De meningen lopen in ieder geval goed uiteen. Zelf zou ik er geen moeite mee hebben, het gaat om zo'n kleine hoeveelheden dat het mijns inziens geen invloed heeft maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er wel moeite mee kunt hebben. Kind er niet meer laten spelen vind ik wel wat overdreven. Je hebt het nu toch gezegd, ga uit van het beste in iemand dat ze het nu niet meer aan jouw kind geeft. Dan krijgt iedereen cake en zegt ze tegen jouw dochter sorry meid, jij mag niet van je moeder . Of ze zorgt voor een ander soort cake (dat zou ik doen).
Maar je beseft toch wel dat er een wereld van verschil zit tussen een cocktail, glas wijn of een scheutje rum door een heel gerecht? Het is gewoon een smaakmaker voor een gerecht. Dacht je dat al dat suiker en zout gezond was wat er in een gerecht zit? Het alcohol percentage is zo laag dat je daar als kind echt geen last van krijgt. Je doet nu net alsof ik hele glazen alcohol aan mijn kinderen serveer. Maar goed, ik zal vast wel een ontaarde moeder zijn dan. Ik hou van koken en bij koken komt wel eens een scheutje alcohol kijken, tja thats life. Heb hier ook twee mensen in mijn directe omgeving die een alcohol probleem hebben maar dat komt echt niet omdat hun moeders vroeger met alcohol door de gerechten heen kookte.
Persoonlijk denk ik dat het beter is om gezonde balans aan te leren dan volledige onthouding tot 18, waarna ze zelf de keus hebben en wellicht helemaal doorslaan. Maar goed, daar is 5 misschien een beetje jong voor Persoonlijk zou ik met gebakken taart (dus grootste deel vervlogen) geen moeite hebben, niet gebakken zou ik toch ook wel een beetje anders vinden denk ik. Ik denk niet dat deze moeder het een probleem vind om er rekening mee te houden, eten ze toch lekker taart als je dochter weer naar huis is.
Ik vind dat het afhangt van het gerecht (en dus de bereiding). Tiramisu maak ik bv wel zonder alcohol als er kinderen mee-eten. Hoewel de hoeveelheid alcohol over een hele bak tiramisu verdeelt vast heel erg meevalt, maar gevoelsmatig vind ik dat niet prettig. De alcohol zit er nog te puur in. Maar bv. stoofgerechten of sauzen die verhit zijn, maak ik ook gewoon voor mijn kinderen. Gisteren nog uiensoep gemaakt. Daar ging 150 cc witte wijn in. Maar die moest ik eerst bijna helemaal inkoken bij dit recept. Dan is de alcohol er echt wel voor >95% uit hoor. En als je dan een berekening maakt, blijft daar nog geen 1% alcohol van over. En dat door ruim een liter soep. Lijkt mij toch te verwaarlozen wat een kind dan binnen krijgt. Is nog minder dan bij een overrijpe banaan. Ik vind sommige reacties dan ook wat overdreven. Ik heb zelf niet het idee dat ik mijn kind drugs of kalmerende middelen voor zet, als ze boeuf bourguignon te eten krijgen Wat de taart betreft, zou ik er voor die ene keer ook niet meteen van schrikken en een punt van maken.
Je mist mijn punt. Zoals gezegd koken wij ook wel eens met alcohol. Maar als je mij vraagt naar mijn mening, dan antwoord ik vanuit mijzelf , vanuit mijn principes. Waar ik me dus niet altijd aan hou, maar ik laat me daar niet op voorstaan, zo van 'kijk 's wat een coole moeder ik ben! Ik geef gewoon drank aan mijn kind! Lekker genieten!' Ik kook idd ook zonder zout en suiker. (we eten het wel hoor, bij gerechten waar het echt uitmaakt, gebruiken we een beetje speciaal zout en speciaal suiker).
Waar komt dat nou weer vandaan. Alsof er iemand heeft gereageerd ja, ik geef mijn 5 jarig kind lekker alcohol...
Nou, dat is in reactie op Debaky: "Het is gewoon een smaakmaker voor een gerecht." "Maar goed, ik zal vast wel een ontaarde moeder zijn dan. Ik hou van koken en bij koken komt wel eens een scheutje alcohol kijken, tja thats life."
Want eten is alleen lekker als er alcohol in zit? Je moest eens zien wat ik hier dag in dag uit voor heerlijke rechten op tafel zet, en dat (OMG SHOCKING!) zonder druppel alcohol! Ik drink zelf geen alcohol, dus ik zou dat ook niet voor mijn kinderen willen. Als ze volwassen zijn mogen ze daar zelf beslissingen over nemen, tot die tijd neem ik die beslissing voor ze. Hypothetisch dan. Er zijn namelijk nog geen kinderen.
En waar staat dan precies dat zij zichzelf ontzettend cool vind omdat ze haar kinderen alcohol geeft? Zij kookt met alcohol, zij geeft ze geen fles rum ofzo zoals jij het doet overkomen. Vreselijk overdreven weer.
Ik ben toch wel erg verbaasd over het gebruik van alcohol bij kinderen. Maar misschien komt dat ook wel doordat m’n man gee alcohol drinkt en ik ook heeel sporadisch. Dus dat we er sowieso heel anders naar kijken. Ik zou het ook niet fijn vinden als m’n kind eten krijgt met alcohol. En ja, suiker en zout zijn ook slecht, daarom zijn we daar ook heel voorzichtig mee.
Zo sta ik er ook in. Puur voeg ik het niet toe maar als het zo uitkomt in een risotto of soep gebruik ik dat. En als m’n kind het nu een keer heeft gekregen in een taartje ach.. dan is er geen man overboord. Ze zullen vast niet gelijk een drankprobleem krijgen. Ik zou net als jij TS het hebben besproken en thats it. Niet meer laten spelen zou ik hierom niet doen.
En wat wil je hiermee zeggen? Dat ik dat wel doe? Ik geef toch net zoals jij ook gewoon mijn mening. Echt een hele rare opmerking dit.
Nee het is niet alleen maar lekker als er alcohol in zit maar het geeft aan bepaalde gerechten wel net dat ene beetje extra wat een gerecht nodig heeft.
Bij sommigen gerechten vind ik dat een glas wijn de smaak van je eten echt verbeterd. Dan krijgen m’n dochters ook lekker een glaasje.
Oh dus het was een geintje toen mijn moeder voorstelde een beetje advocaat door de fles van mijn zoontje te doen. Ach hij werd er wel lekker rustig van en sliep al heel snel door ******* sarcasme uit ********