Ik weet natuurlijk heel goed dat alcohol tijdens de zwangerschap uit den boze is. Maar ik ben er pas gisteren zondag 9 december achtergekomen dat ik zwanger ben. Ik heb vrijdagavond 7 december nog 4 biertjes en twee wijntjes gedronken. De eerste dag van mijn laatste menstruatie was 11 november. Ik maak me nu heel erg druk of dit ernstige gevolgen heeft. Ik baal er zo van. Ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.... Groetjes, Ida
Ja zoals je zelf al aangaf is het natuurlijk niet goed. of het gevolgen heeft voor jou zwangerschap? Als ik jou was zou ik gewoon de verloskundige bellen en dit uitleggen, misschien kunnen hun jou verder helpen met je vragen. Hopelijk valt het allemaal mee en kun je vanaf nu lekker genieten (zonder alcohol ) van je zwangerschap!
Mijn verloskundige zegt altijd: Gebeurd is gebeurd, ga ervan uit dat het goed gegaan is, en zorg dat het niet meer gebeurd. Dat is ook wat ik hier vaak van de vk's hoor.
Met alcohol en zwangerschap is het advies 'helemaal niet drinken', dit omdat ze niet weten wat de ondergrens is. Ze weten dus niet wanneer het schadelijk wordt ... In de eerste 5 of 6 weken (weet niet meer precies) is er geen bloedband tussen moeder en kindje en dus geen schade. Volgens mij zit je nog net in de veilige zone ... Het zal dus wel meevallen! Gewoon genieten van je zwangerschap!
Hier nog 1 hoor Ida. Heb ook lekker wat wijntjes gehad vorige week zondag, was met buikkrampen in de veronderstelling dat ik ongesteld werd. De donderdag erna (6 dec) positief getest, en volgens de berekening toen 4 wk en 4 dg zwanger. Natuurlijk geen alcohol meer! De reden dat alcohol wordt ontraden is omdat men een verband tussen alcohol en schadelijke gevolgen niet keihard kan aantonen, en tegelijkertijd het NIET bestaan van een verband NIET kan bewijzen.... en dus gaan ze uit van het ergste: er is WEL een verband (beetje krom, maar er wordt het zekere voor het onzekere genomen). Als je wat zoekt op internet vind je ook dat in Nederland het advies heel streng is vergeleken met andere landen. Ik zeg niet dat alcohol gebruik niet schadelijk is, maar laat je ook niet gek maken hoor. Straks zitten we al te stressen als we sigarettenrook ruiken op 100m afstand. Gezond leven nu, niet roken, niet drinken natuurlijk, en vooral genieten. Stress is ook niet goed! D.
ik kwam bij mijn vorig zwangerschap erachter toen ik al 8 weken was dus met 7 weken had ik een verjaardag en heb toen ook aardig wat op en heb toch een gezonde dochter op de wereld gezet voor een keer is het niet zo erg zolang je het maar niet elke dag doet
Hoi, Je kunt er nu weinig meer aan doen. Gewoon hopen dat het goed is gegaan en genieten verder enneh zo gezond mogelijk leven nu! Succes!
ik heb toen ik 4 weken zwanger was 12 biertjes op(!) ik wist het toen nog niet en ik was jarig het was een groot feest!en mijn zoon is kerngezond!
Is niet helemaal waar wat je zegt, alcohol en schadelijke gevolgen zijn aangetoond, maar ze kunnen geen ondergrens geven: of dat dus bijvoorbeeld al het geval is na één biertje per week, of pas na twee of drie of.... Overigens daalt de hartslag van je kleine na één biertje, evenals het aantal bewegingen. Ook best beangstigend vind ik. Maar wat er al gebeurd is, is gebeurd. Geen zorgen maken, gewoon genieten, en niet meer drinken
He dames, Ik sluit me aan bij de andere dames Gebeurd is gebeurd! Ik ben ook pas gestopt met drinken (klinkt alsof ik een alcoholist ben hahaha) toen ik een positieve test had. Ga er vanuit dat het goed zit. Waar ik persoonlijk wel van schrok, is dat ik via de vragen van hallowereld.nl als antwoord kreeg dat 1 glas alcohol de hartactiviteiten van je kindje even stopzet! Dat wist ik niet! Je hoort wel eens mensen in je omgeving zeggen "Ach, 1 glaasje kan geen kwaad joh". Nou volgens het Ministerie van Jeugd en Gezin dus wel! Gelukkig heb ik verder geen alcohol meer gedronken sinds ik zwanger ben want hier schrik ik wel van.
ik heb met oud en nieuw en kerst vorig jaar heel wat sterke drank op en was echt lader zat. de 13e teste ik positief en dat terwijl ik het zwanger worden even op zij had geschoven. alicia is kern gezond en heb na de positieve test geen druppel meer gedronken natuurlijk. het is bewezen dat alcohol het hartje van je baby kan stoppen maar vaak komt het daarna weer op gang. hierdoor hebben kindjes van moeders die regelmatig drinken vaak gedragsproblemen of een licht of zware hersenbeschadiging dat zich kan uiten in concentratieproblemen enz. ze kunnen niet aantonen of dit al gebeurd na af entoe een glaasje of heel veel drinken maar beter is dus zodra je weet zwanger te zijn niet meer te drinken. dat het hartje kan stoppen komt doordat de niertjes die normaal de alcohol omzetten nog niet ontwikkeld zijn en dus een flinke klap voor het hartje Bij Zwangerschap kun je meer vinden over alcohol tijdens de zwangerschap en de gevolgen ervan.
Je nu druk lopen maken over iets waaraan niets meer te doen is is slechter voor je baby dan die paar glaasjes hoor en inderdaad, de eerste tijd is er nog geen bloedband dus niet meer doen en niet teveel tobben hoor! Succes
zoals al gezegd het is al gebeurd dus er is helaas niks meer aan te doen. Maar je er niet te druk om, ik kwam er ook pas na een aantal weken achter dat ik zwanger was van de 1ste en ik was toen in Turkije lekker aan het feesten en me dochter heeft er niks aan over gehouden.
Zat nog es de bijsluiter te lezen van het multi-vit preparaat voor zwangere vrouwen dat ik slik. Het is afkomstig uit UK (ik woon niet in NL, ook niet in UK trouwens...). De bijsluiter komt naast info over de capsules ook met algemene aanbevelingen voor een gezonde zwangerschap: "don't take more than 8 unit of alcohol a week, and not all at once" Zo zie je maar hoe de "regels" kunnen verschillen. Verwarrend hoor. Mijn motto: Gebruik je gezonde verstand en laat je niet al te ongerust maken. (Ter info: ik drink geen druppel meer hoor, vind het gewoon "niet passen" bij een zwangerschap. ik drink pas weer als mn kleintje niet hoeft mee te drinken) D.
Ja, je hoort verschillende dingen. Als ik een glas wijn afsla (ik sta er dan al van versteld dat die mij wordt aangeboden), zijn er veel mensen die zeggen 'he, ze zeggen zelf dat het gezond is'. Terwijl ik ook redeneer; te veel is slecht. Ze weten niet vanaf wanneer 'te veel' is, dus... beter geen. Maar gedane zaken nemen geen keer. De meesten van ons zullen wel nog iets gedronken hebben toen ze al zwanger waren, juist omdat je het nog niet wist. Het is gebeurd, en je kunt er niets aan doen. Het zal wel in orde zijn
Ik zou mij er niet te druk om maken, het is voorbij. Weliswaar bij sterke drank zoals whisky of cognac had ik me meer zorgen gemaakt. Het is misschien geen goed voorbeeld maar mijn mama dronk gedurende haar 5 zwangerschappen elke dag gewoon een glaasje rode wijn bij de maaltijd en we zijn alle 5 gezond hoor, dus het is maar hoe je 't zelf bekijkt. Om even verder te gaan, toen werd er ook nog geen aandacht besteed aan toxoplasmose, en listeria en al die andere aandoeningen. Tegenwoordig zijn we een beetje té bezorgd.
Hallo dames, Ik heb een kindje in de klas met FAS Foetaal Alcohol Syndroom. Een patroon van lichamelijke en neurologische beschadigingen ontstaan door prenataal alcohol gebruik. Zoals al eerder is aangegeven hier is er geen ondergrens bekent over alcohol gebruik. Ook is er geen ondergrens bekent voor het oplopen van FAS. Er zijn al gevallen bekent waarbij de moeder "slechts" 1 alcoholisch drankje per week dronk. Ik had hier nooit eerder van gehoord maar ben er meer over gaan lezen dit ook omdat een kindje met FAS in de klas om een speciale aanpak vraagt. Ik kan maar één advies geven, drink geen druppel alcohol, ook al wordt het als niet zo heel erg gezien, de gevolgen die het kan hebben zijn te ernstig!
Zal wel een heel groot drankje geweest zijn dan. Maar goed, zou het liever ook niet toegeven als ik willens en wetens mijn kind voor de rest van zijn leven ongelukkig zou hebben gemaakt omdat ik zo nodig moest -zuipen-.
Ik stop pas subiet met alcohol als ik een positieve test heb. Ik heb bij mijn zwangerschap het weekend voor ik positief testte ook nog een paar glazen wijn op bij een etentje. En nu ik zwanger probeer te worden van de tweede drink ik ook af en toe een wijntje hoor. Wie weet duurt het maanden voor ik zwanger ben en zou ik dan al die maanden niet mogen drinken. Dat vind ik niet nodig. Pim
Mijn stiefzus had ook veel gedronken en gefeest terwijl ze al 3 maanden zo ver van prachtige tweeling terwijl ze NOG niet wist, ze heeft 2 prachtige dochtertjes ter wereld gebracht, ze was natuurlijk bezorgd maar gelukkig gezonde kindjes!