Ik heb een paar vraagjes over kolven... Ik hoop na de geboorte van mijn kind borstvoeding te kunnen gaan geven, en zat erover te denken om nu alvast een handkolf aan te schaffen. Dan hoef ik er in de kraamtijd niet op uit om er eentje te gaan kopen. Is dit verstandig, of is het beter om even te wachten om te kijken of de bv uberhaupt wel lukt? En vanaf wanneer mag je gaan kolven met de handkolf? Mag dit al meteen vanaf de geboorte? Mijn tweede vraag gaat over kolven op het werk. Als ik na 12 weken weer aan het werk ga, zal ik op het werk verder moeten afkolven. Kun je dit ook met een handkolf doen, of is dit te vermoeiend en kun je daar beter een elektrische voor kopen? Hoe lang duurt het afkolven met de hand gemiddeld per keer?
Hallo Mikki, Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik begrijp dat je je afvraagt of je nu al een kolf kunt kopen. Zelf geven we aan zwangeren altijd het advies te wachten tot na de kraamperiode, Ga eerst bevallen, laat de productie op gang komen en ervaar hoe het borstvoeden gaat. Meestel gaat alles goed en brengt je kindje de melkproductie goed op gang. Soms lukt het niet, doordat je kindje te misselijk is of om wat voor reden dan ook. Hij zal dan niet zelf de melkproductie op gang kunnen brengen. In dat geval ga je zo snel mogelijk kolven. In de kraamtijd, wanneer de productie nog op gang moet komen doe je dat met een professionele dubbelzijdige huurkolf. Deze bootst het drinkgedrag van je kindje ze optimaal mogelijk na waardoor de productie het snelst op gang komt. Dit lukt niet of heel moeizaam met een handkolf. Wanneer je weer gaat werken dan is het belangrijk om te kijken hoe het voeden gaat, hoeveel dagen je gaat werken, hoe lang je wilt gaan kolven, hoeveel je witl uitgeven. Of dat je de kolf misschien ook nog bij een volgend kindje wilt gebruiken. Er zijn genoeg vrouwen die heel lang met een hand kolf prima hebben gekolfd. Globaal kost het enkelzijdig kolven ongeveer een half uur bezig plus met alles klaarzetten, opruimen etc) (Maakt niet echt uit of het electrisch of hand is) Met een dubbele kolf haal je tijdwinst en kan je met 10-20 minuten klaar zijn met het kolven. Ik raad je aan je te laten informeren door een deskundig verkooppunt. BIjvoorbeeld een Lactatiekundige. Zij kan je precies aangeven welke kolf past bij jullie situatie. Als je wilt starten met oefenen kan je dat doen rond 4-6 weken. Als alles goed op gang is. Succes Ilse