Avondje weg zonder baby

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door gitaartje, 1 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Volgende week ga ik een avondje weg, voor het eerst. Baby (6wk) blijft thuis bij papa. Ik geef bv op verzoek, ongeveer om de drie uur.
    Hij drinkt de bv ook goed uit een flesje en ik heb genoeg in de vriezer staan. Ik wil hem dan vlak voor ik weg ga nog aanleggen en als ik terug kom weer. Stel dat papa hem een flesje geeft, moet ik dan op dat moment kolven? Moet ik dan evenveel kolven als hij thuis op dat moment drinkt? Kan ik dat kolven ook uitstellen en hem thuis gelijk aanleggen?
    Ik zal hooguit vier uur weg zijn, waarschijnlijk korter.
    Het is allemaal nieuw voor me, en ben een beetje onzeker om de kleine bij papa te laten.

2. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Toevallig ben ik gisteren ook voor het eerst de hele avond weggeweest. Voordat ik weg ging rond 5 uur heb ik gevoed, en ik kwam pas rond 12 uur weer terug. Om stuwing te voorkomen heb ik in die tussentijd 1x gekolfd. (een klein beetje om de spanning er af te krijgen) Dit ging goed, maar thuis moest ik wel meteen weer voeden. Meestal zit er zo'n 3 tot 4 uur tussen de voedingen in de avond, dus voor de productie zal het niet veel gevolgen hebben.

Ik denk dat je wel weg zou kunnen zonder te kolven als je zeker weet dat je het bij die 4 uur kunt houden. Als papa een flesje geeft, kun jij de volgende voeding weer doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe de borstvoeding bij jou gaat, maar ik heb een flinke productie die zich niet veel aantrekt van wijzigingen in de regelmaat. Dat telt natuurlijk ook mee. Als jij bang bent dat je productie er onder zal lijden, kun je het beste toch even kolven. (misschien vandaag een keer oefenen om te kijken wat het doet?)

3. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Als je maximaal 4 uurtjes weg gaat zou ik voeden vlak voor vertrek en als je weer thuis bent. Denk dat maximaal 4 uur wel moet kunnen.
    Veel plezier.

4. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Bedankt voor jullie advies! Ik ga de kolf meenemen, maar hoop hem niet te gebruiken. Ik heb een flinke productie dus dan is het niet erg als ik een keer oversla. Maar mocht ik last van stuwing krijgen kan ik even de ergste druk eraf kolven.

Is er een richtlijn voor de hoeveelheid bv die ik uit de vriezer kan halen voor 1 voeding? (Niet speciaal voor deze avond, maar wellicht voor een andere keer) we bieden hem elke keer verschillende hoeveelheden aan (afhankelijk van de portie die in de vriezer staat) tussen de 40-80 cc. Tot nu toe drinkt hij elke fles leeg en daarna ook nog een borst.

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Dat ligt eraan hoeveel jouw kleintje drinkt. Mijn dl was geen grote drinker dus die heeft altijd 120-140cc gedronken. Maar toen zij zo jong was als jouw kleintje dronk ze maat 80cc. Maar zij dronk elke 2 uur. Meerregen we er gewoon niet in. Dus papa zal moeten kijken hoeveel hij drinkt. Bv 100cc uit de vriezer, is er meer nodig dan kan hij nog wat meer klaarmaken. Als je kleine porties invriest, is het ook snel ontdooit. Even onder de lauwe kraan mag volgens mij wel. Daarna au bain marie opwarmen

6. Kathl1

Kathl1 Actief lid

10 jan 2014
    224
    0
    0
    4 uurtjes lukt mij om niet te kolven mits inderdaad even aangelegd voordat ik vertrek en gelijk als ik terug ben. Eventueel kan je altijd nog kolven, dat voel je zelf wel aan hoor. Persoonlijk vind ik het zelf altijd wel fijn als een ontdooide portie redelijk snel weer aangevuld wordt...

Wij hebben het eens getest wat betreft de hoeveelheden maar dat is altijd verschillend. Ik heb porties van 100cc en porties van 20-40cc in de vriezer. Soms heeft hij genoeg aan 100cc en soms moet er nog een kleine portie extra ontdooid worden.

7. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Interessant topic:) Vraagje: maak je je kindje dan gewoon wakker vlak voor je gaat, ook al is het geen voedingstijd? En drinkt die dan genoeg?

Ik vind het nog zo'n gedoe om weg te gaan, als het niet uit komt qua voeding ga ik dus niet weg of baby gaat mee:D
    (we zijn wel aan het oefenen met kolven en uit een flesje drinken dan is het makkelijker lijkt me...)

8. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ik lees mee. Mijn dochter is 3 weken jong.
    Morgen ga ik voor het eerst 2,5 uur weg. Voor de zekerheid ga ik vanavond na mijn laatste voeding een flesje kolven.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik reageer toevallig net in een ander, soortgelijk topic. Wat betrft hoeveelheid, houden wij als richtlijn meestal aan: 150 x gewicht in kg en dat dan delen door het aantal voedingen per etmaal. Dan heb je een beetje een idee. Voor onze oudste klopte dat meestal redelijk, maar de jongste drink eigenlijk altijd net wat minder. Maar goed: dat merk je na een paar keer wel.
    En wat al gezegd werd: als je met doe berekening bijv. op 120 cc uitkomt, kun je best eerst 80 geven en dan die andere 40 pas opwarmen als het nodig is. Zonde als je weg moet gooien.

10. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Bedankt voor alle reacties!
    Ik heb de berekening van tupp gebruikt en kwam op 65 ml uit. (Hij weeg ongeveer 3500 gram) klinkt wel erg weinig maar wat ook gezegd werd: het is ook zo ontdooit.

Ik denk dat er gedurende de dag maar een beetje rekening mee houd, dus wat langer wakker houden of een keertje eeder wakker maken. Ik maak hem s avonds ook wel eens wakker voor ik zelf ga slapen en dan drinkt hij ook zoals normaal. Maar papa zal toch een voeding doen dus kan ik hem net zo goed zelf laten komen.

Kathl1, goeie tips van de verdeling van de voeding. Ik ga er ook eens wat kleinere porties invriezen. Nu staat alles per 80 cc ingevroren.

11. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik voed ook vlak voor ik weg ga als ik dan iets meer als 4 uur later weer thuis ben kolf ik de borst die ik anders had gegeven en wacht ik met de andere voor de volgende voeding, dat werkt tot nu toe nog prima.

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zorgde er altijd voor dat ik had gevoed als ik wegging of gekolfd. En dan zag ik bij thuiskomst wel of ze nog moest drinken of al had gehad. Als ze al had gehad, kolfde ik dan.

Ik ging hier na een week of 6 overdag wel eens weg zonder baby. Toen dronken ze beide uit een flesje. 's Avonds pas later gedaan. Oudste clusterde flink de eerste 3 maanden en bij de jongste ging ik de eerste 5 maanden alleen weg als het niet anders kon. Papa kreeg haar met name 's avonds niet stil. Gelukkig allemaal goed gekomen ;)

Deel Deze Pagina