https://groentegroente.nl/keukenweetjes/verdampt-alcohol-bij-koken/ Van een scheutje rum dat je in de oven bakt in een taart blijft maar zooooo'n klein beetje alcohol over. Persoonlijk zou ik dat niet zo heel erg vinden. Liever een eerlijke handgemaakte taart met een scheutje rum dan een berg snoep vol chemische troep Maar het is jouw kind, dus als jij het niet wilt dan moet je dat gewoon zeggen denk ik.
Alcohol vervliegt in principe nooit volledig maar de hoeveelheid wat overblijft is echt minimaal. Hier ook altijd stoofpeertjes met rode wijn. Van de week nog een heerlijk stoofpotje met kip gemaakt met witte wijn. Kinderen eten er gewoon van mee hoor. Met mij is het ook gewoon goed gekomen en ik kreeg het ook altijd vroeger
Hier ook gewoon kaasfondue enzo, ga niet apart koken voor de kinderen, het meeste zal toch vervliegen. Inderdaad, gewoon aangeven dat het lekker was en prima voor een keertje, maar dat je niet wilt dat je kind vaker eten met alcohol krijgt, zal vast geen probleem zijn.
De taart was overigens niet gebakken maar heeft in de koelkast gestaan. Ik heb ook niet aanvallend gereageerd maar voelt gewoon niet goed op de een of andere manier. Met kerst laat ik de kinderen ook geen tiramisu eten omdat daar ook alcohol in zit. Toen we het er over hadden zei ze ook van ik laat mijn kind ook geen coca cola drinken omdat zij daar op tegen zijn. Nu drinkt mijn 5 jarige dit overigens ook niet hihi.
Oh maar was verder gewoon een normaal gesprek, ik ben juist altijd erg verlegen met dit soort dingen, vind het juist lastig en wil niet moeilijk doen.
maar dat vind ik altijd zo'n dooddoener....Onder het mom van "ik ben zwanger en ik drink maar 1x in de maand een half glas alcohol"...beetje dat idee. Nee, normaal kunnen die hele kleine beetjes geen tot nauwelijks kwaad, maar toch.... En geloof me, ik ben best heel makkelijk in zulke dingen, maar dit toch niet. ik zou het niet fijn vinden.
Ik zou me daar totaal niet druk over maken. Die enkele keer dat je kind daar dan misschien een minieme hoeveelheid alcohol binnenkrijgt... ze vreet toch niet die hele taart op.
omdat jij in je OP schrijft dat je aangaf dat je er helemaal niet blij mee was en of ze dat altijd deed....kwam op mij best bozig/aanvallend over.
ik snap je, ik zou er ook niet heel blij van worden. Hier eten de kinderen ook geen tiramisu, wat mama niet erg vind trouwens, aangezien het mijn lievelingstoetje is des te meer voor mij
Ik zou er ook iets van zeggen. We kennen hier geen russische winters. Mijn vriend kookt ook wel eens met wijn, maar het moet dus wel minstens 2 uur stoven wil er 90% verdampen Wat me er eigenlijk vooral aan stoort is het signaal dat je ermee afgeeft: dat alcohol je eten lekkerder maakt. Die boodschap geef ik dl liever niet mee.
Ik kook niet met alcohol en wil ook niet dat mijn dochter dat zou eten, ook zo’n taartje niet. Ik zou er trouwens geen groot probleem van maken, maar wel zeggen dat ik het niet zo’n fijn idee vind. Vroeger kreeg ik trouwens ook shandy van mijn oma en hapjes advocaat met slagroom (ja, ook al op mijn vijfde), maar mijn moeder vond dat toen al niet goed. Ze had gelijk. En jij ook TS. (Ik drink zelf trouwens heus wel eens een wijntje of een vrouwenbiertje)
Nou super toch, ze lijkt de boodschap begrepen te hebben door vanuit haar belevingswereld te vertellen, cola een probleem te vinden. Ze sluit daarmee aan op jou. Klinkt prima. Ik zou mijn (hypothetische) kind, daar met een gerust hart weer laten spelen hoor.
Ik was als klein meisje al gek op chocolade. In een kastje thuis ver opgeborgen vond ik een doosje ... heerlijk stiekem helemaal leeggegeten. Maar wat werd ik duizelig en misselijk, een heel raar gevoel. Bleken dus rumbonen te zijn ... Misschien wel de reden dat ik alchol nooit lekker meer heb gevonden. Van de geur alleen al moet ik kokhalzen. Helaas geldt dat niet voor chocolade. Dat vind ik nog steeds heerlijk.
Sommige dropjes mogen gewoon hoor. Ik ben een moslima en gek op drop, kan zo een hele kilo wegwerken .
Wat een heerlijk idee!!!! Ik ga morgen gelijk cake maken! Overigens vervliegt de alcohol gewoon, dus ik zou er helemaal niets mee doen... Hier gaat er in de pasta saus ook wijn en nu in de cake dus 43!
Ow licor 43 is echt zoooooo goddelijk, je zou eigenlijk ook eens chocolade cupcakes moeten proberen met een scheutje licor 43. En ik weet niet of je tiramisu lust maar dat is ook erg lekker met Licor 43 in plaats van Amaretto
Heel eerlijk, ik vind ook dat alcohol er net dat extra lekkere tintje aan geeft. Vind dat ook helemaal niet erg om mijn kinderen dat te leren. Als je gewoon uitlegt hoe en wat dan komt dat echt wel goed.
Hoezo is het een dooddoener? Het is toch gewoon zo, die kleine hoeveelheid die er overblijft kan gewoon niet schadelijk zijn. Dat halve glas alcohol tijdens de zwangerschap is vele malen erger hoor. Vind die twee dingen trouwens totaal niet te vergelijken.