Hallo dames, Ik geef momenteel volledig borstvoeding. Ik heb een borstoperatie gehad en het is een 'wonder' dat ik nu al 3 maanden volledig kan voeden. Wel heb ik dagelijks in de middag een 'dipje'... Mijn dochter wordt tijdens dat voedingsmoment ook wat onrustig. Nu was ik maandag op CB en bleek ze ook iets te licht. 5100 gram bij een bovengemiddelde lengte van 60,5 cm. Er werd uiteraard gelijk gerept over bijflessen, maar dat kapte ik af met dat ik het onnodig vond zolang ze tevreden is en goed plast. 'Voor de zekerheid' kreeg ik wel een brief mee met borstvoeding afbouwen. Ik heb dit wel even bekeken en zag daar het welbekende afbouw-schema. Nu heb ik een vraag... Ik wil graag rond 6 maanden afgebouwd zijn met voedingen gedurende de dag. Wel zou ik graag zo lang als mogelijk nog een ochtend en avondvoeding met de borst willen blijven geven. Ook omdat mijn productie vermoedelijk door de operatie zijn tax heeft bereikt ( waarschijnlijk toch een beperkt aantal melkkanaaltjes beschikbaar ) wil ik haar tzt laten wennen aan het structureel drinken van de fles ( met kv ). Is het ook mogelijk om in 2 of 3 maanden af te bouwen? Ik wil dan volgende maand zachtjesaan beginnen en zo'n 2 a 3 weken doen over de 'gegeven week in het schema'. Week vier in het schema is geloof ik borst - fles - fles - fles - borst en die zou ik dan aan willen houden voor zolang mijn dochter wil. Omdat ik toch nog wat borstvoeding wil geven vanwege de samenstelling en omdat ik er nog niet volledig afscheid van wil nemen . Is dit een optie? Of raadt men dan toch aan het tegen die 6 maanden dan volgens dat 4 weken schema van het CB te doen? En wie heeft er ervaring met het geven van kunstvoeding gedurende de dag en 's ochtends en 's avonds de borst... Stemmen je borsten zich zo af dat er altijd wel melk beschikbaar is op die momenten? En dat je dan overdag niet met overvolle borsten loopt? Ik hoor graag van jullie! Ze drinkt overigens om de 3 a 4 uur, maar ook geregeld 2 uur. Mijn productie blijft er gelijk onder. Dus nog vaker aanleggen of kolven voor een hogere productie is geen succes gebleken. Vandaar dat ik ook denk aan het te combineren op den duur. Ik vind het al prachtig en bijzonder dat ik ondanks de operatie haar zolang volledig heb kunnen voeden... Daar stond iedereen van te kijken en ik moet zeggen dat het me stiekem ook aan het hart gaat om straks niet meer volledig te geven. Maar een groeiende en ontwikkelend kind moet wel voldoende binnenkrijgen. Ik wil overigens vanaf 6 maanden gaan beginnen met bijvoeden in de vorm van fruit en groente.
Qua voedingsstoffen voor je kindje is elke combi van borst en fles prima denk ik - het grootste "gevaar" in jouw geval is dat je productie hard achteruit gaat bij minder voedingen. Als je doel is zo lang mogelijk voeden, zou ik daarom overwegen nu door te gaan met bv en vlak voor de 6 mnd af te bouwen. Als je je nu veel zorgen maakt over de intake, kan je eens beginnen te combineren en kijken wat er gebeurt, na een paar dagen krijg je de productie nog wel weer bijgetrokken.