Het zou wel een effect kunnen opleveren. Mensen kopen wat ze zien. Ligt er een lekkere reep chocolade? Dan is de kans groot dat iemand die meeneemt, terwijl het niet op het boodschappenlijstje stond. Het verminderd impulsaankopen.
Vanaf 2016 komen er schokkende beelden op de pakjes sigaretten en komen de logo onderaan te staan ivm het klipsysteem waarmee ze nu blijven staan zal het merk zo goed als wegvallen.(verplichting voor alle sigaretten merken) Dit houd in dat je dalijk alleen maar schreeuwende afschuwelijke plaatjes zult zien. Ik denk dat dit gewoon alvast een test is daarvoor
Ben het helemaal met je eens, ook voor kinderen vind ik dit een goede zaak. Het is gewoon niet iets wat je hoeft te promoten als product.
Zo apart dat met roken altijd zo betuttelt word terwijl de flessen drank uitgebreid gestald staan, en de koppen rijkelijk gevuld wanneer er aanbiedingen zijn. En geloof me, de blikken bier en flessen wijn gaan als warme broodjes langs de kassa. Misschien is mijn reactie overtrokken maar ik kan er zo geirriteerd van worden dat bij rokers altijd zo'n gezeur is maar over alcohol hoor ik nooit iemand. Ik vind het overdreven. Maar verstopt of niet ik koop het alsnog.
Ja, wat dat doen ze allemaal zo goed! Ik vind het super! Wat mensen hier al noemen: - Steuntje in de rug voor mensen die gestopt zijn - Stukje preventie bij jeugd. Dat zij er minder snel mee zullen beginnen.
Goed initiatief! Maar goed, rokende mensen moeten er ook zijn. Is goed voor de snel stijgende wereldbevolking, dat drukt het een beetje.
Oei... Ik moet wel lachen om deze opmerking maar van de andere kant: misschien moeten we dan ook maar stoppen met het promoten van gezond voedsel dan? Of alle sportscholen/sportverenigingen sluiten, en verslaafden niet meer helpen? Ik hoop in ieder geval dat het een positief effect zal bereiken
Omdat als je ern glas wijn bij het eten drinkt niemand daar problemen van ondervind. Met mate wijn drinken is niet ongezond. Roken en meerokende de kinderen dat is wel heel ongezond voor alles en iedereen in de buurt.
Voor de jeugd wel goed.... Ik vind het triest dat roken na al die jaren nog steeds stoer gevonden wordt!
Nee, dat doen ze inderdaad niet allemaal goed, maar jeetje, je mag zelf toch ook nog wel wat verantwoordelijkheid dragen? Ik vind het zo'n onzin dat het de taak van de overheid (of de AH ) zou zijn om iedereen maar tegen zichzelf in bescherming te nemen. Geef de juiste voorlichting, en laat mensen dan zelf beslissen. Kiezen ze dom, so be it.
dit dus. En sigaretten zijn geen impulsaankopen.. ik sta niet voor de balie met peuken en denk oo wat leuk , ze hebben sigaretten hier, laat ik ze eens meenemen... en dat ene glaasje wijn? hoevaak staan er niet van die alcoholisten met hun flesjes wijn of 6pack voor de kassa met trillende handjes.. die zijn net zo verslaafd als een roker, en ik vind dat net zo confronterend voor de kinderen als die ene balie waar je al apart heen moet lopen voor je sigaretten.
Inderdaad, De sigaretten liggen vaak nog apart ( servicebalie of boven de kassa) Maar bier en wijn staan vaak naast of tegen over de nootjes en toastjes en chips etc. En dus nog veel meer in het zicht.
Maar niet iedereen drinkt met mate..met een fles wijn op achter het stuur ben je een gevaar voor iedereen. Als je een pakje sigaretten gerookt hebt en gaat autorijden niet
Met jou en Bolkje eens. Ik ben heel blij dat ik jaren geleden gestopt ben met deze slechte gewoonte. ook al mag dit werken voor maar een klein aantal jongeren (denk nl dat ze dit voor vooral de jongeren doen) dan is dat mooi meegenomen.
Bedrijven kunnen het ook nooit goed doen. Als mensen te veel ongezonde dingen eten, is het commentaar dat supermarkten ook altijd van die ongezonde snacks bij de kassa leggen, zodat je er bijna niet omheen kunt. Dat zouden ze niet moeten doen en waarom liggen daar nooit gezonde tussendoortjes? Fast food restaurants hebben een slecht imago, want mensen krijgen obesitas omdat ze daar niet gezond kunnen eten (alsof je nergens anders kunt eten). Maar als een bedrijf mensen een handje helpt bij het maken van gezonde keuzes, is het ineens betutteling. 't Is niet dat AH geen rookwaar meer verkoopt. Ze brengen het alleen niet meer onder de aandacht dan nodig, door het uit het zicht te halen. Natuurlijk hebben mensen een verantwoordelijkheid voor hun eigen leven, gezondheid en keuzes. Maar als de negatieve gevolgen van hun keuzes voor de maatschappij zijn (hoge zorgkosten), dan vind ik dat de maatschappij (overheid, bedrijven) het recht heeft om de keuzes van die mensen te beïnvloeden. Dat is dan niet om die mensen te betuttelen, maar om de negatieve invloed op de maatschappij te beperken. Je kunt per geval discussiëren over hoever die invloed mag reiken, maar het principe vind ik zeer terecht.
Ik heb geen probleem met het uit het zicht halen van rookwaar, maar ik ben zeker met je eens over je punt over uitgebreid uitgestalde drank in de supermarkt. Drank is blijkbaar zo sociaal geaccepteerd, terwijl de negatieve gevolgen toch best heftig zijn.