Wie weet het, Ik was vandaag bij mijn nichtje en zij vertelde me dat haar psychiater had gezegt dat je geen auto mag rijden als je depresief bent, ook al slik je geen medicijnen, het zou een nieuw wetsartikel zijn, Ik had het mijn psycholoog gevraagt vorige week al en die gaf aan dat het geen probleem is, (mits medicijnloos zoals ik, of goed ingesteld) Ik heb al lopen googelen maar kan er niet iets zinniges over vinden. Mijn nichtje rijd nu trauw geen auto meer, haar huisarts en arbeidsbemiddalaar gaven aan dat het wel mocht, maar de psychiater zij het pas in een opfriscursus gehad te hebben, en weet het zeker. Ik had al gezegt dat ze maar eens moest vragen welk wetsartikel. Ik rij dus gewoon auto en heb niet het idee dat ik minder autorij als anders, (blijk dan nu ook al jaren depressief te zijn chronisch) depresief chronisch continu ofzo iets is de diagnose, daarnaast een piekerstoornis plus meervouwdig PTSS> tja ik kan echt geen kant op zonder auto, woon in een dorp dus ben benieuwd. heb hem alleen al nodig voor therapie.
Google eens op depressief en autorijden Dit geld bijv voor manisch depressieve mensen: manisch depressief: hoe zit het met het rijbewijs? | DeltaMania
ja dat heb ik wel gevonden, maar op bv een doosje medicijnen staat dat je niet mag rijden. met dit is dat anders, een huisarts ofzo meld niet van hee je mag niet autorijden, vorige week had ik nog morfine en toen werdt het uitdrukkelijk wel gezegt, mijn nichtje had het er over dat je bij een ongeluk niet verzekerd zou zijn. ik ga het overgens niet melden hoor, psycholoog vond ook dat ik prima kan autorijden, blijk al zeker jaren depressief te zijn, en nog nooit en ongeluk veroorzaakt. vind het wat dubbel, met medicijnen staat het zwart op wit dat je ze hebt, tevens vinkte de huisarts ook aan dat ie gemeld had dat ik niet mocht autorijden, dus dan is het met een ongeluk natuurlijk onoverkomenlijk daar kunnen ze dan zo achterkomen, ik vind dit wat meer grijz qua gebied zeg maar. hmm het ging mij echt op het wetsartikel wat veranderd zou zijn waardoor NIEMAND nog mag autorijden als hij zij depressief is, wat voor vorm dan ook dat is wat mijn nichtje vermeld is. ik heb wat jij gegoogeld heb, ook gegoogeld, maar krijg daar zelf niet een duidelijk andwoord vind ik.
Daar heb ik nog nooit van gehoord Mijn moeder was bij meerdere psychiaters, psychologen, therapeuten en is.zelfs.opgenomen geweest vanwege suïcidale neigingen maar zij reed gewoon auto. En ik ook, ik heb er noch mijn psychiater of psycholoog over gehoord.
Nou precies, dat bedoel ik nou, de enige die dat dan ook zegt en zeker zegt te weten is de psychiather van mijn nichtje, ik betwijvel het maar ze is nu enorm beperkt in der doen en laten daardoor, en dat is gewoon onhandig, terwijl ze prima zou kunnen autorijden. ik denk vandaar ik vraag het eens hier, benieuwd naar meerdere reacties,
Mij is dit nooit verteld eigenlijk. Als ik het op mezelf betrek had het niet heel raar geweest als ik een verbod had gekregen. Ik liep bij het ggz, ze wisten de moeite met het rijden en ze zeiden niets.. Denk daarom dat het niet helemaal klopt
Ik rijd ook geqoon auto hoor, en ja met medicijnen De eerste 2 weken mag je absoluut niet rijden en daarna wel gewoon, zolang je geen last heb van je medicijnen
Ik slik al 9 jaar AD en ik rij gewoon auto hoor. Ik denk ook wel dat ik zelf in kan schatten wanneer ik geen auto moet rijden. Mijn moeder is ook depressief en heeft altijd auto gereden, nu nog. Waarom zouden mensen met depressie geen auto mogen rijden? Mensen met diabetes, epilepsie mogen dat toch ook?
Ik ben via de acute dienst indertijd binnengekomen bij de ggz en ook mij is nooit verteld dat ik niet mag autorijden. Sterker nog: Mijn depressie ging gepaard met een angststoornis en één van mijn angsten was (is) autorijden. En juist om dát weer voor elkaar te krijgen (onder andere) heb ik de cursus 'angst de baas' gevolgd. Bij die cursus gaat het erom je angsten aan te gaan. Dus JUIST auto te rijden. Ik geloof dat ze daar écht wel verstand van zaken hadden... Verder is juist het erop gaan, goed om de depressie te lijf te gaan.
het zou er vooral om gaan dat je onverzekerd rondrijd als je depressief bent (met of zonder medicijnen zou niet uitmaken) blijf het vaag vinden.
Ik heb in die tijd een aanrijding gehad (van achter geraakt - niet mijn fout) en ben gewoon naar de huisarts geweest om mezelf en de kinderen te laten controleren. De huisarts heeft gewoon gehandeld en juist vanwege de verzekering (mogelijk nekklachten) er extra op gelet dat alles goed gedocumenteerd werd omtrent het ongeluk. Mocht ik niet verzekerd zijn geweest - dan zouden deze kosten van de huisarts normaliter op mij verhaald worden. Maar dat is ook niet gebeurd. Dit is zo'n 2 jaar geleden gebeurd.
oke, ja 2 jaar geleden, Maar is dat nu nog zou, het zou nl een nieuw wetsartikel zijn, alleen voor mij onvindbaar.
Hoi, Je zou even bij het CBR kunnen informeren, want die gaan daarover. Als er twijfels zijn over je 'rijgeschiktheid' dan moet je een formulier indienen bij het CBR (een eigen verklaring) en daarom staat een aantal vragen. 1 van de vragen is: Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte zoals een beroerte of een ziekte van het zenuwstelsel? En bij de voorbeelden staat wel depressie genoemd. Als je dus één van de vragen met 'ja' beantwoord is een onderzoek door een arts nodig en gaat het CBR beoordelen of je geschikt ben om te rijden. De regels staat in de regeling eisen geschiktheid: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/geldigheidsdatum_13-02-2014 Weet niet of dat veranderd is de afgelopen 2 jaar. Qua verzekering kunnen er problemen ontstaan met de aansprakelijkheid als je een ongeluk krijgt waarbij er letselschade ontstaat (bij jou of een ander) en er discussies ontstaan of jij wel geschikt was om auto te rijden.
Het lijkt mi, dat bij zoiets groots( beïnvloed een hoop mensen) er wel iets meer bekendheid zou komen dan alleen bij een opfriscursus voor psychiaters... desalniettemin, mijn zwager heeft 2 weken geleden een rand psychose gehad, en zit nu vrijwillig in een kliniek( had ook zelfmoord poging gedaan) dus zal dit doorgeven dat ze het wel checken!!
Ik heb destijds mijn rijbewijs gehaald toen ik in therapie zat. Mijn psychiater vond dat juist heel knap van me. Depressief en toch door gezet en me rijbewijs in 1x gehaald. Slikte toen ook ad.
Klopt. Een paar minuten voordat je afrijd stellen ze je op papier enkele vragen waaronder de vraag : is er sprake van een psychische aandoening? en als je 1 vd vragen met JA beantwoord ( een depressie is ook een psychische aandoening) dan mag je niet op examen en moet je normaal een speciaal rijbewijs net als mensen met ADHD en autisme. Je hoort alle vragen met NEE te beantwoorden en te ondertekenen, dán mag je op rijexamen anders niet. Was 10 jaar geleden al zo.. Maar er zijn genoeg mensen die overal NEE bij invullen terwijl ze autisme, ADHD, depressie hebben maar je kan daar dus wel gezeik mee krijgen verzekeringstechnisch als je betrokken raakt bij een ongeval en ze van je autisme/ADHD/depressie weten.. Mensen met autisme/ADHD krijgen vaak een speciaal rijbewijs wat erg duur kost en waarmee je bijvoorbeeld alleen binnen de bebouwde kom mag rijden en elke zoveel jaar gekeurd moet worden door een onafhankelijk arts en psych. Kost erg veel.
nou dan had ik nooit mijn rijbewijs kunnen halen. Was herstellende van een ernstige depressie toen ik ging lessen. moest wel door een onafhankelijke huisarts gekeurd worden ivm de medicatie maar dat stelde werkelijk niets voor. Even bloeddruk meten en vragen hoe het gaat. En wanneer is een depressie over. Dat is zo vaag. Met wisselen van medicatie is steeds juist gekeken of ik kon autorijden.
kijk ik snap dat een arts zoiets zegt als je bijv. veel blackouts hebt oid . Of dat je zo suicidaal bent dat je boom tegen een boom parkeren een goede oplossing lijkt. Maar dat zijn individuele gevallen.