alcohol en zwangerschap!!!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door juudje, 18 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Haha ja is zeker te drinken. Meiden naar de Dirk III.
    Wat ik dus nu ook doe is gewoon heel lekkere frisdrankjes halen en van die Dubbel Friss is ook errug goed. Heb wel tien pakken gehaald. Allemaal verschillende smaakjes dan gaat het niet vervelen.

2. fredje8

fredje8 Fanatiek lid

31 okt 2005
    1.083
    0
    0
    zo is het sensemillia, wij zijn bezig om zwanger te worden en ik mag nu van de gynecoloog ook geen alchol meer drinken, dus ik ga een dirk 111 hier in de buut zoeken!!

3. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    en bavaria maltbier dan? mag dat ook niet?
    =
    Alcoholvrij met minder dan 0,1%.

4. KeeJBie

KeeJBie Fanatiek lid

25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik drink niet tijdens me zwangerschap maar moet wel HEEL eerlijk vertellen dat hoe meer het einde inzicht komt hoe meer ik erna verlang.

Ik weet niet waarom maar heb gewoon zo'n zin in een borreltje.. Toch laat ik deze nog ff staan. Hihi ben tenslotte in Juni al uitgerekend dus ken nog wel wachten ;)

5. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    yep..vind ik ook....

6. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Ik ben nu nog niet zwanger (denk ik ) dus nu drink ik wel eens een glaasje wijn in het weekend, maar zodra ik weet dat ik zwanger ben drink ik niets meer.
    Ik drink niet echt veel dus ik verwacht dat ik het niet erg zal missen, ik zie wel.

Groetjes Senna

7. Elpee

Elpee Actief lid

24 okt 2005
    151
    0
    0
    Leerkracht
    Antwerpen
    Ik ben nogal extreem in zulke zaken... Als ik weet dat iets niet goed is (ook al mag het met mate) eet of drink ik het gewoon NIET meer. Dus voor mij geen alcohol meer tot september.

8. Tam

Tam Actief lid

5 feb 2006
    126
    0
    0
    Communicatiemedewerker
    Zoetermeer
    Dan heb ik een medeling: iedere druivensap bevat wel wat alcohol. Want onder de 0,5 procent zijn ze niet verplicht dit te melden. En in iedere druiven- of vruchtensap onstaat wel wat alcohol. Dus of ik dan maltbier of een sapje neem; het maakt niets uit.

9. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    nou dat zei mijn mannetje ook al....die zei in bepaalde vruchten zit ook een kleine percentage etc...dus volgens hem mag de 0,1% maltbier wel gewoon.

10. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ah ok, dat wist ik niet.

Pim

11. Nadje

Nadje Actief lid

7 okt 2005
    335
    0
    0
    Nou ik drink ook gewoon maltbier, omdat het alcoholpercentage zo klein is dat het te verwaarlozen valt. Als je zo gaat denken kun je maar beter helemaal niks meer eten en drinken, er valt bijna overal iets aan op te merken. Tis een wonder dat wij allemaal gewoon en gezond geboren zijn. Vroeger hield zich hier namelijk helemaal niemand mee bezig.
    Dus behalve filet americain, ga ik niet paranoia iedere verpakking uitpluizen wat er exact in zit.

12. Tam

Tam Actief lid

5 feb 2006
    126
    0
    0
    Communicatiemedewerker
    Zoetermeer
    En daar ben ik het volkomen mee eens! Maar als je zo iets zegt ben je al snel niet goed genoeg voor je kindje en wordt op je geweten ingepraat, maar ik denk er precies zo over. Ik vermijd ook echt niet iedereen die met een sigaret loopt of loop panisch te doen omdat ze per ongeluk de rook in mijn gezicht blazen, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik nu aan mijn moeder vertel wat ik allemaal niet mag, dan kijkt ze me verbaasd aan en zegt: "Jemig, dat mijn kinderen dan allemaal gezond geboren zijn? Dat moet dan wel een wonder wezen, want ik at dat wel allemaal gewoon. Toen wist je dat niet."

13. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    op een andere site las ik het volgende:

Utrecht - 20 / 11 / 2005
    Bron: The Sunday Times

Een zwangere vrouw krijgt van haar arts vaak te horen dat het beter is niet te veel alcohol te drinken, om de baby niet te schaden.

Nu blijkt dat ook matig alcoholgebruik schadelijk is. Echografieën tonen zeer duidelijk aan hoe groot de impact is van alcohol op een foetus. Alcohol kan ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling van het kind.
    Op zwangerschapsecho`s wordt getoond dat zelfs één glas wijn gevolgen heeft.

Nadat de zwangere vrouw één glas heeft gedronken, vertoont de foetus tekenen van zeer ongewone hyperactiviteit, wat een gevolg is van het feit dat alcohol de vorming van het centrale zenuwstelsel vertraagt.

Wetenschappers aan de universiteit van Belfast onderzochten, onder leiding van professor Peter Hepper, bij 40 zwangere vrouwen de effecten van alcoholgebruik. De ene helft dronk geen alcohol, de andere helft dronk nu en dan toch een glaasje – één tot vier glazen per week.

Tijdens de eerste 18 weken van de zwangerschap ondergingen de vrouwen drie echografieën, daarna nog eens vier. Bij alle baby`s werden tijdens die eerste periode van 18 weken tekenen van hyperactiviteit waargenomen, iets dat `schrikreflex` wordt genoemd, die de foetus letterlijk in de baarmoeder doet opspringen als gevolg van bijvoorbeeld harde geluiden.

Bij de moeders die niks dronken verdween dat na 18 weken, wanneer het centrale zenuwstelsel volledig is gevormd. Foetussen van moeders die wel dronken bleven die schrikreflex echter tot en met het einde van de zwangerschap vertonen. Bovendien werd bevonden dat de baby`s van de moeders die alcohol dronken meer schrikreflexen vertoonden gedurende de eerste 18 weken van de zwangerschap.

Dit bracht Hepper en zijn medewerkers, zoals blijkt uit hun publicatie in de Journal of Physiology and Behaviour, tot de conclusie dat zelfs matig alcoholgebruik een ernstig effect heeft op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van een baby. Dit onderzoek leert, aldus Hepper, dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholgebruik tijdens de zwangerschap.
    Het onderzoek lijkt een bevestiging van Amerikaans onderzoek dat aantoont dat alcoholgebruik tijdens de zwangerschap een negatieve invloed heeft op het IQ van het kind en kan leiden tot hyperactiviteit en andere gedragsstoornissen.
    Hepper blijft de baby`s na hun geboorte volgen, om na te gaan of ze mentale of gedragsstoornissen ontwikkelen.

Politici in Groot-Brittannië pleiten nu voor een waarschuwing op alcoholflessen voor de gevaren van alcohol tijdens de zwangerschap.

Voor meer informatie
    STAP (Stichting Alcoholpreventie)
    Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

14. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    en ik lees eerlijk gezegd wel alle verpakkingen. Ik heb zoiets van ook al gaat het 1000x goed, het kan ook fout gaan....en ik ben alleen maar blij dat ze nu meer weten dan vroeger...en als ik ook op filet americain let kan ik net zo goed ook op de rest letten vind ik zelf...is maar voor 9 maandjes en filet americain wist mijn moeder vroeger ook niet en at ze toen wel gewoon, maar toch doe ik dat nu niet... net zoals andere dingen waarvan ik heb gelezen waarbij ik op moet passen...dan denk ik: ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en doe het gewoon niet!....

15. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik drink zo wie zo bijna nooit en nu al helemaal niet meer.

16. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    op een andere site las ik het volgende:

Utrecht - 20 / 11 / 2005
    Bron: The Sunday Times

Een zwangere vrouw krijgt van haar arts vaak te horen dat het beter is niet te veel alcohol te drinken, om de baby niet te schaden.

Nu blijkt dat ook matig alcoholgebruik schadelijk is. Echografieën tonen zeer duidelijk aan hoe groot de impact is van alcohol op een foetus. Alcohol kan ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling van het kind.
    Op zwangerschapsecho`s wordt getoond dat zelfs één glas wijn gevolgen heeft.

Nadat de zwangere vrouw één glas heeft gedronken, vertoont de foetus tekenen van zeer ongewone hyperactiviteit, wat een gevolg is van het feit dat alcohol de vorming van het centrale zenuwstelsel vertraagt.

Wetenschappers aan de universiteit van Belfast onderzochten, onder leiding van professor Peter Hepper, bij 40 zwangere vrouwen de effecten van alcoholgebruik. De ene helft dronk geen alcohol, de andere helft dronk nu en dan toch een glaasje – één tot vier glazen per week.

Tijdens de eerste 18 weken van de zwangerschap ondergingen de vrouwen drie echografieën, daarna nog eens vier. Bij alle baby`s werden tijdens die eerste periode van 18 weken tekenen van hyperactiviteit waargenomen, iets dat `schrikreflex` wordt genoemd, die de foetus letterlijk in de baarmoeder doet opspringen als gevolg van bijvoorbeeld harde geluiden.

Bij de moeders die niks dronken verdween dat na 18 weken, wanneer het centrale zenuwstelsel volledig is gevormd. Foetussen van moeders die wel dronken bleven die schrikreflex echter tot en met het einde van de zwangerschap vertonen. Bovendien werd bevonden dat de baby`s van de moeders die alcohol dronken meer schrikreflexen vertoonden gedurende de eerste 18 weken van de zwangerschap.

Dit bracht Hepper en zijn medewerkers, zoals blijkt uit hun publicatie in de Journal of Physiology and Behaviour, tot de conclusie dat zelfs matig alcoholgebruik een ernstig effect heeft op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van een baby. Dit onderzoek leert, aldus Hepper, dat er geen veilige ondergrens is voor alcoholgebruik tijdens de zwangerschap.
    Het onderzoek lijkt een bevestiging van Amerikaans onderzoek dat aantoont dat alcoholgebruik tijdens de zwangerschap een negatieve invloed heeft op het IQ van het kind en kan leiden tot hyperactiviteit en andere gedragsstoornissen.
    Hepper blijft de baby`s na hun geboorte volgen, om na te gaan of ze mentale of gedragsstoornissen ontwikkelen.

Politici in Groot-Brittannië pleiten nu voor een waarschuwing op alcoholflessen voor de gevaren van alcohol tijdens de zwangerschap.

Voor meer informatie
    STAP (Stichting Alcoholpreventie)
    Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

17. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    en ik lees eerlijk gezegd wel alle verpakkingen. Ik heb zoiets van ook al gaat het 1000x goed, het kan ook fout gaan....en ik ben alleen maar blij dat ze nu meer weten dan vroeger...en als ik ook op filet americain let kan ik net zo goed ook op de rest letten vind ik zelf...is maar voor 9 maandjes en filet americain wist mijn moeder vroeger ook niet en at ze toen wel gewoon, maar toch doe ik dat nu niet... net zoals andere dingen waarvan ik heb gelezen waarbij ik op moet passen...dan denk ik: ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en doe het gewoon niet!....

18. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik drink zo wie zo bijna nooit en nu al helemaal niet meer.

19. Nadje

Nadje Actief lid

7 okt 2005
    335
    0
    0
    "Nu blijkt dat ook matig alcoholgebruik schadelijk is. Echografieën tonen zeer duidelijk aan hoe groot de impact is van alcohol op een foetus. Alcohol kan ernstige gevolgen hebben voor de geestelijke ontwikkeling van het kind."

Ik vind dit een beetje overdreven, toen ik zwanger was van de eerste 3, werd mij juist door mijn VK verteld dat af en toe een glas bier goed was en blaas- en nierbekontsteking kan voorkomen ivm spoelende werking op je nieren en blaas. Dat heb ik ook gedaan en geloof me, geen van mijn kids heeft een psychische afwijking of leerachterstand oid!
    Ook werd altijd aangeraden om als je bortsvoeding wou geven, af en toe donker bier te drinken omdat dat borstvoeding zou stimuleren, mijn 3 kids zijn tussen de 16 en 9, zo zie je maar weer wat er steeds verandert in een paar jaar.
    Alleen al iedere keer als je baby er net is; bij de ene MOEST ik navelbandjes hebben, bij de 2e weer juist niet en bij de 3e weer wel! Dekentjes waren uit den boze ivm wiegendood en je moest echt een dekbedje hebben, nu is dat ineens weer andersom. Wordt je toch helemaal tureluurs van, ik doe gewoon wat ik denk dat goed is en hou me niet meer bezig met al die regeltjes die per jaar wijzigen omdat het dan toch weer niet goed blijkt te zijn. :D

20. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    tjah...en toch drink ik gewoon niet...zijn maar 9 maanden en tis niet nodig vind ik zelf. En ookal gaat het bij een merendeel goed, het idee dat het dus ook mis kan gaan, zegt mij voldoende...dus voor mij geen drank...

Deel Deze Pagina