Ben gewoon even benieuwd naar ervaringen van mensen die onverklaarbaar verminderd vruchtbaar waren en uiteindelijk toch zwanger zijn geraakt via IVF. Of juist niet. Ik heb soms het idee dat ik bij voorbaat al kansloos ben omdat er niet echt een probleem gevonden is en dus niet gericht behandeld kan worden. Of omdat de technieken gewoon nog niet zo ver zijn. Al die jaren ben ik nooit zwanger geworden ... IUI heeft niets voor mij gedaan. Wat kan IVF dan nog brengen waardoor het wel zal lukken??
Natuurlijk zijn er nog wel mogelijkheden en kan IVF/ICSI meerwaarde hebben. Wat er aan de hand zou kunnen zijn, is dat er bijvoorbeeld geen bevruchting optreedt. Blijkbaar moet er een match zijn tussen jouw eicel en zijn zaadcellen. Is die er niet, dan treedt er geen bevruchting op. Of misschien is het schilletje van je eicel net te taai om er doorheen te komen of de zaadcellen zijn te zwak om naar binnen te zwemmen. Dat er geen bevruchting optreedt, komt pas aan het licht als je IVF doet. Is dat het geval, dan kun je dat misschien omzeilen door ICSI te doen. Het kan dus zijn dat alles er op het eerste gezicht goed uitziet en dat je daarom nu onverklaarbaar onvruchtbaar bent, maar dat dat straks kan veranderen in een verklaarbaar probleem wat wel degelijk te beinvloeden is. Hier tien keer IUI gedaan, drie vroege miskramen gehad. Hier dan wel twee duidelijke oorzaken van het niet zwanger worden: Ik heb PCOS en de zaadkwaliteit is verminderd. Na de eerste IVF bleek er ook nog eens geen bevruchting op te treden. Overgestapt op ICSI, daar hadden we wel bevruchting mee. Twee embryo's teruggeplaatst en meteen zwanger. Het resultaat ligt boven te slapen en is bijna zes jaar oud. De eerste ICSI voor een tweede kindje was weer meteen raak, maar dat is helaas met 11 weken in een missed abortion geeindigd. Dus hoop & moed houden! ps Wij hebben de IVF en ICSI deels in het UMCG gedaan, waar jij ook onder behandeling bent.
Hoi Katja, ik heb hetzelfde gevoel gehad. Bij ons was ook altijd alles helemaal goed! Wel bij de eerste iui wat wisselend zaad, maar dat werden er later gewoon vele miljoenen na opwerking... Bij ons was het probleem dat de zaadjes niet hechten aan de eitjes, waardoor weten we niet, maar ze komen dus niet eens bij elkaar in de buurt, daarom kon er ook nooit een bevruchting zijn! Ik heb de eerste IVF uiteindelijk 13 goede eicellen gehad en 1 dubieus waarschijnlijk uit zichzelf tot 5 cellen gedeeld... Dus 0 bevruchtingen, maar wel een voor de zekerheid terugplaatsing. Dit is echter niks geworden natuurlijk. Nu met ICSI hadden we 8 eicellen, 6 bevrucht en 5 goed doorgebeld en k ben nu zwanger van de eerste terugplaatsing! Als ik jou was zou ik er op aandringen dan ze 50 procent ICSi en 50 procent IVF doen. Ik heb dat ook geprobeerd en ze wilden dat NIET doen, met als gevolg 0 bevruchtingen en 1 IVF voor niks! Later zeiden ze dat het misschien wel had gekund 50/50, bullshit, ik heb het tig keer gevraagd, maarja, wie niet waagt wie niet wint. Ik loop in het VU. Hier staan de cijfers per indicatie. 29 procent van de mensen die IVF doen zijn onverklaard. Je hebt per cyclus 34 procent kans op een doorgaande zwangerschap, dat is dus met cryo's. Ik vond dat niet super hoog, maar ik bedacht me dat in deze groep waarschijnlijk heel veel mensen zitten van 39, 40 jaar, want de kans is groot dat ze of geen POF hebben maar wel in de categorie onverklaard zitten... Ik ben wel een stukje jonger dan jij, maar jij valt nog niet onder de groep 'oudere' vrouwen denk ik? Ik stuur je een linkse van het VU. Ik heb ook gehoord van iemand bij wie de eileiders lui waren, ik hoopte dat dat bij ons het probleem zou zijn . Als het in de bevruchting zit, kunnen ze zoveel doen, bij elke stap die mis kan gaan kunnen ze iets inzetten, zeker in Gent! Succes! Wanneer begin je? Zwangerschapsresultaten 2012 - VUmc
Ik kan je nog niet helpen met een succes verhaal, maar hier ook onverklaard verminderd vruchtbaar. Ik ben twee keer spontaan zwanger geweest (dat we weten) en ook twee keer een miskraam gehad en dat is 3,5 jaar tijd. Ik ben wel draagster van een translocatie, maar dat zou het zwanger worden niet moeten bemoeilijken. Wij zijn nu aangemeld in het AZM in Maastricht voor PGD-IVF. We hebben de intake 14 januari. Ondertussen hebben we 2 januari ook een Intake in een ander ziekenhuis voor een second opinion omdat het ziekenhuis waar wij liepen ons niet verder wil helpen omdat onze kans nog 60% is. Wij gaan dus misschien eerst IUI doen, en ondertussen worden de testen voor PGD klaargemaakt in het andere ziekenhuis. Ik wil je heel veel succes wensen, er kan idd heel iets anders aan de hand zijn waar ze nu nog niet naar kunnen kijken. Ik hoop voor ons beide dat 2014 ons jaar word
Hier ook jaren de stempel "onverklaarbaar verminderd vruchtbaar" gehad. 2x weer naar huis gestuurd omdat we volgens de statistieken spontaan meer kans hadden op een zwangerschap dan met hulp. Na ruim 2 jaar begonnen met IVF in eigen cyclus (studie). 1x vroegtijdige eisprong, 1x geen bevruchting, 1x geen goede deling en 3x terugplaatsing zonder zwangerschap. Daarna volledige IVF. 1e x geen bevruchtingen. Pech volgens het ziekenhuis. 2e poging werd ICSI. TP van 2 matige embryo's. Positieve test, maar HCG te laag. Geen cryo's. 3e poging ICSI TP van 2 embryo's, maar geen zwangerschap en geen cryo's. En dan zijn zomaar je pogingen op! Nog steeds geen zwangerschap en geen verklaring. Voor onze eigen betaalde poging stap gezet richting Dusseldorf. Daar bleek ik een te laag AMH te hebben, waardoor een matige eicelkwaliteit. Ws oorzaak van de slechte bevruchtingen en geen doorgaande zwangerschap. Aan de DHEA tabletten gegaan ter voorbereiding op volgende ICSI poging. Maar tijdens het wachten op die poging ben ik spontaan zwanger geraakt en gebleven! IVF kan jullie zeker wel kansen bieden, als het bereiken van de eicel bijvoorbeeld het probleem zou zijn. Helaas kom je er alleen achter door te proberen. Ik hoop voor jullie dat de eerste IVF raak zal zijn. Succes!
Hier onverklaarbaar; alle testen normaal. Hormoonpompje heeft gewerkt. Clomid, puregon en menopur niet.
Ze zeggen dat het bij ons ook onverklaarbaar is. Ik heb eisprongen en vriend heeft wel wat weinig zaad maar nog teveel voor IVF. Ik weet wat dat onverklaarbare is: het ziek zijn van mij Eigenlijk geloof ik dus niet in onverklaarbaar,er is altijd wel íets waardoor het niet lukt denk ik! zoals bij Doortje hierboven dus. nog gefeliciteerd meid en jij ook nepthys.
Een collega heeft een dochter via de natuurlijke weg. Zij wilde nog een kindje, 3 jaar bezig geweest. Artsen konden niet vinden waarom het niet lukt. 9 x IUI mislukt. 1 x IVF en direct zwanger! Succes
Hier een succesverhaal Wij kregen ook de diagnose: onverklaarbaar verminderd vruchtbaar. Man had superzaad, ik had goed doorgankelijke eileiders en mijn baarmoeder zag er prima uit. Ook groeiden mijn eitjes goed.... Kortom: wij hadden gewoon zwanger moeten kunnen worden. Maar dat gebeurde maar niet.. Tot één van de gynaecologen in onze fertiliteitskliniek na een jaar IUI's te hebben ondergaan (wij stonden inmiddels ingepland voor een intake voor IVF!!) aan mij vroeg hoe mijn menstruaties eruit zagen. Toen ik zei dat ik maximaal 1,5 tot 2 dagen flink vloeide, ging hij de statistieken er eens op nakijken im te kijken hoe dik mijn baarmoederslijmvlies bij elke poging was en die kwam niet boven de 5 mm. Ik dacht dat hier simpel een pilletje/prikje nodig was om dit op peil te krijgen, maar dit bleek niet zo te zijn. Wij hadden allerlei ingrepen kunnen doen, maar we moesten er heel sterk rekening mee houden dat een kindje van onszelf er nooit in zou zitten.. En zo gingen wij vorig jaar de kerstdagen in Na dit nieuws te hebben verwerkt, hebben we besloten een jaartje rust te nemen voor onszelf en daarna verder te gaan kijken in Dusseldorf (wij wonen vlak bij de grens). Ik heb altijd gezegd dat wij een kindje van onszelf konden krijgen, hoe dan ook.. Ik ben tegelijkertijd naar een alternatief genezer gegaan (die ook nog eens precies tegen mij zei hoe ik en mijn lichaam in elkaar zaten) en deze zei ook dat ik wel zwanger zou raken, maar dat ik eerst weer met mezelf in 'het reine' moest komen na al die hormooninjecties etc. Het advies was om af te vallen (op m'n stevige kont na was ik absoluut niet te dik, dus ik snapte niet waar dat vandaan kwam), maar ik deed netjes wat hij zei en begon koolhydraat arm te eten en raakte verslaafd aan hardlopen. Toen eind februari ineens mijn menstruatie uitbleef, weet ik dat eerst aan mijn nieuwe 'leefpatroon'. Totdat ik steeds in slaap begon te sukkelen rond 23.00 's avonds (terwijl ik normaal een nachtdier ben). In het weekend een test gedaan en je ziet het resultaat in mijn onderschrift... Nou, als je een paar jaar een negatieve test in je hand hebt en dan ineens een positieve, dan weet je niet wat je overkomt.. Ik hoop dat je een beetje hoop haalt uit mijn verhaal en dat jij/jullie ook heel snel een positieve test in handen hebben. Liefs!