Ik drink niet maar mijn man wel af en toe, onze dochter krijgt geen druppel voor ze 16 is maar we gaan er ook niet te spastisch over doen. Als papa zin heeft in een biertje dan moet ie dat lekker nemen en onze dochter moet leren begrijpen dat zij dat nog niet mag. Wel hoop ik dat ik een goede manier vind om haar ermee om te leren gaan zodra ze mag drinken, want eerlijk is eerlijk, dan is ze een puber en wil ze het geheid!
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat comazuipen veel meer voorkomt onder jongeren die thuis al wat mochten meedrinken met hun ouders, dan onder jongeren voor wie alcohol verboden was tot hun 16e. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar er wordt niet voor niets steeds op gewezen dat het beter is als je het je kinderen verbiedt. En vooral: dat je met je kinderen praat over het waarom van dat verbod. Persoonlijke ervaring? Thuis nooit iemand dronken gezien, wel een glaasje wijn met kerst en bowl met oud&nieuw vanaf ongeveer 12 jaar (en o ja, slokjes bier schooien tijdens de barbecue). En ik ben een paar jaar lang, ongeveer één keer per week vreselijk dronken geweest (tussen m'n 18e en m'n 21e, zo ongeveer). Nooit in coma naar het zkh, maar wel een aantal keer een paar uur kwijt. Ik hoop met heel mijn hart dat mijn kinderen op een andere manier met alcohol om zullen gaan dan ik.
Ik zie hier nu al verschillende onderzoeken aangehaald worden, die steeds weer wat anders zeggen, zodat de post van degene die het onderzoek aanhaalt vooral maar ondersteund wordt... Ik denk vooral dat je er niet te panisch mee om moet gaan.... Bij onze ouders thuis (zowel bij man als bij mij) werd vroeger gewoon 'gezellig' gedronken. Niet elke avond, maar ook niet strikt alleen bij feestelijke gelegenheden. En nog steeds als ik bij mijn ouders kom, trekken we de ene keer een fles wijn open en de andere keer drinken we een kopje thee. Etentjes gaan altijd gepaard met wijn en iets te vieren, dan komt de champagne op tafel. Zo kennen wij dit van huis uit, en zo doen wij dit nu ook.... Ik kan me helemaal niet herinneren dat ik voor mijn 15e, 16e enorme interesse had in alcoholische drankjes... Het was dus altijd wel in huis, maar ik taaide er niet naar. Pas rond die tijd vond ik het interessant worden en proefde ik af en toe wat (en dat mocht dus ook gewoon). Uit die tijd kan ik me ook niet herinneren dat ik dan veel dronk, of echt met de volwassenen mee dronk. Pas vanaf mijn 20e begon ik met alcohol om te gaan zoals ik dat nu doe; dus bij etentjes, bij feestjes, maar ook af en toe doordeweeks eens op de bank. Niet elke avond, dat vind ik niet gezond, maar toch zeker wel een paar avonden per week. En dan de ene keer een glas, en de andere keer een glaasje teveel Ik zie echt geen probleem hierin en ik zie ook geen schadelijkheid voor mijn kinderen. Ik denk juist omdat wij er relaxed mee omgaan, en omdat onze ouders er relaxed mee omgegaan zijn, dit helemaal geen issue is in ons gezin en familie. Oh edit; dit uiteraard buiten mijn zwangerschap om! Nu drink ik geen druppel!!
Goed topic. Hier iig geen alcohol onder de 16 en verder proberen we er zo normaal mogelijk mee om te gaan. Mijn man drinkt geen alcohol en ik wel als ik niet met zwanger worden bezig ben. Ik drink in principe alleen s avonds dus dan ligt ze op bed, maar dat is niet om haar, maar omdat ik het dan zelf lekkerder vind. Ze mag best zien dat er alcohol gedronken wordt, mits het op een normale manier gebeurd.
Denk dat we hier ook voor geen alcohol onder de 16 zullen gaan. Ik dronk voor m'n zwangerschap altijd bij het eten een rood wijntje maar taal er nu eigenlijk niet meer naar maar mocht ik er trek in hebben zal ik het niet laten...wij zijn groot en jij bent klein en dat is wel eerlijk
Mijn vader is al zo lang als ik mij kan herinneren alcoholist en ik kan het prima laten staan hoor. En als een tiener onder de 16/18/20/30 (wie weet waar die grens heen gaat) alcohol wil drinken dan komen ze er wel aan hoor. Nee mijn meisje mag niet proefen want ik vind het niet nodig. En tegen die tijd zie ik het wel weer verder want voorlopig is ze 2 en vind ik het wel even prima zo of ze moet als 3 jarige al een bacotje pakken. Leer je kinderen hoe,wat en waarom op ieder gebied. Ik was 14 dat ik wiet rookte in het weekend en een biertje in mijn hand had. Mijn ouders wisten van het blowen niets af want tja ze zijn niet overal bij. Ouders kunnen nou eenmaal niet hun kinderen overal tegen beschermen want je bent gewoon weg niet overal of je moet je kind tot zijn/haar 18de achter gesloten deuren houden natuurlijk.
Die van mij stormen als halve zolen naar het bier terwijl ze gillen: "Ik ga biertjes voor papa halen!!" "Nee, ik!" "nee ik!!" Enz... Ik kan er wel om lachen, eigenlijk... Het is namelijk niet zo dat we elke keer biertjes halen, ik denk 1 krat in de 2 weken? Zoiets, in elk geval. Mijn man drinkt graag elke avond een pilsje, maar daar zien de kinderen niks van. Mijn man heeft wat dat betreft dan ook de regel: voor 22.00 word er niet gedronken. Hooguit een keer op een feestje dat hij wat vroeger bier drinkt, maar dan zijn er ook geen kinderen bij. In ons geval denk ik dat de kinderen zo reageren omdat het iets specifiek voor papa is. De rest van de boodschappen zijn voor ons allemaal, dus dat is niet speciaal. Ze snappen namelijk helemaal niet wat het is, en dat je er dronken van kunt worden, begrijpen ze ook nog niet. Voor hun is het gewoon het idee van iets lekkers te drinken voor papa. Dat gezegd: Ik mocht vroeger thuis ook af en toe wat drinken, maar pas toen ik 16 was. In die tijd nog Safari/sju of Bessen/sju. Wijn werd bij ons thuis nooit gedronken, dat lust ik ook pas sinds kort. (en dan nog van die mierzoete zooi, anders bedank ik) En natuurlijk ben ik ook wel eens te ver gegaan met drinken, ik ben er ook wel een paar keer goed ziek van geweest. (ik drink tot op de dag van vandaag geen bessen/sju meer) maar ook daar heb ik van geleerd. Ik weet nu tot hoe ver ik kan gaan, en tegenwoordig is dat 2 glaasjes... Door het goede voorbeeld te geven kom je een heel eind, met verbieden bereik je niks. Maar is dat niet zo met alles?
Wij drinken vrijwel nooit. En als we dan een keer drinken, is dat s'avonds en dan ligt dochter dus al op bed . Voorlopig zou het dus nog niet voorkomen dat onze dochter ziet dat een van ons of beiden alcohol drinkt. Tegen de tijd dat dat wel gebeurd, leg ik wel uit dat dat iets is voor volwassenen en niet voor kindjes. Op een verjaardag dus ook geen problemen. De enige verjaardagen die we overdag vieren is die van onze dochter en op een kinder verjaardag willen wij sowieso niet hebben dat er gedronken word. Als wij op onze eigen verjaardag s'middags al bezoek krijgen, word er ook geen alcohol geschonken, dat doen we pas s'avonds. Als mijn dochter de leeftijd krijgt dat ze wil drinken, dan komen we daar wel met haar uit. Uit eigen ervaring zeg ik dat verbieden geen zin heeft. Daar woord het alleen maar spannender van. Wil dus niet zeggen dat ze zich op 12 jarige leeftijd al helemaal lam mag zuipen .
Ja, en? Ik zie niet in waarom een kind het signaal krijgt, dat het "normaal" is dat volwassen wel eens alcohol drinken... Als zij ergens zien of horen dat een minderjarige alcohol gedronken heeft, dan is dat een heel mooi moment om te vertellen waarom jullie vinden dat dat niet kan (evt. met mooi verhaaltje over de gevolgen enzo).