Alcohol in de brugklas...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door poema, 16 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.926
    404
    83
    Vrouw
    Laatst biechtte mijn dochter op dat er op feestjes waar zij wel eens komt, door de jongens (zo rond de 13 jaar...) een (echt) biertje wordt gedronken... Zij zat er heel erg mee, moest huilen bij het vertellen en was bang dat ik heel boos zou worden... Ze vertelde direct dat zij dat niet deed... en dat ze ook niet werd overgehaald door de rest om dit wel te doen. Dat ook niet iedereen dit doet maar sommige jongens (en meiden) dus wel.
    Even voor de duidelijkheid; dit zijn feestjes in tuinhuisjes waar dus geen ouders bij zijn...

    Ik schrok er natuurlijk wel heel erg van; ik bedoel, 12, 13 jaar en dan al drinken? Hoe dan? Ik vind dit ook wel erg lastig op de een of andere manier en ik vroeg me af of hier moeders zijn die hier ervaring mee hebben en hiermee om zijn gegaan of nog steeds mee omgaan...
     
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik 13 was ik ook wel eens een biertje dronk op feestjes :oops:

    maar ik denk aan de reactie van je dochter dat je je om haar niet meteen zorgen moet maken? Dat ze hiermee naar jou durft komen is juist een goed teken. Ik zou er open over blijven praten met haar: ja op feestjes zijn alcohol maar je hoeft hier niet aan mee te doen. En als je ze later wel eens aan mee doet, duidelijk maken dat ze er dan ook altijd mee naar jou kan komen. Ik heb wel eens met iemand meegereden die gedronken had omdat ik mijn eigen ouders niet durfde bellen:$
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik denk dat ik ook 12 of 13 was toen we wel eens dronken.
    M’n vriendinnen tmf awards kijken en een breezer erbij. Kochten onze ouders ook gewoon voor ons.
    En eigenlijk is het bij mij ook nooit meer geworden dan dat. Het hoeft geen voorbode te zijn voor overdreven dronkenschap ofzo.

    Maar de tijd was toch wel anders. En het verschil met 16 of 18 mogen drinken zit er ook wel in.

    Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind eigenlijk. Ja, alcohol is slecht. Maar ik heb niet het idee dat ik er zelf slechter van ben geworden.

    Ben blij dat m’n zoon pas 5 is. Haha
     
    Biny vindt dit leuk.
  4. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.926
    404
    83
    Vrouw
    Nouja, dit inderdaad. Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet denken. Natuurlijk weet ik ook wel dat het gebeurt, maar vind dit toch wel vroeg en jong (ze is ook de jongste want klas overgeslagen op de lagere school... dus ja... dan heb je dit soort dingen allemaal lekker net wat eerder :rolleyes:...)
    Aan de andere kant ben ik inderdaad blij dat ze naar me toe is gekomen ermee en er open over is. En ik hoop dat ze dat blijft doen...
     
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    #5 rijo, 16 jul 2021
    Laatst bewerkt: 16 jul 2021
    Wat fijn dat jouw dochter je dat durfde te vertellen! Ik hoop dat mijn kinderen dit op die leeftijd ook durven te vertellen, als ze zoiets meemaken..
    Ik ben zelf ook van de generatie 'breezertje-op-je-12e', die mijn ouders dan voor me kochten. Onder het mom van: ze kunnen beter in onze nabijheid leren omgaan met alcohol dan bij vreemden, en ik snap best dat mijn ouders daar 25 jaar geleden voor hebben gekozen. Maar ik weet inmiddels dat drank erg slecht is voor de ontwikkeling van de hersenen van een puber. Af en toe een biertje zal misschien geen verschil maken, als het daar maar bij blijft. Ik hoop dat mijn kinderen het laten staan tot ze wat ouder zijn.
    Weten de ouders (waar de feestjes gegeven werden) dat er bier werd gedronken? Ik zou dat persoonlijk graag willen weten. Ook als mijn kind degene is die op die leeftijd bier staat uit te delen trouwens...
     
    Zoe123 en Yellowsun vinden dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Wat goed dat ze eerlijk was. Tja ze zitten natuurlijk in de puberteit,met zn allen bij elkaar en hallo groepsdruk en indruk willen maken.

    Je kan ze wijzen op de gevaren en hopen dat ze eerlijk zijn en hopen dat ze zelf wel hun grens weten. Mijn neefje is dusdanig tever gegaan dat hij in t ziekenhuis belandde. Les geleerd. Ook de vrienden, die zich kapot schrokken. 14 was hij. Paar vrienden waren thuis bij 1 jongen en die had de drankkast geopend. Haantjes gedrag en bingo. Ouders van die jongen was in de veronderstelling dat ze gingen gamen. En mbt tot ons neefje, hij was altijd de relaxte puber van alle kinderen. Van hem hadden we het niet verwacht

    Wat 1 van de ouders slim had besproken was wat je moet doen als iemand ziek van de alcohol is. 1 maatje heeft keurig de ouders van mijn neefje gebeld dat hij ziek was van de drank en kon er actie worden ondernomen. Dus dat is wel heel belangrijk.
     
    Biny vindt dit leuk.
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik sta er ook van te kijken , op die leeftijd al alcohol. Maar besef ook dat je dat niet tegen kunt houden. Kan alleen hopen dat onze kinderen er wijs mee omgaan ( net als jouw dochter).
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  8. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Misschien lopen wij achter hoor, maar mijn zoon vierde zijn twaalfde verjaardag in de 1e van de middelbare dit jaar gewoon bij ons binnen,film kijken en een grote berg chips en cola.

    Ik ken die feestjes in tuinhuisjes nog niet. Nu is mijn zoon ook jonger dan de rest, maar blijkbaar hebben zijn vrienden die wel 13 zijn daar ook nog geen behoefte aan.
    Ik vond hem ook echt nog te jong om zijn feestje in de schuur te gaan houden zonder dat wij er zijn. Hij blijft heus wel vaker alleen thuis en samen met zijn beste vriend vertrouw ik ze ook wel, maar een feestje met veel tieners onder dat wij thuis zijn hoeft van mij echt nog niet.
    Maargoed,misschien zijn wij de uitzondering :roflmao:
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.926
    404
    83
    Vrouw
    Ik ben ook echt superblij dat ze eerlijk is en het verteld heeft, maar heb er wel een nachtje slecht van geslapen ;). En ik hoop ook dat ze het blijft vertellen. Ik ben ook niet boos geworden, heb wel gezegd dat ik graag wil dat zij er van af blijft en haar ook gevraagd of ze snap waarom. Dat snapt ze gelukkig allemaal.
    Wat betreft die feestjes/chill avonden (het zijn ook geen verjaardagsfeestjes maar de gewone doorsnee zaterdagavonden); ik denk dat dit net is in welk clubje je op de middelbare terechtkomt. Hier is dat een beetje een clubje met te grote huizen, tuinen, zwembaden en tuinhuisjes. Die ouders zijn dan wel gewoon thuis, maar zitten tientallen meters verderop in hun eigen huis... en hebben dus geen idee wat zit in de tuin afspeelt. Vaak helpt het ook niet dat er oudere broers en zussen in het spel zijn die wel al een beetje mogen drinken en dat er dus drank in die huisjes te vinden is...
     
  10. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.926
    404
    83
    Vrouw
    Ja dat bespreken is inderdaad heel goed. Dan weten ze in ieder geval hoe te handelen als er iets gebeurd...
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Fijn!

    Bij mijn neefje is t dus idd misgegaan in dezelfde omgeving zoals jij het beschrijft. Onze eigen ervaring is ook dat de ouders zelf bijna dagelijks drinken en dat t dagelijkse goed glas wijn bij t eten hoort. Maakt wel dat dat de drempel lager legt als alcohol er zo bij hoort en dat zelfs volwassenen horen van andere volwassenen dat ze een spelbreker zijn want met een goed glas X smaakt t lekkerder. Ouders van neefje horen ook bij de grote huizen club met als t kan wijnkelder...
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Teamgenoten van mijn oudste roken en drinken ook, sommigen zelfs elk weekend. Hij wil en mag niet naar feestjes van die jongens. Dat het vroeger wel gebeurde maakt daarbij voor mij niet uit. We weten nu meer en tijden zijn verandert.
    Vind wel dat je dochter erg gevoelig daarop reageert of ligt dat aan mij? Dit soort dingen gebeuren gewoon op deze leeftijd helaas.
     
    GossipGirlxoxo en Neuzeke vinden dit leuk.
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    De dochter van een vriendin van mij had een jaar of 4/5 geleden in de brugklas en 2e ook al feestjes waarbij zelfs op de uitnodiging stond dat er alcohol geschonken werd. Dus in die zin blijkbaar een waarschuwing naar andere ouders dat je daarin dan je eigen keuze kan maken....maar dan nog....12 en 13, echt?? o_O
    Het was vroeger zo, maar nu nog steeds. Het ligt er echt maar aan met wie je kind optrekt of je er wel of niet vroeg van te horen krijgt.
     
  14. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Ik vraag me dan eigenlijk af hoe ze aan die drank komen . Supermarkten geven echt geen bier mee aan een dertien jarige
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Jongen uit team van zoon krijgt het gewoon van zijn ouders. Vinden ze vrij normaal. En anders zijn er veel met oudere broers of zussen. Denk dat ze overal aan kunnen komen indien ze dat willen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113

    Dat begrijp ik dan echt niet.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Tja, ik ook niet, maar er zijn zoveel mensen of dingen die ik niet begrijp, maar het komt genoeg voor.
     
  18. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Wat dacht je van gewoon hun eigen huis?
    Zo moeilijk zal dat niet wezen.
    Deden wij vroeger ook. Zonder toestemming dus stiekem.
    En ja, de tijden zijn verandert want ik ben ook van de generatie “alcohol op je 13e in de disco/kroeg”
    keur het ook niet goed.
    Maar je moet wel beseffen dat op een gegeven moment je kinderen je niet alles meer vertellen en stiekem dingen gaan doen.
    We zijn zelf ook jong geweest.
     
    Axia, Biny en Anouk2005 vinden dit leuk.
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Alcoholgebruik bij kinderen is helaas een groeiend probleem.
    Hier in de omgeving wordt ook enorm veel gezopen onder de jeugd.
    Met jeugd bedoel ik dan 12/13 jaar en niet gasten van 17/18 jaar. Die laatste groep vind ik niet zo 'n probleem moet ik zeggen maar 12/13 jaar en stomdronken opgehaald moeten worden door je ouders vind ik wel een dingetje.
    Je doet er weinig aan. Vaak houden de ouders ook wel van een drankje en doen er niet zo moeilijk over, kijk nergens meer van op met twee opgroeiende pubers. Heb al van alles voorbij horen komen tot ouders die samen met hun kinderen aan de waterpijp zitten ;)
    Waarom is je dochter zo van streek hierover?
     
  20. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.953
    15.258
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dit dus, je houdt het ook niet allemaal tegen en je moet maar hopen dat het goed zal blijven gaan. Mijn oudste wordt bijna 18 jaar en die drinkt ook al vanaf zijn zestiende ( enkel op feestjes voor zover ik weet) en dat laat ik dan maar zo. Mijn middelste is 15 jaar en drinkt ook weleens een Hugo op een feestje. Ik vind het niet nodig maar ik heb niet de illusie dat mijn preken veel zullen uithalen. Ben zelf ook niet zo voorbeeldig geweest. We hebben met de oudste wel de afspraak dat hij niet met de scooter naar feestjes mag gaan, fietsen, lopen en anders gewoon blijven slapen.
     
    GossipGirlxoxo en Theezeefje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina