Supraventriculaire tachycardie (svt)

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door jeskejes, 30 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Onze zoon kreeg na de bevalling plots een hartslag van 300. Papa was erbij en kinderarts had net besloten 1nachtje couveuse. Dat werden er nu dus meer. Met medicatie verholpen en in de loop vd week kreeg hij vaker die hoge hartslag. Gelukkig 'resette' hij t zelf, maar toch aan de onderhoudsmedicatie Sotalol. In Rdam zeiden ze dat 95% na een jaar t vergroeid is. 1 ding bij onze zoon is welke kant t stroompje stroomt. Volgend jaar kijken ze daar naar.
    Niks om ongerust over te zijn want hij doet t goed! (maar blijft toch wat eng)

Zijn er hier moeders waarbij hun kindje ook SVT heeft? Ben benieuwd hoe zij t ervaren hebben.

Ook omdat we nu voor een 2e uk willen gaan, spookt de vraag door mn hoofd; is het erfelijk? Grote kans dat een 2e t ook heeft?

Half januari weer naar kinderarts, vraag staat al op mn lijstje, maar vroeg t me nu al af. En wie weet vind ik hier ervaringsverhalen.

2. Yan

Yan Bekend lid

10 dec 2012
    886
    0
    16
    Ik heb zoiets zelf. Zo nu en dan krijg ik ineens een hele hoge hartslag. Als ik ga liggen en een paar keer diep ademhaal gaat het vaak over. Maar soms duurt het wel een paar minuten. Vroeger wel eens 10 minuten tot een kwartier.
    Vroeger had ik het veel vaker dan nu. In het zh zeiden ze toen ook dat het vanzelf minder zou worden. Het schijnt niet ernstig te zijn.
    Geen idee of het erfelijk is, nooit over na gedacht!

3. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Als de SVT over zou gaan in boezemfibrilleren kun je stolsel krijgen, dus dan zit er wel een risico aan. Maar je zou moeten vragen wat het risico daarop is en wat zijn risico op een ventriculaire tachycardie is. Ik heb zelf SVT (oa. en een pac.a.emak.er). Ik wil er eigenlijk niet teveel over zeggen, omdat ik de precieze situatie van je zoontje niet ken. Maar die twee vragen zijn wel belangrijk.

4. Eef5

Eef5 Actief lid

28 jul 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi jeskejes,

Ons zoontje heeft ook svt's en krijgt 2 soorten medicijnen om het onder controle te houden. Bij mij kwamen ze met 29,5 week zwangerschap erachter dat ons zoontje veel vocht vast hield als gevolg van een veel te hoge hartslag. Via mij hebben ze met medicijnen geprobeerd om het onder controle te krijgen. Aangezien het niet aansloeg met 31 weken keuzersnede. We zijn nu net 2 weken thuis na 6 weken ziekenhuis.
    Geloof dat het wel erfelijk kan zijn, maar dan komt het vaak al bij meerdere mensen in de familie voor. Wij krijgen ook nog een gesprek met een klinisch geneticus. Dit voornamelijk omdat ons eerste kindje een zware hartafwijking had en ondanks het een totaal andere afwijking is, het moeilijk is te geloven (voor ons) dat er niet iets erfelijks zou zijn. De artsen denken dat het niks erfelijks is.
    Tegen ons is gezegd dat 80 procent van de kinderen er overheen groeit. Maar ik weet ook niet of de oorzaak van de svt ed helemaal hetzelfde is als bij jullie zoontje. Onze zoon resette ook niet zelf en moest hierbij geholpen worden.
    Gelukkig doet onze zoon het nu goed met de medicatie. Het blijft toch een beetje spannend en het vertrouwen dat het goed gaat, dat vertrouwen zal ook moeten groeien. Moeten nu nog iedere week op controle in het ziekenhuis. Maar hopelijk groeit hij er overheen en heeft hij er dan geen last meer van.
    Hoe oud is jullie zoontje nu? Heeft jullie zoontje thuis ooit nog een svt gehad?

Groetjes

5. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Voor zover wij nu weten is dat onze zoon een extra geleidingsbaantje heeft tussen kamer en boezem. Wanneer daar bloed door gaat krijgt hij een versnelde hartslag. Als hij een jaar is gaan ze kijken welke kant deze stroomt met t oog op de toekomst
    Bedankt voor je reactie, zet de vragen bij mn lijstje.

6. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Eef onze zoon is nu 5 mnd. 4 wkn te vroeg. Waarschijnlijk heeft hij ze nog wel maar is dit niet te zien. De ka zegt dat dat kan en we vanzelf zien als t niet goed gaat.
    Zo te lezen hebben jullie een heftige periode phoe. Wel fijn om eindelijk thuis te zijn denk. Wat doen ze bij de controles? Hier even hartje luisteren en die is altijd goed.

7. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Oorzaak is dat extra stroompje wat ik in andere reactie zei.

Ondanks dat hij er geen.last van heeft blijft het spannend. Had m in t zh vast toen hij er 1 kreeg. Het is dat de monitor begon te piepen. Anders had ik het niet geweten.
    Welke medicijnen krijgt jouw zoontje?

8. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Mijn vriend heeft t waarschijnlijk ook. Nooit onderzocht maar hij 'klaagt' soms ook over snelle hartslag.

9. Eef5

Eef5 Actief lid

28 jul 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja is inderdaad erg spannend geweest. Heeft 1 nacht bijna de hele nacht in svt gezeten. Hij krijgt amiodaron en propanolol (geen idee of ik het goed schrijf). Bij de controles passen ze zijn medicijnen opnieuw aan aan zijn gewicht en controleren ze zijn hartje. Zonder medicijnen krijgt hij ook meteen svt, hij krijgt het daarom 3 keer per dag. En we krijgen controle op schildklier en ogen ivm mogelijke bijwerkingen van de amiodaron.
    Onze zoon heeft 4 weken op ic gelegen. Is wel erg akelig idd als er dan een alarm af gaat. Bij ons gaan ze na 1,5 jaar kijken of hij er overheen is gegroeid. Normaal na een jaar, maar omdat ze bij ons zoontje veel moeite hebben gehad om het onder controle te krijgen en hij 2 soorten medicijnen krijgt, kijken ze een paar maanden langer aan.
    Maar kan me voorstellen dat het ook spannend is bij een volgende zwangerschap. Bij ons is het boek zwangerschappen gesloten ;). Gaan ze bij je man ook nog kijken of hij iets heeft aan zijn hart?

10. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Vriend heeft paar jaar geleden testen gehad vanwege druk op zn borst. Dat was toen allemaal goed.
    Wat heftig zeg een nacht lang. En dan nog eventuele bijwerkingen. Is allemaal niet niks.
    Onze zoon krijgt ook nog 3x pd. Bij controle werd de dosering opgehoogd naar gewicht. Nu wilt ka dat niet meer doen en kijken hoe hij daar op reageert om hem er zo uit te laten groeien.

4 wkn is lang he. Maar zo te lezen is t wel een vechtertje! En beter wat langer meds dan te vroeg stoppen. Heel veel succes!

Wat betreft die alarmen, helaas was ik daar al wat aan gewend ivm mn moeder die een zware cva met complicaties heeft gehad. Je schrikt wel maar blijft wat rystiger. Heel raar was dat. Terwijl ik eigenlijk miep paniek ben.

11. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Achteraf gezien had hij t ook al tijdens de zwangerschap maar is nooit opgemerkt. Geen idee hoe dat met een volgende zwangerschap gaat. Ik merk wel dat ik er soms wat huiverig voor ben. Denk dat ik me dan toch afvraag of die kleine t ook heeft.

Deel Deze Pagina