Vruchtbaarheid kort na bevalling tijdens borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Marit80, 2 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Beste verloskundigen,
    Ruim 5 maanden geleden ben ik bevallen van mijn dochter. Zij krijgt tot nu toe volledige borstvoeding (met heel af en toe een flesje KV tussendoor als ik niet genoeg gekolft heb voor de oppas). Sinds een paar weken krijgt ze ook weer een nachtvoeding, maar er zit vaak genoeg meer dan 6 uur tussen de avond en nachtvoeding.

Nu heb ik wel eens gelezen dat volledige borstvoeding ervoor zorgt dat je minder vruchtbaar bent. Is dat zo, of is dat een fabeltje? En als het een fabeltje is (wat ik wel denk), hoe zit het dan verder? Want ik ben nog niet ongesteld geweest en vraag me dus af of ik wel weer een eisprong gehad kan hebben: en als dat zo is, dan zou ik toch na 2 weken weer ongesteld moeten worden? Of (ff heel blond) kan het zijn dat je meerdere eisprongen krijgt voor je weer een keertje ongesteld gaat worden?

Ik vraag me dus eigenlijk gewoon af hoe groot de kans is dat ik weer zwanger zou kunnen zijn... Of zou kunnen worden. Alvast bedankt!

groetjes, Marit

En PS nog een vraag: als je in je vruchtbare dagen zit, loopt sperma er dan minder makkelijk weer uit? Mijn idee is dat als de baarmoedermond open staat het zaad er langer over doet om terug te lopen, of is dat stom?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hi marit,

Het volledig geven van borstvoeding is een best betrouwbare anti conceptie.
    De nachtvoeding moet dan inderdaad wel gegeven worden.
    We adviseren wel er niet van uit te gaan dat het 100% veilig is, maar hetis best veilig als je op gezette tijden geeft en de nacht dus.
    Je ziet ook vaak dat pas als je gaat afbouwen je wwer ongesteld gaat worden. En je hebt gelijk de menstruatie komt twee weken na de eisprong dus die heb je dan nog niet gehad....tenzij je zwanger bent want als je eerste eitje word bevrucht word je ook niet ongesteld.
    De manier hoe sperma er uit loopt is niet afhankelijk van je vruchtbare dagen. (vragen zijn nooit stom)

Groetjes imke

Deel Deze Pagina