Meerdere keren aanhappen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Saar22, 4 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Onze zoon is inmiddels 10 dagen oud. De borstvoeding kwam na de keizersnee vrij snel op gang en hij was op dag 8 alweer ruim boven zijn geboortegewicht. Hij heeft veel zware plasluiers.
    Nu is het aanhappen regelmatig een probleem. Hij hapt aan, neemt een aantal teugen, klakt en laat los. Met name 's nachts is dit erg vaak aan de hand. Overdag pakt hij de tepel ook regelmatig in 1 of 2 keer. Nu heb ik bij mijn dochter de eerste weken met tepelhoedjes gevoed omdat ik erg vlakke tepels heb. Dit heb ik uiteindelijk af kunnen bouwen en ik heb haar een jaar met veel plezier gevoed. Kan dit het probleem nu ook zijn, dat hij mijn tepel niet in 1 keer goed te pakken krijgt? Het aanhappen zelf gaat goed (hij doet wel zijn mond iets zuinig open, maar de tepel zit goed in zijn mondje, tongetje ertussen en lippen gekruld). Door het vele aanhappen is hij soms zo moe dat hij na 4-5 minuten drinken (wel heel actief) in slaap valt. Wel heb ik behoorlijk veel voeding naar mijn idee en schiet het m.n. rechts sterk toe. Je hoort hem echt heel hard slikken en zijn best doen om het aan te kunnen, maar dit is niet direct vanaf het begin.
    Ik maak me geen zorgen om zijn groei en of hij wel voldoende binnenkrijgt, maar vraag me meer af waardoor hij soms zo vaak moet aanhappen. Alvast bedankt voor het lezen.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Fijn dat je kindje zo goed groeit!
    Klakken kan verschillende dingen betekenen:
    - geen houvast: te oppervlakkig aanhappen, klein mondje, geen grip
    - geen houvast: problemen in mondgebied of mondmotoriek
    - geen houvast: veel melk, snelle melkstroom, krachtig toeschieten: je kindje schiet los als het ware: eerste toeschieten weg laten lopen, borst en kin drogen en opnieuw aanleggen!
    - pijn: spruw of andere oorzaak in mondgebied.

Kan je kindje ademen, zuigen, slikken goed coördineren? Is het buiten adem, neemt het pauze om op adem te komen of moet het loslaten om op adem te komen? Dat zijn 2 verschillende dingen!
    Bij twijfel: schakel LK in om mee te kijken. Vaak is het iets heel kleins en kunnen jullie samen lekker verder met een kleine aanwijzing of aanpassing!
    Veel succes!

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedankt voor je antwoord. Ik denk dat de oorzaak is heel veel melk en sterke TSR die vaak komt. Hij is in een week 500 gram gegroeit (is vandaag gewogen). Inmiddels hapt hij al wel rustiger aan, waardoor het aanhappen beter gaat en hij minder vaak loslaat. Wel laat hij los als ik een sterke tsr heb tijdens het voeden. Nogmaals bedankt voor je antwoord.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn dat je weer verder kunt! En wat groeit hij goed!

Deel Deze Pagina