Gebroken nachten, overdag tekort?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Maria76, Mar 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maria76

Maria76 Lid

Jun 21, 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Een maand geleden heb ik je advies gevraagd over borst weigeren toen mijn zoontje ziek was. Inmiddels krijgt hij weer volledig borstvoeding. Hij is over een paar dagen 5 maanden en slaapt sinds een week of 5 's nachts erg slecht. Hij komt minimaal 5 keer voor een voeding. Overdag voed ik hem minimaal om de 3 a 4 uur en drinkt hij maximaal 10 minuten per keer. Ik werk drie dagen en kolf dan per borst nooit meer dan 90 ml. Vaak veel minder. ( Dit in tegenstelling tot bij zijn zus waar ik met gemak 180 per borst kolfde). Nu krijgt hij op de dagen dat ik werk 3 flessen van max. 110. Hij geeft niet aan ontevreden ermee te zijn. Laatst is het kolven niet goed gegaan. Hij heeft kunstvoeding meegekregen vandaag en dronk zo 180 ml weg. (Aanbevolen hoeveelheid bij zijn gewicht.) Kan het dat ik niet genoeg produceer en hij daarom s nachts honger houdt? Hij groeit meer dan goed dus het lijkt niet dat hij te kort komt. Als ik hem nu flesvoeding overdag zou geven welke hoeveelheden moet ik dan aanhouden? Kan ik daarnaast onbeperkt borstvoeding blijven geven? Ik weet namelijk niet meer waar ik goed aan doe.
    Bedankt alvast voor je antwoord.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hier kunnen een paar dingen aan de hand zijn:
    - je kindje drinkt overdag minder en compenseert dit 's nachts.
    - je kindje houdt met de nachtvoedingen je evenwicht in productie in balans
    - het is een fase en zal weer voorbij gaan

Natuurlijk hoop je dat het het laatste is, en het zal uiteindelijk ook voorbij gaan. Laten we kijken naar hoe het met je kindje gaat: hij drinkt meerdere keren per dag, kan in 10 min. zijn voeding effectief tot zich nemen en laat niet zien dat hij er ontevreden mee is. Groei gaat goed, hij ontwikkelt zich. Niets aan de hand aan die kant dus.

Je kolft met moeite voldoende bij elkaar. Je kindje accepteert dat en is niet ontevreden.

Ik denk dat je kindje in de nacht bij regelt. Hij neemt zijn voedingen op momenten dat je beschikbaar bent en vaart daar wel bij. Zover zie ik geen reden om over te gaan op andere voeding.
    Wanneer je kunstvoeding mee wil geven naar het dagverblijf kan dat natuurlijk altijd. Je moet je afvragen of je dit mee wilt geven zodat je niet meer hoeft te kolven. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je evenwicht verstoord wordt: wanneer je een borstvoeding overdag vervangt door een kunstvoeding zal je lichaam ook minder voeding aan maken. Dat is een keuze. Maar gezien het feit dat je kindje dit in de nacht bij tankt, ben je dan eigenlijk geen voeding aan het vervangen maar aan het verplaatsen....
    Denk er eens over na en kijk dan wat je wilt proberen. En kijk kritisch naar je kolf, momenten en hoe je kolft, mogelijk zit hier nog ruimte tot winst?

Ik hoor wel waar je verder mee wilt, dan kan ik je gericht helpen.
    Goed weekend!

3. Maria76

Maria76 Lid

Jun 21, 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wil in ieder geval overdag blijven kolven tot hij 6 maanden is, dus nog een maand. Aangezien ik te weinig kolf om hem overdag meer te laten drinken had ik bedacht om 2 flessen van 150 ml naar het kdv mee te geven. Dat red ik wel met kolven. En 1 fles kunstvoeding van 150 ml. Dit heb ik donderdag gedaan. Hij dronk alle flesjes netjes op. Vervolgens heeft hij nog om 19.00 23.30 02.30 en 6.30 gedronken aan de borst. Tussendoor wel af en toe een aai over z n bol gegeven. Op zich dus best netjes.
    Vrijdag was hij de hele dag bij mij en heeft op verzoek gedronken overdag variƫrend om de 2.5 a 3 uur. Helaas nam hij vannacht geen genoegen met een aai over zn bol en wilde drinken.
    Nu heb ik dan ook de volgende vragen:
    - Hoeveel ml flesvoeding met hoeveel schepjes kan ik hem het beste geven naast de 2 flessen borstvoeding?
    - Is mijn productie overdag te weinig aangezien hij na een dag met mij toch ook de hele nacht voor drinken is gekomen?
    - Als mn productie te weinig is kan ik hem dan overdag of voor het naar bed gaan toch een flesje kunstvoeding geven? Zo ja, hoeveel dan?
    - Het is een groot en heel stevig mannetje. Kan hij door de nachtvoeding toch juist niet te veel binnen krijgen?

Weer een hele hoop vragen....

Bedankt alvast!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ik denk inderdaad dat je lichaam in de nacht probeert op te vangen wat je overdag niet geeft. Dus wanneer je overdag een flesje geeft zal je lichaam dat interpreteren als 'er hoeft geen voeding gemaakt', wat leidt tot minder aanmaak van melk. Wanneer je dus het te weinig kolven wil omkeren, is de oplossing: ergens extra vragen. Kolf je in schema of in 1 keer? Wanneer je in schema kolft, kom je mogelijk tot hogere opbrengst na een dag of 3, 4. Dan houdt je ook makkelijker je productie in stand zolang je dat nog wil (tot 6 maanden). Doe je dat niet, dan zal je lichaam mogelijk nog verder afbouwen, en je kindje zal dat willen inhalen in de nacht (tenzij je dus flesjes kunstvoeding aanbiedt en het daar zijn calorische behoeften uit haalt)

Borstvoeding (ook 's nachts) is niet gauw te veel, juist omdat het makkelijker opneemt en verteert en dus eerder uit het systeem is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken of je kindje er 'te zwaar' van wordt.

Los van calorische behoeften, kan je kindje in de nacht behoefte hebben aan dicht bij mama zijn. Wanneer je dit geen probleem vindt, geef hier dan gerust aan toe.

Wanneer je daadwerkelijk een voeding vervangt, dan houd je de normale hoeveelheden aan. (vraag ook op consultatiebureau) wil je je borstvoeding nog een kans geven, dan zou ik juist niet vervangen met een kunstvoeding, want dan houd je dat je niet voldoende hebt in stand. In dat geval kun je beter vaker, kort kolven, kolven in stapjes (schema) en inhalen wanneer je er bent (regelen)

Schema: start met korte massage (30 seconde is al voldoende) kolf 7 min. (dubbelzijdig. Wanneer je enkelzijdig kolft doe je eerst de ene borst 7 min, dan de andere) Dan weer korte massage: weer kolven: nu beide borsten gedurende 5 min. Wissel nog eens af met massage en dan nog eens 3-5 min. kolven. Wanneer je daarna met de hand nog eens stimuleert kan het zijn dat je zomaar 30-40 cc extra uit je borst kunt halen (dus na wat je kolfde met apparaat) dit kan net het verschil geven!

Een andere optie is het zogenaamde 'powerkolven': gedurende een uur: 10 min. kolven, 10 min. pauze, 10 min. kolven, etc. Tot het uur vol is. Dit is natuurlijk het handigst wanneer je thuis bent :)

Veel succes!

Share This Page