Vandaag weer een hoop gedoe gehad met het werk...zoveelste keer al. En weer zit ik in twijfel. Situatie is zo: ik werk 3,5 dag en vriend 36u in ploegendiensten, ene week ochtend, andere week middag/avond. We verdienen ong hetzelfde qua uurloon, ik natuurlijk wat minder ivm minder uren. We hebben 1 zoon die in aug naar school gaat, nu een gastouder. Zoon is de laatste maanden best veel ziek en kan dan niet naar opvang of ik word gebeld. Daarnaast natuurlijk geregeld gastouder vakantie/ziek/afwezig ivm calamiteiten. Straks op school zijn er natuurlijk ook vrije dagen, stakingen, zoon ziek... Bij mij op het werk is het eigenlijk niet mogelijk om onverwacht te gaan of thuis te blijven, werk in heel klein team en draai spreekuren. Vaak vraag ik mijn vriend daarom of hij vrij kan zijn of kan ruilen, maar ook bij hem doen ze steeds moeilijker. Hij vindt ook dat ik ook maar vrij moet kunnen zijn. Begrijpelijk natuurlijk, heb me al ooit zelf een dag ziekgemeld omdat ik echt niet wist waar ik mijn zieke zoon laten moest... Familie werkt ook fulltime of woont ver weg. Straks op school lopen we hier ook tegenaan, nog meer denk ik, gastouder denkt heel goed met ons mee. Door dit alles hebben mijn vriend en ik geregeld woorden. Ik snap zijn baas, maar anderzijds sta ik altijd 's nachts op als er iets is en ook slaapt hij alle weekenddagen uit terwijl ik vroeg opsta met zoon. Ook als het 's nachts veel huilen was. Hij zegt steeds dat hij er wel uit zal gaan maar hij gaat gewoon niet. Ik denk vaak dat, als ik zou stoppen met werken, dit een hoop stress en vermoeidheid zou schelen en ook veel ongezelligheid in huis. Mijn vriend zegt dat dit niet kan ivm geld, zijn jaarsalaris is ong 30000. Vlg hem hebben we nergens recht op dan omdat we nog teveel verdienen. Ik vraag het me af, zou dat echt zo zijn? Opvang, bso, 2 auto's, we letten qua boodschappen niet echt op aanbiedingen nu, elk jaar 11 dgn naar Landal, kan allemaal minder natuurlijk. Wat zouden jullie doen? Afwachten of hij qua gezondheid over een tijdje beter gaat, toch stoppen? Dan zou ik ook voor school niet altijd nee hoeven te verkopen zoals nu bij bv kerstviering van psz. Ik weet het even niet.
Herkenbaar.... Ik ben minder uren gaan werken en op andere dagen, om dezelfde dezelfde reden. Ze gaat nu di/vr naar de opvang en dat was woe/don/vr. Dit scheelt al een hoop: als ze ziek is, hoeven we meestal maar 1 dag iets te regelen ipv 3. Is dat bij jou geen optie? Financieel is wel iets om goed naar te kijken, minder werken is dan mss haalbaarder dan stoppen? Helemaal niet meet werken, daar zou ik niet gelukkig van worden trwns, maar dat ligt ook asn je baan natuurlijk... Daarnaast zou ik een duidelijk schema maken iom je vriend over wie wat wanneer doet. Dat scheelde hier veel stress. Je kunt er altijd van afwijken natuurlijk, maar dan heb je in ieder geval basisafspraken om op terug te vallen. Dat maakt het voor jou mss draaglijker om werk met thuis te combineren. Succes met de keuze, het is geheel aan jou natuurlijk wat je beslist. Bovenstaand waren mijn overwegingen, wellicht heb je er iets aan....
Tsja met het bedrag van 30.000 kunnen sommigen goed rondkomen. Wij zouden dat niet kunnen. Ligt natuurlijk heel erg aan je vaste lasten. Je zou het kunnen berekenen hoe je dan uitkomt maar vergret niet dat jebkind steeds duurder wordt en later misschien nog studeren dus je moet er ook nog van kunnen sparen. Maar ik mis nog de optie andere baan zoeken. Kun je niet ergens flexibeler gaan werken? Of een andere gastouder zoeken? Als ze zo vaak vrij is lijkt me onhandig. Hier in 2 jaar 1x een zieke go gehad en in de zomer is ze 3 wrken dicht maar verder kunnen we er altijd terecht. Of ga voor een bso dan heb je helemaal geen vakantieproblemen.
Ik zou een andere baan zoeken, evt. op uitzendbasis ofzo. Zo verdien je wel wat, maar ben je wel flexibeler.
Aan de ene kant heeft je vriend natuurlijk gelijk. Het helpt als je noodopvang kan delen. Maar aan de andere kant, moet er dan ook van hem worden toegegeven. Jij kunt niet ook nog noodopvang doen boven op alle nachten en nooit uitslapen. Ik zou er eens een goed gesprek over aangaan...
Ik denk dat je voor je helemaal stopt beter eerst rond kan kijken/vragen of je misschien een andere baan vindt. In minder uren bijvoorbeeld. Als jij nog 2 dagen werkt scheelt dat al een hoop kans dat hij niet ziek wordt op jouw werkdagen en dan verdien je toch wat.
Ik snap je punt. Ik werk 20 uur per week. 3 ochtenden door de week en 1 in het weekend. Mijn zoontje gaat dan naar opa en oma. Behalve in het weekend dan. Ook als hij ziek is kan hij daar terecht. Maar als hij echt heel erg ziek is(gelukkig nog niet mee gemaakt. Alleen verkoudheidje) dan blijf ik thuis. Gaat bij mijn werk ook niet makkelijk. Weinig mensen en we werken steeds met 2 man op een dag. Dus als ik s ochtends besluit thuis te blijven dan moeten ze hals over kop iemand regelen en dat is ook niet altijd makkelijk. Maar mijn kind gaat voor. Lastig dat jullie geen familie hebben Lea opvang. Misschien idd minder gaan werken of een flexibeler baan zoeken? Uitzend? Of iets vanuit huis? Wat betreft nachten en uitslapen. Hier ben ik ook altijd de Sjaak. Gekukkig ook eigenlijk nooit nodig s nachts. Af en toe als hij een nachtmerrie heeft. Maar dan lig ik zelf binnen 20 minuten weer in bed. Vo or Mijn man is het gewoon niet te doen om er uit te gaan. Als hij ochtenddienst heeft moet hij 5 uur zijn bed uit. En net avonddienst is hij 2 uur s nachts pas thuis. En hij moet zijn hoofd er bij houden op zijn werk. Werkt met zware machines.. 1 misser en er missen een paar vingers of een hand.. niet handig. Wat uitslapen betreft. Doe ij ook nooit. Maar ik heb er ook geen behoefte aan. Heb het om half 9 wel gezien op bed. Wat wij wel afgesproken hebben aangezien ik in het weekend werk en hij niet.. Als hij vrij is de volgende dag en ik moet werken. Dan mag hij er snachts uit.. dat wil hij wel niet. Maar ik schop hem er dan gewoon uit. Is ook zijn kind. Dus ook hij mag lopen.
Mijn baan op zich is prima, dichtbij en vast contract. In mijn werk werk je meestal met 2-en of alleen, dus op een andere plek zou ik tegen hetzelfde aanlopen. Ik werkte tot vorig jaar 4 dagen, halve dag minder omdat ik het allemaal niet rondgebreid kreeg met huishouden en altijd moe en stressig was. Omdat ik liever een leuke mama wilde zijn dus een halve dag minder. Mijn vriend mag van zijn baas niet minderen, hij wil opklimmen binnen het bedrijf dus hij wil zelf ook niet minder. Ik heb de ambitie niet om op te klimmen, vind mijn functie prima. Nog minder mocht op zich wel van mijn baas, maar dan kregen we het financieel niet rond. Zouden we idd niet meer kunnen sparen etc. Nu sparen we elke maand 75e voor zoon en zo'n 20-30e voor onszelf. Heel weinig dus. Maar ik heb toen niet gekeken en berekend hoe het zou zijn als ik zou stoppen. Niet berekend welke eventuele toeslagen, als we een auto zouden wegdoen etc. Uitzend lijkt me juist lastig omdat je dan helemaal niet weet wat je zult binnenkrijgen? Onze gastouder belt zo'n 2-3x per jaar af ivm ziekte of calamiteiten en buiten de 3wk zomervakantie die we tegelijk met haar opnemen vallen er zo'n 10 dagen weg per jaar die ze ver vooraf aangeeft. Ik vind dat op zich niet heel veel. Ik denk dat het straks met school vaker zal zijn. Vraag me daarom af of bso niet duurder uitvalt dan als ik stop.
Lastig dit! Het valt wn staat vaak inderdaad met flexibiliteit. Is het mogelijk om hierover in gesprek te gaan met je werkgever? 30.000 euro per jaar is niet heel veel wanneer je verder geen toeslagen hebt. Maar je kunt het altijd even narekenen op de site van de belastingdienst. Maar heel eerlijk gezegd, lijkt mij het probleem te liggen bij het feit dat jullie geen eerlijke verdeling hebben in de relatie. Ik begrijk ook dat degene die minder werkt wat meer doet qua zorg en huishouden waar logelijk, maar dat is voor de andere geen vrijwaring om niks te doen. Misschien eens goed (zonder irritatie) in gesprek om uit te leggen wat het met je doet en dat hij echt meer mee moet helpen?
Tsja ik vind 10x per jaar buiten de zomervakantie dus best veel. Bso kun je in elk geval op rekenen dus dat zou in dit geval mijn voorkeur hebben. En heel eerlijk gezegd denk ik dat als je nu zo weinig spaart je niet kunt stoppen. Je zult niet zo veel recht hebben op toeslagen met 30.000 salaris en het besparen op auto en booschappen dat is natuurlijk niet een heel salaris vb je bespaart 200 euro op de auto en 150 euro op de booschappen ( dat is al aardig wat) je verdiend nu natuurlijk veel meer dan dat en je bespaart 300? Op kinderopvang dan heb je 650 bespaard dus dat ga je dan niet redden lijkt me. Maar dit zou je zelf preciezer uit kunnen rekenen. Houd dan ook rekening met wat als je je eigen ririco moet betalen je je andere auto moet vervangen of repareren je wasmachine het begeeft etc daar moet je toch voor sparen
Je gastouder zegt dus in totaal 12-13 dagen per jaar af. Dat is dik een dag in de maand. Dat vind ik echt heel veel! Als je fulltime werkt is dat 2,5 week vrij. Daarnaast zit je nog met eventuele ziekte van je kind en jezelf, wat echt ook wel eens per jaar voorkomt. Dus dat zijn behoorlijk veel dagen dat jullie iets moeten regelen op het werk.
Gastouder stopt sowieso per augustus, hij wordt begin juni 4 en in aug gaat hij naar school met bso voor de uren dat wij werken. Ene week is dat 4x voorschools en andere week 2x naschools. Dit ivm ploegendienst van mijn vriend. Hij heeft continurooster. Maar ik kan denk ik nu al inschatten dat hij op school nog vaker ziek zal zijn waarbij nog sneller iets geregeld moet worden. Bij de gastouder is het vaak "okay, hij heeft koorts, zal ik vast een zetpil geven, leg hem rustig op de bank tot iemand hem komt ophalen". Op school of bso zal hij waarsch direct gehaald moeten worden in dat geval?
12 dagen is 2 weken. Buiten 3 weken zomervakantie, dus 5-5,5 week in totaal. Dat is toch niet zo veel?
Waarom denk je dat hij op school vaker ziek zal zijn? Hier was dat juist veel minder. Op het kdv (en ik neem aan dat er bij de gastouder ook meerdere kleine kindjes komen), vliegen veel meer bacillen rond. Is die 30000 euro bruto? Ik zou met je vriend rond de tafel gaan zitten dat je het wat meer samen gaat doen allemaal, en zorgen dat je nog wat achtervang hebt zodat jullie niet meteen vrij hoeven nemen als hij ziek is.
Op zich niet. Maar wel 5 week meer dan de gemiddelde crèche en als je dan al heel krap zit qua uren..
Nee oke, maar als je voor de go kiest weet je dat. En zelf nemen de meeste mensen ook een week of 5 vakantie op. Dus dat deze go zooooveel vakantie opneemt klopt natuurlijk niet. 5 weken is heel redelijk.
Kijk rond naar ander werk of vraag om minder uren, bijvoorbeeld door ouderschapsverlof op te nemen. Voor ons zou 30000 per jaar voldoende zijn, maar iedereen heeft andere behoeftes. Inventariseer wat je waaraan uitgeeft en kijk wat minder kan. Als je niet werkt heb je sowieso geen opvangkosten en een tweede auto is waarschijnlijk ook niet echt nodig. Ook kan je op abonnementen en verzekeringen veel besparen.