Ik denk dat je het antwoord op die vraag zelf ook wel weet, het is absoluut niet goed voor je kindje, maar zoals je zelf al aangeeft was het een foutje, en die gebeuren nou eenmaal. Je kunt het niet meer terugdraaien. Gewoon goed aan denken dat je dus echt geen alcohol mag drinken, vooral in het begin (en natuurlijk de rest van de zwangerschap) is dit heel belangrijk, alles wordt nu 'aangelegd', en alcohol is echt puur vergif voor je kindje. Probeer je er niet teveel druk om te maken, het is al gebeurd en je kunt er niets meer aan doen.
Ja het kan kwaad dat je alcohol hebt gedronken. Ik schrijf dit niet om jou een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend gevoel te geven, wel om eventuele meelezers die denken dat ze dus ook wel een glaasje kunnen gaan drinken te waarschuwen. Zelfs de kleinste hoeveelheid KAN schade aanbrengen aan een ongeboren kindje. En nu? Nu beter nadenken voordat je weer zin in wijn hebt. De kans bestaat dat je kindje er niets aan over houd, maar de kans bestaat ook dat je kindje er wel wat aan over houd. Er is geen onderzoek dat je kunt doen om het nu te checken. Het is afwachten wat de toekomst je zal brengen. Gelukkig is de kans wel klein dat er wat aan overgehouden wordt, maar de kans bestaat dus wel. Voor meer informatie: FAS stichting - Home FAS stichting - Home
Ik zou me niet te druk maken...... Mijn moeder dronk op doktersadvies elke dag een glas rode wijn in de zwangerschap en dat heeft 3 keer tot geen problemen geleid. Wil niet zeggen dat het bevorderlijk is oid..... Maar toch De hoeveelheid alcohol die binnenkrijgt is verwaarloosbaar. Ik snap trouwens ook heel goed dat je vergeet zwanger te zijn! Je vk gebeld? Ze zal je vast geruststellen!
Ik denk, dat als je je er nu heel erg druk om gaat maken, dit meer kwaad kan dan dat halve glaasje wijn. Gewoon niet meer doen En dat vergeten is herkenbaar hoor, ook als je al 10 weken zwanger bent kan het nog zo onwerkelijk zijn! En vergeetachtigheid is echt een zwangerschapskwaaltje
Ik snap dat je het even vergeten bent, want dat heb ik ook regelmatig. Denk er ook niet 24/7 aan. Ik droomde laatst dat ik een sigaret op stak en halverwege dacht: f.uck ik ben zwanger! en werd in paniek en met schuldgevoel wakker. Ik denk dat een kwart/half glas echt niet zo heel veel kwaad kan! Dat alcohol de laatste jaren pas ontraden wordt, omdat af en toe een glaasje, wat voorheen werd gezegd geen kwaad te kunnen, nogal een ruim begrip is. Voor de 1 is dat 1 glas in de maand en de ander 1 per dag en laten we daar duidelijk zijn: dat is zeker niet goed. Dus dan maar zeggen helemaal geen alcohol is beter. Maar "onze" moeders rookte tijdens de zwangerschap, dronken alcohol en aten gewoon biefstuk en wij zijn ook geboren en groot geworden. Daarmee wil ik het niet verheerlijken of aanmoedigen, de medische wetenschap is immers zo ver gevorderd om te weten dat die dingen echt niet goed zijn voor de baby. Merk wel dat er heel wat is veranderd qua adviezen ook als de baby eenmaal geboren is, maar dat is een ander verhaal.
Het is zoals het is.. niet meer druk maken en niet meer doen Het vergeten herken ik wel, sta ook regelmatig nog met filet americain in mn handen in de supermarkt en dan weer terugleggen met ohja.....
Oh dat vergeten ken ik wel! Ik was ongeveer 37/38 weken zwanger, dus het was goed merkbaar voor mezelf. Mijn man vroeg me toen of ik een biertje wilde (hij vroeg het om me te plagen) en ik wilde bijna ja lekker tegen hem zeggen. Ergens in mijn hoofd ging wel de gedachte dat er toch een reden was waarom ik het de laatste tijd niet mocht hebben?? Ik was het gewoon voor en paar seconde compleet vergeten. Hormonen noemen we dat toch? 😉☺️ Succes met de zwangerschap!
Als je fruit eet wat overrijp is krijg je ook alcohol binnen. Ik vind dat de laatste jaren erg overdreven wordt gedaan. Begrijp me niet verkeerd, ik drink nu echt geen alcohol. Zoals al eerder in het topic werd aangegeven, matigheid betekent bij de een wat anders dan voor de ander en daarom zegt men nu, zelfs een slokje kan al kwaad. Wat zegt jouw eigen verloskundige? Mijn gyn heeft tijdens mijn vorige zwangerschap gezegd dat een kind echt niet gelijk wat overhoudt aan een keer een glaasJE wijn. Ik had toen namelijk per ongeluk een slokje uit het glas van mijn man gedronken.
Nou zou mij ook kunnen gebeuren hoor.. Zeker zo vroeg.. Je voelt nog niks bewegen en ik moet soms echt even denken ohja ik ben zwanger! Ik zat in het hele begin ook doodleuk kaasfondue te eten.. Zit ook alcohol in.. Niet aan gedacht.. Of het kwaad kan weet ik niet... Denk het niet hoor die paar slokjes..
Nee joh. Is niet schadelijk. Geen alcohol is natuurlijk beter maar in landen als Frankrijk adviseren ze zelf een glas wijn per week tijdens de zwangerschap. In Italië werd ik me een partij vreemd aangekeken toen ik zei dat ik geen wijn dronk ivm mijn zwangerschap. De ober was zelfs beledigd. Niet te druk over maken en vanaf nu niet meer doen. 😊
Haha, ik was 36 weken ofzo, tonnetje rond.. Bloemetje gehaald en tijdens het afrekenen vroeg de dame heel geïnteresseerd: hoe lang moet je nog.? Hij viel niet bij me.. Ik heb die vrouw echt heel verbaasd aangekeken en reageerde niet.. Waarop ik haar gezicht zag betrekken, want ze was waarschijnlijk bang dat ze een ontzettende blunder had gemaakt.. Na een paar minuten had ik het pas in de gaten.. ow ja.. ik ben zwanger.!! OT Ts, maak je niet te druk hoor.! Dat halve glaasje zal weinig kwaad kunnen.
Ik vergeet ook wel eens dat ik zwanger ben, nu 34 weken. Als ik bijvoorbeeld uit bed moet komen en niet snap waarom het niet zo soepel gaat. Of als ik de deur langs mijn buik schraap omdat ik vergeet dat er een baby in zit. Dus Nee niet zo gek als je het vergeet. En ik heb ook nog een moeilijke zwangerschap met veel pijn dus dan zou je het eigenlijk niet kunnen vergeten. Maar het kan schadelijk zijn maar het is nu gebeurd. Kan je niets meer aan veranderen dus niet druk maken en vanaf nu echt laten staan.
Ik kan me niet voorstellen dat je vergeet dat je zwanger bent, maar dat terzijde. Ik denk niet dat het veel kwaad kan! Het is maar een heel klein beetje wat je hebt gedronken. Zou er in het vervolg alleen wel goed opletten!
Zo, ik lees behoorlijk wat reacties dat mensen nog wel eens vergeten dat ze zwanger zijn. Ik kan me dat echt niet voorstellen gewoon!
Kan me het ook niet voorstellen dat je vergeet dat je zwanger bent. Misschien komt dat wel door het lange traject om zwanger te raken. Overigens las ik ergens dat 7 jaar gelede nog niet bekend was dat je in je zwangerschap beter helemaal geen alcohol mocht drinken. Dat is echt niet waar, mijn oudste is 7 en toen ik van hem zwanger was, was dat al lang bekend. Om nu elkaar verwijten te gaan maken, dat lost niets op. Wat gebeurt is, is gebeurt. 1 glas zal vast niet veel kwaad kunnen. Natuurlijk doe je dat nu niet meer. Daarnaast zullen we meer mensen onbewust iets verkeerds doen in de zwangerschap. Dingen waarvan je niet wist dat het schadelijk kon zijn of niet. Ik bijv, heb niet gedronken, gerookt, me aan de voedingsvoorschriften gehouden, visolie, foliumzuur keurig geslikt, maar toch vele weken Max dosis weeenremmers gebruikt om de kleine binnen te houden. Hij werd echter ziek geboren, schuld van de remmers of niet, we zullen het nooit weten en toch voel ik me soms schuldig.
Helaas helemaal waar, FAS kan inderdaad al bij kleine hoeveelheid optreden . En nee niet iedereen die slok drank neemt krijgt kindje met FAS. Bron: FAS stichting - Home Zelf ben ik mijn zwangerschap nog niet vergeten en de "mist " nog niet ingegaan. Maar hey, kan gebeuren maak je niet druk. Het is kleine kans dat het gevolgen heeft. Gewoon volgende keer wel aan denken. (dat komt vast goed) Fijne zwangerschap
Ik was degene die dat zei over die 7 jaar, en je hebt gelijk, want ik heb het opgezocht. Het is echter niet zo dat het toen al lang bekend was, het advies stamt uit 2005, dus een paar jaar eerder. Dat verklaart dan misschien waarom ik lijsten (waarschijnlijk van de vk praktijk) heb gezien waarin dit niet zo expliciet stond. Zoals gezegd, deze zwangerschap drink ik absoluut niet. Gelukkig is het die zwangerschap ook beperkt gebleven tot een paar keer een half glas, de kans dat dat kwaad kan is maar heel miniem, maar die is er wel en mijn zoon heeft een beperking, maar daarvan (autisme) is dan weer bekend dat stress tijdens de zwangerschap veel meer kwaad kan, en daar voel ik me dan schuldiger over, terwijl dat juist lastig is te voorkomen (ook deze zwangerschap is dat moeilijk, want probeer stress maar eens te vermijden als je kind een zware beperking heeft...).
Dat is waar, heb zelf dus een ziek kind. Mijn jongste is geboren met chronisch nierfalen. Mijn zwangerschappen waren ook niet verlopen zoals gewenst. Beide keren met 24 weken al ontsluiting, uitpuilende vliezen en dus opname, bij de tweede al verkorting van cervix met 18 weken, dus echt heel spannend geweest. Zulke stress kun je idd niet vermijden. Daarom des te belangrijker om je verder zo gezond mogelijk te leven en uit handen te geven wat kan. Succes.
Dat vergeten vind ik niet zo raar hoor. Ik vergeet het ook wel eens in een korte flits. En word er dan aan herinnert omdat ik moet bukken ed. Ik ben dan zo bezig met andere dingen. Ik heb niet de hele dag te tijd om over m'n buik te aaien. Dus dan vergeet ik het gewoon echt. En nog steeds.. zelfs met toeter. Ts ik denk dat schadelijker is dat je je druk maakt om dat halve glaasje wijn dan dat je het halve glaasje hebt gedronken. Dus ik zou nu maar lekker gaan genieten en proberen het een beetje los te laten.
O, daar moest ik ook goed over nadenken hoor! Niet dat je perse vergeet dat je zwanger bent, maar puur omdat je het zo gewend bent alles te kunnen eten en drinken! Ik heb ook met zalmtoastjes in mijn handen gestaan of wijn dat ik er net op tijd achter kwam! Zeker als je ergens gezellig bent en iedereen klets op je in en je denkt er verder niet bij na! Op mijn werk (Kraamzorg) at ik ook een keer een broodje met salami. Toen moest de kraamvader mij er op wijzen dat ik toch zwanger ben en dat dan toch niet mag? Oeps! Gelukkig had hij net de negen maanden met zijn vrouw achter de rug en zat alles er nog vers in bij hem, haha! Wees gerust, je went er aan haha! Ik denk dat ik me heel erg raar ga voelen als ik straks ineens weer een broodje zalm kan eten na de bevalling omdat ik het nu zo gewend ben niet te mogen. Ik zou me niet al te druk maken om je kleintje. Het is nu niet meer terug te draaien! En het is niet dat je bewust je hele zwangerschap gedronken of gerookt hebt. En geloof me, dat kwam ik ook nog vaak zag tegen in mijn werk! Gelukkig altijd wel gezonde kindjes, maar zeker bij rokers zag de placenta er echt niet zo gezond uit! Gewoon proberen goed op te letten en dan wend het vanzelf! Geniet va het kleine wondertje in je buik