden borstvoeding 'moet' geven en dat het daarna wel voldoende is. Terwijl het advies is om 6 maanden exclusief borstvoeding te geven, daarna gecombineerd met bijvoeding en dat het nog veel langer gezondheidsvoordelen oplevert voor je kindje en voor jezelf.

20. Kwekijzer

hallooooooooooo Red, wat hang jij van oordeel aan elkaar in je stukje.... Vrouwen hebben niet genoeg doorzettingsvermogen om bv te laten slagen en geven zomaar op. Vrouwen denken dat een kindje in een eigen bedje moet, vrouwen willen dat het kindje om de 2/3 uur drinkt....

Wat voor jou werkt, wat voor jou haalbaar is, waar jij je lekker bij voelt, hoeft gewoon niet te zijn waar een ander zich in kan vinden.

Laat een ander even een beetje meer in zijn waarde. En als je kraamhulp denigrerend vind klinken, dan is dat jou mening, vind ik namelijk helemaal niet. Ik schat gewoon op waarde. Jouw stukje daarin tegen vind ik gigantisch denigrerend, je haalt me toch ff andere moeders op zo'n manier naar beneden dat heb ik nog niet gelezen als om een kraamverzorgende of kraamhulp gaat. Boeit me niet hoe je het noemt. Zegt namelijk niets over wie het zijn, hoe ze zich opstellen en welke kwaliteiten ze mee brengen.

Deel Deze Pagina