@TempusFigit: Wat geweldig dat je opa het heeft gered. Hoe gaat het nu met hem? Lijkt het erop alsof hij er goed uit gaat komen? Wat betreft de screening. Die bestaat, zoals ik het begrepen heb, uit "Heeft u een geldig EHBO- of BHV-diploma? Ja? welkom!" Dat zou niet erg zijn, als de verenigingen dan ervoor zouden zorgen dat diploma's niet meer verlengd worden als mensen nie aan de eisen voldoen. Maar helaas... Die verenigingen draaien vaak ook op vrijwilligers. Met de beste bedoelingen, dat vast. Maar vaak niet streng/sterk genoeg om tegen iemand te zeggen "Sorry, je kunt het gewoon echt niet, je kint beter stoppen." Want dat is dan zielig. Bovendien heb je dan een betalend lid minder... Er wordt al jaren gesproken over het invoeren van competentietoetsen. Maar ik heb er tot dusver weinig van gezien. Wij hebben een tijd een instructrice gehad die wel (terecht) streng was. Inmiddels heeft de vereniging een andere instructrice aangetrokken omdat 'de samenwerking niet meer naar tevredenheid verliep." Tja. Ik vind trouwens dat meer mensen EHBO-kennis zouden 'moeten' hebben hoor. Zodat we elkaar gewoon kunnen helpen. Met name is 'huiselijke' situatiesm op het werk e.d. Dan is het gewoon helemaal niet nodig om daar dan weer vreemden voor op te roepen. En daarnaast moeten de aanrijdtijden van ambulances gewoon omlaag. Een kwartier voor een hartstilstand is gewoon te lang. En dat was waarschijnlijk pas de 1e ambulance. Hoe lang duurde het voor de 2e er was? Op zich klinkt het idee sympathiek hoor. Maar ik heb toch een beetje een 1+1=2 gevoel. Aanrijdtijden van ambulances zijn te lang - economische crisis dus geen geld om dat aan te pakken - dan maar leken inzetten. Terwijl al jaren bekend is dat veel van die leken het helemaal niet zo goed doen. Het is niet voor niks dat het EHBO-diploma steeds verder uitgekleed wordt en je steeds minder hoeft te kunnen. (Veel basisstof is geschrapt.) En dan het gepraat over competentietesten, die steeds maar worden uitgesteld. Kortom: verkapte bezuinigingsmaatregel.
De eerste dagen zeiden ze dat hij het niet zou overleven, hij werd toen in slaap gehouden en ze wisten niet of hij zelfstandig zou ademen. Nu zit hij tijdelijk in een verzorgingstehuis en het enige waar hij minder mee kan is zijn linkerhand. Hij kan zien, horen, praten, lopen (zonder rollator!). En dat is écht een wonder, zeker binnen zo'n korte tijd
@TempusFigit: Wat een angste dagen zullen dat geweest zijn. Maar fantastisch dat hij nu zo goed hersteld. En dat dankzij de hulp van je tante en broer.