Hallo! Ik had eventjes een vraagje. Zit nog een poosje van mijn bevaldatum verwijderd, maar ben toch af en toe vast aan het nadenken over hoe we alles gaan regelen enz.. Zo ook met de voeding. Ik wil heel graag borstvoeding gaan proberen te geven aan onze kleine. Nu heb ik al een kolf in huis, die kon ik lenen van een kennis. Uiteraard wel met nieuwe ongebruikte borstschilden en flesjes. Ik vroeg me dus af hoe het zit na de geboorte van de kleine. Kun of moet je meteen gaan beginnen met kolven (ook in verband met stuwing?) Buiten dat ik me kan voorstellen dat je bij een goede productie last kunt krijgen van stuwing, zou mijn het erg leuk vinden om zijn zoon ook eens een flesje te geven, in dat geval dan met afgekolfde melk. Ik lees veel over speen/tepel verwarring. Echter lees ik ook dat er goede flessen en spenen op de markt zijn waarmee de tepel goed wordt nagebootst, zoals de Philips Avent of Medela Calma. Daarnaast vraag ik me af hoe je het voeden aan de borst en het kolven combineert..in het begin komt de kleine natuurlijk om de 2-3 uur voor voeding. Is het dan überhaupt mogelijk om tussendoor nog af te kolven (mits voldoende productie uiteraard) of zit daar gewoonweg te kort tussen?
sorry hoor, dat het wat langer duurt, we doen dit werk hier naast onze andere banen, en dan moet je soms iets langer wachten.... In principe hoef je niet te beginnen met kolven. Het belangrijkst is dat je je baby heel vaak aan de borst legt. Dat is de eerste dagen wel 10-12 keer per dag of vaker. Door het vake aanleggen komt de productie vanzelf op gang. Als de productie ( door wat voor reden dan ook) niet goed op gang lijkt te komen, dan kun je starten met kolven. In principe heeft het de voorkeur om je baby de eerste 4 weken alleen de borst te geven. Dan ga je wel starten met de fles, dat is ook belangrijk, om je baby eraan te laten wennen, en om ook zelf het kolven onder de knie te krijgen. Een borstvoedingsvriendelijke fles zoals de Medela Calma of de Breastflow is het best. Avent Nature heeft een te snelle flow, en is te makkelijk voor ene borstvoedingsbaby. Als je gaat starten met kolven bij 4 weken, dan kolf je 1 keer per dag af na de eerste ochtendvoeding. Dan heb je waarschijnlijk niet meteen een hele voeding bij elkaar, maar dat geeft niet. Je kunt het opsparen, of alvast met kleine beetjes melk uit de fles gaan oefenen. Mirjam
Dankjewel voor je reactie. Ik wilde ook niet ongeduldig overkomen maar dacht dat mijn vraag aan de aandacht was ontsnapt aangezien het topic al zo vaak was bekeken maar niet beantwoord en er over t algemeen wel binnen een werkdag of 2 gereageerd wordt . Excuus dat ik een beetje ongeduldig reageerde, is niet rot bedoeld! Komt misschien wel zo over..geef de hormonen maar de schuld . In ieder geval heb ik hier alvast heel veel aan! Dus de eerste 4 weken eigenlijk geen fles als ik t goed begrijp. Krijgt de baby de eerste paar dagen wel voldoende voeding binnen als je peoductie nog niet zo heel snel op gang komt of wordt er dan bijgevoed?
hoi geen probleem hoor! De baby krijgt de eerste paar dagen maar een paar slokjes per voeding binnen. Dit is genoeg. Zijn maagje is heel klein, zo groot als een knikker, dus meer past er niet in. Per dag rekt het maagje iet sop zodat het steeds grotere hoeveelheden aan kan. Een baby heeft reserves meegekregen uit de buik en kan daar ene paar dagen op teren.Om de voeding wel goed op gang te laten komen leg je de baby vaak aan. Bijvoeding is zeker lang niet altijd nodig, meer niet dan wel! Mirjam