Dikgedrukte is idd logisch voor mij Maar de vriend van TS weet ook dat zijn alcoholgebruik risico's heeft voor hen relatie, dus ook hij weet wat er op het spel staat als hij wel zou toegeven aan de verleiding. Je kunt hem niet overal van behoeden. Als hij perse wil drinken vind hij wel een manier. Ik zou het dus wel gewoon in huis halen, hi weet wat de gevolgen/risico's zijn bij het wel drinken en is zelf neem ik aan volwassen genoeg om daar mee om te gaan Als hij bij zijn vader is die een biertje drinkt zegt hij toch ook nee tegen zijn vader, waarom dan op je eigen feestje niet? Als je een feest van je vader/broer/neef hebt zal de alcohol ook rijkelijk vloeien. De kunst is juist om ermee om te leren gaan en "nee" ertegen te zeggen. De wereld houd helaas geen rekening met je
Hier heb je gelijk in,maar denk dat dit makkelijker is als je bv een paar jaar droog staat ipv 3 maanden. Ken helaas mensen met een alcohol probleem om me heen. Op de een of andere manier zijn die thuis toch "zwakker" en kunnen ze minder makkelijk er af blijven.zeker als er meerdere mensen om je heen wel drinken. En eentje nemen en dan stoppen werkt in de praktijk vaak niet.
Duhhh, ik snap ook wel dat dat totaal iets anders is Maar ik bedoel met mijn vergelijking dat als ik ergens heeeel erg trek in heb maar het niet mag, ik het mijn bezoek die het wél mag niet zal ontnemen Dat ik iets niet mag/wil/kan wil niet zeggen dat een ander dat ook niet mag In je eigen huis gelden je eigen regels en is het je goed recht als je besluit het niet in huis te halen Maar omdat jij iets niet mag kun je het een ander niet verbieden. Het was overigens totaal niet beledigend bedoeld hoor
Komt best wel zo over, hoor! Ik weet niet, als je verslaafd bent is het niet gewoon ergens trek in hebben en het niet mogen. Lag het maar zo gemakkelijk.
Daantje, ergens trek in hebben is toch totaal iets anders als een (beginnende) verslaving. En ts kan idd haar vriend niet overal voor behoeden, maar wel in haar eigen huis!
Dat snap ik dat het niet zo makkelijk is Maar als TS haar man op een verjaardag van zijn vader komt en iedereen drinkt bier kun je het hen toch ook niet verbieden omdat jij een alcohol probleem hebt? Ik ben bijv tegen roken en wil ook niet dat er hier in huis word gerookt, maar als ik bij mijn kettingrokende oom op bezoek kom kan ik het hem niet verbieden. Ik bedoel er dus mee te zeggen dat je in je eigen huis vooral moet doen wat je zelf wil en dat je goed recht is, jou huis jou regels, maar ook al wil je nog zo graag dat men rekening met je houd, helaas gebeurd dat vaak niet, en daar weet ik helaas alles van.. En als het zo overkomt weet ik niet waardoor, want ik heb juist superveel respect voor mensen die zo goed weten te handelen met hun verslaving
Dames bedankt voor jullie reacties!! Mijn eerste gevoel zegt ook niet in huis halen. En ik snap dat hij idd overal in aanraking kan komen.ook heb ik er aangedacht om het dan mee te geven aan de visite. Vind het best moeilijk. Hij doet idd enorm zijn best en hou soms mijn hart vast als hij wel eens alleen ergens heen gaat, geloof hem toch wel echt als hij zegt niks gedronken te hebben en vaak gaat hij ook met de auto en dan weet ik 100%zeker dat hij niet drinkt. Zal denk wel moeten slijten die angst. Denk ook dat vriende,familie en kennissen zo nonchalant reageren omdat ze het probleem niet zo zagen.hij was altijd de gezellige noot op een feestjeof verjaardag.volgens mij vinden sommige dat het vast van mij moest.
Respect voor je vriend dat hij er zo goed mee omgaat, echt super en heel knap! Hoe vaak lees je niet dat mannen het niet willen inzien... knap dat dat hem wel is gelukt. Ik zou geen alcohol in huis halen. Wij komen ook wel eens ergens op visite en vaak is er dan geen bier, gewoon omdat ze dat zelf nauwelijks drinken en er niet aan denken om het te halen. Nou, dan drinken we (mijn man en mijn oom dan vooral ) gewoon iets anders. Je bent bij mensen op visite en al zouden ze alleen water hebben, zou ik echt niet erg vinden. Het gaat me om de mensen en niet om het eten/drinken.
Allereerst heb ik diep respect voor je vriend dat hij zijn probleem erkent en er wat aan probeert te doen!!! Mijn man is ook alcoholist, 1x bijna uit elkaar gegaan omdat ik het echt niet meer trok! Hij dronk om de dag wiskey tot ie erbij neerviel. Alcohol is een serieuze verslaving en et is echt super moeilijk vanaf te komen! Sterker nog her zal nooit weg gaan maar het slijt wel en hij kan ermee om leren gaan. Een terug val kan heel onverwachts gebeuren en daarom zou ik ook geen alcohol in huis halen OOK niet bij een verjaardag. Je zet je man dan in een hele moeilijke situatie en de kans is heel erg groot dat hij dan juist een terugval krijgt! Ik zou hem daar dus echt voor beschermen en schijt hebben aan de mensen die daar een probleem mee hebben. Mensen hebben er vaak geen begrip voor omdat ze vinden denken dat je er zo mee kunt stoppen. Alcoholisme is een serieus probleem en erg moeilijk om daar uit te komen als je er eenmaal in zit. Mijn man is nog laaaang niet zover dat hij zijn probleem inziet en daarom heb ik echt diepe respect voor je man dat hij doorzet en okk redpect voor jou want om de partner van een alcoholist te zijn is geen makkie!
Mamavoorde2x Wat goed van je vriend! Echt respect hoor, het zal vast hartstikke moeilijk voor hem zijn. Ik zou geen alcohol in huis halen, vindt het eigenlijk heel erg als je dat wel zou doen! Hij is pas 3 maanden clean! Om hem nu al zo te confronteren met alcohol in zijn eigen veilige omgeving vindt ik echt niet oké. Tuurlijk is de verleiding nog heel groot voor hem......hij is PAS 3 maanden clean. Begrijp me niet verkeerd, dat is echt hartstikke knap. Wat ik bedoel is dat het nog heel vers is. Als hij al veel langer clean zou zijn, dan zou je kunnen overwegen wel alcohol in huis te halen(zou ik ook niet doen!). En sorry, maar als mijn vriend net clean is en zijn eigen vader(of die van mij, als hij nog zou leven) zou alcohol schenken op zijn verjaardag, dan zou ik daar niet echt van gecharmeerd zijn! Is zijn eigen keus, maar in mijn ogen wel een hele verkeerde! Je hoort je man, broer, vader, zoon, oom, vriend enz. te steunen en helpen. Poeh poeh wat veel gevraagd om een verjaardag geen alcohol aan te bieden. Gewoon een keertje niet, zodat hij wat sterker kan worden in zijn gevecht tegen zijn verslaving! Zoals iemand(weet even niet meer wie) schrijft: 'dan kun je hem meteen testen'(of iets wat daar op lijkt). Dat vindt ik helemaal erg! Hoe bedoel je hem testen....kijken of je hem zover kan krijgen dat hij toch gaat drinken? Als je goed genoeg test, dan zal je wel iets vinden waardoor hij toch drinkt. Daarom moet je hem ook de ruimte geven om sterk te worden en zelf te bepalen wat hij wel en niet wil, om te voorkomen dat de verleiding te groot wordt. En ja dat kan betekenen dat hij niet meer naar bepaalde feestjes, verjaardagen, restaurants of wat dan ook wil. Omdat hij niet weer verslaafd wil worden, omdat hij jouw, de kinderen, familie en zichzelf dat niet weer aan wil doen. En ik zou daar niets meer dan heel veel respect en bewondering voor hebben!!!!!!! Dit is mijn mening!
Ik vind wel dat er tussen trek hebben of serieus verslaafd zijn een groot verschil. Ik had ook moeite met geen filet eten toen ik zwanger was, maar kon het wel in huis halen voor visite. Ik had geen drang om het dan te eten voor de baby maar ook omdat het niet verslavend is. Dit is heel wat anders dan dat het lichaam van manlief vreselijk hunkert naar een glas bier. Aan Duchess zie je maar dat je hier niet 1,2,3 vanaf bent. Dus als man van ts pas vanaf juli gestopt is denk ik dat het behoorlijk heftig is het contact met drank weer op te zoeken en dat in zijn eigen huis.
Duchess ik wil jou ook ff zeggen dat ik diepe respect voor je heb dat je al zo lang clean bent!!! Echt daar mag je super trots op zijn!!! Dan zul jij okk wel begrijpen dat het juist thuis belangrijk is om niet in de verleiding te worden gebracht in je eige veilige huisje. Echg super knap meid!!!
Dat is inderdaad heel erg moeilijk! Het is juist zooo fijn als je steun hebt uit je directe omgeving, maakt het zoveel gemakkelijker! (hoewel het gewoon ontzettend moeilijk blijft!) Mijn man heeft besloten toen ik stopte om ook te stoppen dus wij drinken beide al 4 jaar niet meer. Gewoon uit respect en begrip en vooral liefde. Het is zo fijn om zo gesteund te worden! Mijn familie drinkt nog wel, en soms ook best veel, en dat is en blijft gewoon moeilijk. Maar als ik ergens ben waar ze aan het drinken zijn en ik het moeilijk krijg, kan ik er lekker voor kiezen naar huis te gaan. Of al ga ik even naar buiten en klaag even tegen mijn man, ook dat lucht op en helpt. Het is echt niet zozeer dat ik nog hunker naar alcohol, ik wil t met geen vinger meer aanraken. Maar je merkt echt wel dat je hoe dan ook verslaafd blijft. De geur en alles is dan gewoon al vreselijk. Je gaat een drugsverslaafde toch ook niet na 3 maand al met drugs in aanraking brengen omdat hij daar tegen moet kunnen? Dat gaat gewoon niet.
Hij is niet volwassen, hij is verslaafd... Niet lullig bedoeld richting vriend van ts. Hij zal in alle andere opzichten volwassen zijn hoor! Maar zodra er een verslaving in het spel is, kun je niet meer op een verstandige / logische / volwassen manier beslissingen nemen. Verder is er op dit moment helemaal geen sprake van "als hij wil drinken" Hij wil juist NIET drinken en heeft daar op dit moment alle hulp en steun ibij nodig die hij kan krijgen. Je spreekt jezelf nog tegen ook, in andere reacties. Aan de ene kant zeg je "dat ik geen filet amercain mag, betekent niet dat ik het een ander kan verbieden" maar vervolgens zeg je wel dat er in jouw huis niet gerookt mag worden. Dan verbied je toch ook iets? Overigens betekent iets niet aanbieden op een verjaardag, niet dat je mensen iets verbiedt. Beetje raar om dat te beweren. Als ik mijn verjaardag vier, heb ik nooit gerookte paling in huis. Dat betekent niet dat ik andere mensen verbiedt gerookte paling te eten. Alleen heb ik het niet in huis. Ze kunnen wel chips, toast, nootjes e.d. pakken. Maar als onze gasten dringend behoefte hebben aan gerookte paling, zal ik ze niks verbieden. Het staat ze vrij om het feestje te verlaten en op zoek te gaan naar een visboer. Ik zou dat raar vinden, maar dat is hun eigen keus. Overigens zou de vriendschap voor mij wel over zijn, als iemand gerookte paling zo belangrijk zou vinden dat ze het niet één avondje kunnen missen om samen met mij m'n verjaardag te vieren. Zo is het in dit geval ook, als ts en haar vriend ervoor kiezen geen bier in huis te halen. Verbieden ze niemand iets. Alleen zij bieden het niet aan. Ik neem aan dat er dan wel iets anders te drinken is. Als mensen liever bier drinken, kunnen ze dat thuis doen of in de kroeg. Als mensen niet meer op een verjaardag willen komen omdat hun favoriete drankje of gerecht er niet is, weet je gelijk wat jouw vriendschap hun waard is, daar word je niet slechter van.
Lastig dit... Het hangt er een beetje vanaf hoe goed hij er vanaf kan blijven. Je kunt niet altijd alle alcohol blijven vermijden, dus het is goed om op een gegeven moment ook gewoon in situaties te zijn, waarbij alcohol wordt genuttigd. De vraag is of hij daar al klaar voor is. De ideale situatie, waar je uiteindelijk in wil komen, is dat je vriend gewoon nuchter tussen de zuiperds kan staan, zonder zich opgelaten te voelen en zonder veel moeite te hebben om de verleiding te weerstaan. Of hij al zover is, kunnen jullie het beste zelf bepalen. En zo niet, dan zou ik van tevoren aan de mensen laten weten dat er geen alcohol geschonken wordt. Als e dan wat te zeiken hebben, kunnen ze dat thuis doen en niet op het feestje zelf. Er zullen altijd mensen zijn, die het raar vinden en het niet begrijpen, maar daar moeten jullie je niks van aantrekken.
Ik zou het ook niet in huis halen! Eem feestje is ook leuk zonder alcohol. In de plek van drank kun je met je visite lekkere alcoholvrije mixjes gaan maken/schenken? Je vriend is heel goed bezig, en daarin moet je hem steunen. Maar je mag ook van de omgeving verwachten dat ze hem steunen, dus zonder alcohol een leuk feestje te hebben vind ik.